Sida 1 av 1

Bultcirkeldiameter R1200GS 5-hål

InläggPostat: 2019-02-15/10:09
av hailwood
Hej
Har någon i detta forum koll på ämnet i tråden?
Tänkte svarva en adapter för att kunna balansera bakhjulet i mitt balanseringsställ. Själva axeldiametern är lätt att mäta med mikrometer (men om någon vet den också så slipper jag ta av hjulet).
Bultcirkeln går också att mäta, men risken för fel blir större eftersom jag då måste mäta mellan axel och en igängad skruv i medbringarplattan och sedan räkna ut bultcirkeln.
//H

Re: Bultcirkeldiameter R1200GS 5-hål

InläggPostat: 2019-02-15/10:44
av Håkan
Hittade en uppgift på en amerikansk hemsida... 4,713 tum
Omränkat till millimeter blir det 119.71 mm :roll:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/re ... _balancer/

Undrar om inte amerikanen mätt fel... 120mm är nog mer troligt.

Re: Bultcirkeldiameter R1200GS 5-hål

InläggPostat: 2019-02-15/13:51
av hailwood
Håkan skrev:Hittade en uppgift på en amerikansk hemsida... 4,713 tum
Omränkat till millimeter blir det 119.71 mm :roll:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/re ... _balancer/

Undrar om inte amerikanen mätt fel... 120mm är nog mer troligt.


Det kan nog vara så att 120 är korrekt, det är risken med att mäta (kanske med skjutmått) och sedan räkna fram måttet med hjälp av övriga mått - och så blir det ännu mer fel när man är van att räkna i tum. Tackar för tipset - ritning fanns på sidan du länkade till. Då borde centrumaxeln vara 62mm (2.44"x25.4= 61.976) - ska kolla för säkerhets skull, men om han fick fram ett mindre mått där än vad det är så börjar 119.71 närma sig 120 om man kompenserar lite

Re: Bultcirkeldiameter R1200GS 5-hål

InläggPostat: 2019-02-15/14:10
av Birger Larsson

Re: Bultcirkeldiameter R1200GS 5-hål

InläggPostat: 2019-02-15/16:58
av hailwood
Hej Birger
Risken med att mäta enligt den metod som beskrivs är att man får väldigt stor mätosäkerhet för just 5håls bultcirklar.
Så som det beskrivs bygger man in flera felkällor i form av eventuella mätfel i 5håls mätning. "Hemma" mäter man oftast med skjutmått och då kan felen bli så stora att om man tillverkar efter en sådan mätning så passar prylarna inte ihop.
Däremot är metoden användbar på fälgar där man har ett antal kända bultcirklar att jämföra med och vill ha koll på om "passar fälgen på mitt fordon" -dvs oftast på bilar
På mc är det (vad jag vet) inte så vanligt med den typ av infästning som BMW har (Honda VFR har det, Ducati har centrummutter) så där känner jag inte till någon riktig standard pss som på bilar.
Mvh//H