Sidostöd switch fungerar men neutrallampa släckt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Sidostöd switch fungerar men neutrallampa släckt?

Inläggav BoxerGeorg » 2019-02-17/16:50

Hej
Har en 1100RT med följande problem:

När jag vrider på tändning för att starta händer det, titt som tätt, att neutrallampan inte lyser, trots att neutral växel ligger i!?

Praktiskt kan ju problemet lösas genom att hålla in kopplingen och starta men det är ju irriterande att saker och ting inte fungerar.

Så idag tog jag mig tid för att titta närmare på problemet, det är ju trots allt säsong snart..iallafall med lite positivt tänkande;)

Jag motståndstestade switchen enligt Haynes och det den betedde sig som om den är ok, dvs inget motstånd vid infällt läge och vice versa vid utfällt läge.

Jag vill minnas från förra säsongen att neutrallampan fungerade normalt under bruk, dvs om jag petade i neutral växel vid rödljus så tändes den.

Så frågan är vad det då kan vara frågan om? Någon som har någon fundering?

Tack på förhand/Georg
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Sidostöd switch fungerar men neutrallampa släckt?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-17/17:07

Hej!

Neutrallampan har ett litet eget liv på dessa modeller. Jag upplevde att problemet blev betydligt mindre efter att jag bytte till Redline växellådsolja. Min teori är att neutrallägesgivaren "fastnar" i växelläge, först efter en liten stund tänds neutrallampan. Jag gissar att det beror på smuts helt enkelt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sidostöd switch fungerar men neutrallampa släckt?

Inläggav BoxerGeorg » 2019-02-17/21:29

Tack för ditt svar.

Tänker du att genom att byta växellådsolja till Redline dels innebär en bättre funktion dels i och med med oljebytet också får bort "smuts"?

Hls Georg
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Sidostöd switch fungerar men neutrallampa släckt?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-18/11:44

BoxerGeorg skrev:Tack för ditt svar.

Tänker du att genom att byta växellådsolja till Redline dels innebär en bättre funktion dels i och med med oljebytet också får bort "smuts"?

Hls Georg


Hej!

Det är min teori utifrån min egen upplevelse. Givaren kärvar men det blev bättre efter byte av växellådsoljan. Och Redline har jag enbart goda erfarenheter av.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst