R1200-boxern och framtiden...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-19/22:57

Genom åren har alltför många BMW-åkare haft olika problem med den luft/oljekylda 1200 - boxern. Det har oftast handlat om läckande packboxar och tätningsringar. Motorn har dock uppdaterats genom åren och felens antal har minskat. Från årsmodell 2010 är motorn bra och från årsmodell 2012 är den riktigt bra, dvs mycket felfri.
(Den luft/oljekylda boxern har kompletterats med "vattenboxern" fr o m årsmodell 2013.)
Men den tidigare motorn spåddes bli omöjlig med stigande miljökrav. Motorn lever vidare i BMW:s retroserie som säljer mycket bra år efter år. Hittills har man klarat miljökraven bl a med en allt finare motorstyrning av tändning och bränsletillförsel. Med BMW MOTORRADS mycket positiva resultat med ShiftCam - tekniken verkar framtiden ljus även för den luft/oljekylda boxermotorn. Mycket tyder på att man klarar miljökraven även på den gamla motorn genom att förse den med ShiftCam - teknik. EURO 5 - kraven finns på årsmodell 2020...
Den som lever får se...
Mvh,
Roger G
Senast redigerad av Roger Gross 2019-02-20/15:25, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Falken » 2019-02-20/08:48

Hej Roger,

Vet du vad introduktionen av shiftcam skulle betyda med avseende på effekt och vridmoment på 1200:an?

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-20/12:44

Falken skrev:Hej Roger,

Vet du vad introduktionen av shiftcam skulle betyda med avseende på effekt och vridmoment på 1200:an?

Mvh,
Falken


Det segment där "den gamla" boxern används prioriterar inte högre effekt i första hand. Det handlar mera om att se till så att motorn är laglig enligt miljöbestämmelserna. Men ShiftCam ger "automatiskt" en bättre vridmomentkurva. Se 1250-motorn som har en vridmomentkurva helt överlägsen konkurrenternas. Att antal uppgivna hästkrafter ligger ngt lägre än vad konkurrenterna uppger spelar mindre roll eftersom det är tillgängligt vridmoment som är avgörande vid körning på väg.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-20/13:46

Då finns det hopp för den som gillar genuin boxerkaraktär. Jag har sett de modell som haft R1200-motorn som de sista riktiga BMW-motorcyklarna dvs. med den ursprungliga Power Line, med allt liggande ”på rad” från vevaxel till slutväxeln och med svänghjul som roterar åt samma håll som vevaxeln (gammelboxerns signum?).
Kan det till och med bli så att LC-motorn fasar ut?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-20/14:46

Allan Ericsson skrev:Då finns det hopp för den som gillar genuin boxerkaraktär. Jag har sett de modell som haft R1200-motorn som de sista riktiga BMW-motorcyklarna dvs. med den ursprungliga Power Line, med allt liggande ”på rad” från vevaxel till slutväxeln och med svänghjul som roterar åt samma håll som vevaxeln (gammelboxerns signum?).
Kan det till och med bli så att LC-motorn fasar ut?


Hej Allan,
1200-boxern finns kvar beroende på att marknaden rymmer ett visst antal kunder som tycker som du. Majoriteten tycks ändå uppskatta LC-boxern som är både billigare att tillverka OCH är en bättre konstruktion.
För alla de som tyckte det var bättre förr - ju förr desto bättre - kanske året innehåller en ännu äldre konstruktion. En R1800-boxer med stötstänger från en i motorblocket liggande kamaxel...
Motorn hamnar i en retrostukad ram som ser ut som en stelbensram. Framtagen i första hand för att glädja den amerikanska marknaden.
Inget för mig men kanske för dig, Allan...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-20/14:51

Roger Gross skrev:Med BMW MOTORRADS mycket positiva resultat med ShiftCam - tekniken verkar framtiden ljus även för den luft/oljekylda boxermotorn. Mycket tyder på att man klarar miljökraven även på den gamla motorn genom att förse den med ShiftCam - teknik. EURO 6 - kraven finns på årsmodell 2020...
Den som lever får se...
Mvh,
Roger G

Jag blir lite vilsen:
EURO 5: typgodkännande 2020, nyförsäljning fr.m. 2021?
EURO 5b: .......
EURO 6: nn
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: R1200-boxern och framtiden...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-20/15:23

Euro 5 är tvingande fr o m 2020 enligt min info...!?
Ljuger de så ljuger jag :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst