Som kanske framgått kommer jag denna säsong köra R1250 RT samt R1250 GSA.
Efter flera dagars regnande här på västkusten är vägsaltet bortspolat från vägarna. Ett par dagars sol med flera plusgrader och jag kunde inte hålla mig - båda hojarna körda!
Inkörning tror vissa hör gårdagen till, men jag är av annan uppfattning. Trots allt finare material och en produktion med allt snävare toleranser är inkörningsfasen viktig.
BMW MOTORRAD föreskriver en inkörninhgsfas på 1000 km och med ett max varvtal om 5000 varv/min.
BMW skriver i instuktionsboken "kurviga och kuperade vägar. Ej motorvägskörning".
Jag har sedan flera år stor tilltro till MotoMans inkörningsprincip:
- Den huvudsakliga inkörningsfasen sker de första 10 milen
- Viktigast för en bra motor är att kolvringar och cylinder trivs tillsammans dvs att kolvringarna tätar väl mot cylinderväggarna
- För en låg inre friktion i motorn måste kolvringarna få hjälp att pressas mot cylinderväggarna. Detta innebär att det är förbränningstrycket som pressar ut kolvringarna mot cylinderväggen
- Tidsfönstret för denna sammanslipning (kolvringar - cylindervägg) är de första 100 kilometrarna dvs så länge är cylinderväggarna tillräckligt råa i ytan för att kunna slipa in kolvringarna.
Tillvägagångssätt: (för boxermotorn)
- Varmkör motorn försiktigt tills den uppnått driftstemperatur. (Cirka 15 km)
- Ligg på 3:ans växel på 3000 varv/min
- Dra med full gas upp till 5000 varv/min på 3:an, 4:an, 5:an och 6:an
- Motorbromsa ner genom växlarna till 3:an och upprepa proceduren
De korta ruscherna pressar ut kolvringarna. Ingen risk för överhettning i o med att ruscherna är korta
Motorbromsningen ner genom växlarna sköljer den kylande och renande motoroljan genom motorn och ner till oljesumpen.
Efter knappt tio mil byter jag olja i motor och bakväxel för att få ut de partiklar som slipas av vid inkörningen enl ovan. (Neej, de små metalpartiklarna fastnar inte i oljefiltret...)
Om du tappar ut bakväxeloljan i en burk och tittar på oljan med stark lampa eller under solbelysning så förstår du vad jag menar - oljan ser ut som metalicfärg med en mängd små metallpartiklar.. Att bakväxeloljan blir svart de första bytena är inget fel - enbart ett inkörningsskikt som slits/tvättas bort från drevens kontaktytor.
Men VIKTIGT! - motorn ska vara genomvarm och av BMW föreskrivet maxvarvtal ska inte överskridas.
Har kört in mina senaste hojar enligt ovan och de har alla fått en motor som inte drar ngn olja samt orkat varva ut på högsta växeln.
Betr inkörning tycker jag att hela hojen går riktigt mjukt först efter en 700 - 800 mil.
//Roger G