R1250 inkörning...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1250 inkörning...

Inläggav Roger Gross » 2019-03-13/18:43

Som kanske framgått kommer jag denna säsong köra R1250 RT samt R1250 GSA.
Efter flera dagars regnande här på västkusten är vägsaltet bortspolat från vägarna. Ett par dagars sol med flera plusgrader och jag kunde inte hålla mig - båda hojarna körda!
Inkörning tror vissa hör gårdagen till, men jag är av annan uppfattning. Trots allt finare material och en produktion med allt snävare toleranser är inkörningsfasen viktig.
BMW MOTORRAD föreskriver en inkörninhgsfas på 1000 km och med ett max varvtal om 5000 varv/min.
BMW skriver i instuktionsboken "kurviga och kuperade vägar. Ej motorvägskörning".
Jag har sedan flera år stor tilltro till MotoMans inkörningsprincip:
- Den huvudsakliga inkörningsfasen sker de första 10 milen
- Viktigast för en bra motor är att kolvringar och cylinder trivs tillsammans dvs att kolvringarna tätar väl mot cylinderväggarna
- För en låg inre friktion i motorn måste kolvringarna få hjälp att pressas mot cylinderväggarna. Detta innebär att det är förbränningstrycket som pressar ut kolvringarna mot cylinderväggen
- Tidsfönstret för denna sammanslipning (kolvringar - cylindervägg) är de första 100 kilometrarna dvs så länge är cylinderväggarna tillräckligt råa i ytan för att kunna slipa in kolvringarna.

Tillvägagångssätt: (för boxermotorn)
- Varmkör motorn försiktigt tills den uppnått driftstemperatur. (Cirka 15 km)
- Ligg på 3:ans växel på 3000 varv/min
- Dra med full gas upp till 5000 varv/min på 3:an, 4:an, 5:an och 6:an
- Motorbromsa ner genom växlarna till 3:an och upprepa proceduren
De korta ruscherna pressar ut kolvringarna. Ingen risk för överhettning i o med att ruscherna är korta
Motorbromsningen ner genom växlarna sköljer den kylande och renande motoroljan genom motorn och ner till oljesumpen.
Efter knappt tio mil byter jag olja i motor och bakväxel för att få ut de partiklar som slipas av vid inkörningen enl ovan. (Neej, de små metalpartiklarna fastnar inte i oljefiltret...)
Om du tappar ut bakväxeloljan i en burk och tittar på oljan med stark lampa eller under solbelysning så förstår du vad jag menar - oljan ser ut som metalicfärg med en mängd små metallpartiklar.. Att bakväxeloljan blir svart de första bytena är inget fel - enbart ett inkörningsskikt som slits/tvättas bort från drevens kontaktytor.
Men VIKTIGT! - motorn ska vara genomvarm och av BMW föreskrivet maxvarvtal ska inte överskridas.
Har kört in mina senaste hojar enligt ovan och de har alla fått en motor som inte drar ngn olja samt orkat varva ut på högsta växeln.
Betr inkörning tycker jag att hela hojen går riktigt mjukt först efter en 700 - 800 mil.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 inkörning...

Inläggav dpiu1 » 2019-03-13/19:23

Jag har också kört in mina senaste hojar enligt MotorMans anvisning med gott resultat.
Det han förespråkar är även att det ska vara mineralolja dvs inte syntetolja i motorn för att få rätt friktion. Vet du Roger om det är en sådan olja i motorerna från BMW när de levereras? Jag har tidigare bytt till mineralolja för att vara säker, men det är kanske onödigt.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Roger Gross » 2019-03-13/20:05

dpiu skrev:Jag har också kört in mina senaste hojar enligt MotorMans anvisning med gott resultat.
Det han förespråkar är även att det ska vara mineralolja dvs inte syntetolja i motorn för att få rätt friktion. Vet du Roger om det är en sådan olja i motorerna från BMW när de levereras? Jag har tidigare bytt till mineralolja för att vara säker, men det är kanske onödigt.
/Janne


Den olja BMW fyller i motorerna vid monteringen är en syntetolja. Skillnaden mot de oljor vi kan köpa är att "fabriksoljan" - som ju enbart är tänkt köras till inkörningskontrollen dvs 50 - 120 mil - saknar vissa av de tillsatser som är viktiga vid lång tids användning alltså 1000 mil. T ex ingredienser som gör att oljan tvättar bra invärtes i motorn. Snacket att fabriksoljan skulle smörja mindre bra är bara en skröna.
Jag kör på högklassiga oljor enligt BMW:s spec. Byter oftare än vad serviceschemat säger. Speciellt i bakväxeln, bytet går fort och kostar bara några få kronor med 1.8 dl olja.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Allan Ericsson » 2019-03-13/21:03

Alltid intressant med inkörningsteorier!
Jag undrar om man inte skall försöka köra in kolvringarna med ”typiskt cylindertryck”, dvs. med det cylindertryck som man troligen kommer att använda efter avslutad inkörning. Min tanke är att man skall vinkelställa kolvringarna på rätt sätt, så att de jobbar mot cylinderväggen så som de kommer att göra efter inkörningen, dvs. med rätt tryckfördelning i höjdled. Kör man med förhöjt cylindertryck, så borde väl inslitningen ske med fel vinkelställning?
Jag resonerade så, när jag körde in min R1200GS -10. Dessutom försökta jag att köra in dreven i växellåda och slutväxeln på både driv- och skjutsida genom att inte bara driva med motorn utan att också lägga in lite motorbromsning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Roger Gross » 2019-03-13/21:25

Allan Ericsson skrev:Alltid intressant med inkörningsteorier!
Jag undrar om man inte skall försöka köra in kolvringarna med ”typiskt cylindertryck”, dvs. med det cylindertryck som man troligen kommer att använda efter avslutad inkörning. Min tanke är att man skall vinkelställa kolvringarna på rätt sätt, så att de jobbar mot cylinderväggen så som de kommer att göra efter inkörningen, dvs. med rätt tryckfördelning i höjdled. Kör man med förhöjt cylindertryck, så borde väl inslitningen ske med fel vinkelställning?
Jag resonerade så, när jag körde in min R1200GS -10. Dessutom försökta jag att köra in dreven i växellåda och slutväxeln på både driv- och skjutsida genom att inte bara driva med motorn utan att också lägga in lite motorbromsning.


Hej Allan - vad jag kan se är vi av samma uppfattning... :o
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-14/08:12

Bara en förtydligandefråga till Roger: Som jag läser Din inledande text, genomför man proceduren två gånger - eller ligger det fler gånger bakom ordet "upprepa"?
Inte för att jag ser behov av inkörning i närtid. Sigurd har gått 16 500 mil, så han får betraktas som väl inkörd.
Så länge han sköter sig, får han fortsätta. Men någon gång blir det aktuellt med byte.
Jag antar, att samma råd, som Du ger ovan, vad gäller varvtal etc, även gäller parallelltwinnarna?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Allan Ericsson » 2019-03-14/10:50

Roger Gross skrev:Hej Allan - vad jag kan se är vi av samma uppfattning... :o
Mvh,
Roger G

Ja Roger, i stort har vi nog samma uppfattning. Jag kan dock utveckla mina tankar en aning till: När man kör med lågt cylindertryck (ger lågt vridmoment), så kanske det blir så att kolvringarna inte får ett jämnt tryck ut mot cylinderväggen, dvs. bara nederkanten trycker utåt. För att få jämnt tyck mot cylinderväggen, så måste cylindertrycket vara inom designintervallet. Å andra sidan kan ett extremt högt cylindertryck ge ett kantrande kolvring (trycker bara med ringens överkant)? För mig slutar det hela med att jag kör på för mig normalt sätt, dvs. utan segdragning, fullgaskörning och övervarvning, men med avkylningsperioder inlagda.

Nu tror jag att du eller dina kontaktpersoner kan korrigera mig.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-14/12:38

Kör Du, som Roger beskriver, är det knappast fråga om vare sig segdragning eller övervarvning - dock fullgas inom varvtalsintervallet, vilket enligt den bakomliggande filosofin ger optimal inslipning av kolvringarna.
Den enda haken, som jag kan tänka mig, med Rogers beskrivning i trådstarten är, att 5 000 rpm på högsta växeln kanske ligger en bit över tillåten motorvägshastighet i Sverige? I så fall får man välja, var och när man kör in hojen. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 inkörning...

Inläggav Roger Gross » 2019-03-14/14:01

Allan skriver:
"utan segdragning, fullgaskörning och övervarvning, men med avkylningsperioder inlagda."

"Utan segdragning"
Ja, segdragning är av ondo - därför jag använder varvtalsområde med början vid 3000 varv/min

"Utan fullgaskörning"
Tidsfönstret att slipa in kolvringarna mot cylinderväggen är mycket kort - erfarenheten visar att efter bara cirka 10 mil har kolvringarna putsat till den råa cylinderväggsytan såpass mycket att den viktiga slipförmågan är borta.
Tiden att gå från 3000 till 5000 varv är några sekunder och då ger fullgaskörning högsta kolvringstrycket/effektivast inslipning.

"Utan övervarvning"
Absolut! man håller sig till av tillverkaren angivet maxvarvtal, för boxern 5000 varv/minut.

"Med avkylningsperioder inlagda"
Motorbromsningen från 5000 till 3000 varv/min ner genom 6-5-4-3:ans växlar är avkylningsperioden. Ingen förbränningsvärme tillförs och oljepumpen ser till att kylande motorolja sköljer över känsliga ytor. 1250-boxern är i detta avseende bättre än föregångarna i o med att olja hela tiden sprutas på kolvarnas undersida.

Googla gärna på "MotoMans motorinkörning". BMW MOTORRAD har tagit den till sig och beskriver den på sitt sätt enligt mitt inlägg längre upp i tråden.
S k extra försiktig körning under inkörningsfasen ger aldrig en bra motor!
Varmkörning och ingen segdragning är viktigt.
Hastighetsbegränsningar mm hamnar i en annan tråd... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst