Sida 1 av 1

tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-04-06/17:20
av sven mikkelsen
Behöver man göra något speciellt när man bytt batteri i nyckeln? Båda våra RS'ar "larmar" om att den inte har kontakten med nyckeln ibland. får även samma fel" när jag har nyckeln vid GPS'en alltså nära hojen.


/Sven...

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-04-07/21:47
av Thomas Stadin
Vilket fabrikat är det på knappcellbatteriet? Vilken spänning håller det?
Min erfarenhet är att knappceller från tex Panasonic, Varta mfl håller avsevävärt mycket bättre än knappceller från en ekonomipack med billiga no-name knappceller från tex Jula, Biltema, Clas i sjön mfl.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-04-07/22:14
av CG Arvidsson
Kanske inte så tokigt att ha ett reservbatteri med sig i plånboken. Jag brukar ha min fjärrnyckel i ett snöre runt halsen "senilsnöre" kallas det.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-04-08/03:52
av BrooklynS
Det är keyless-knappen som felar, inte batteriet i nyckeln.

Jag har hört/sett flera exempel på strulande funktion. På min räcker det med att koppla i och ur styrlåset för att det skall fungera som vanligt igen.

Jag gissar att BMW omsider kommer att "erkänna" att det är ett problem och byta det på utökad garanti eller goodwill, ungefär som med knappsatserna.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-27/21:51
av Lars Ekeroth
Jag hade liknande bekymmer häromdagen. (GS LC 2015). Hände inget alls när jag tryckte på knappen, provade flera gånger med nyckeln intill keylessknappen, även med nyckeln intill antennen under bakskärmen men icke. Symbolen blinkade som att nyckel saknades. Plötsligt efter 10 minuter funkade allt. Det var på en parkering bland en massa andra fordon och jag misstänker att det var något runtomkring som störde.
Någon annan med liknande erfarenhet?

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-27/22:25
av BmwMats
Detta är inte alls ovanligt, då tillverkarna har fått en del av ett frekvensspektra att använda sig av för fjärrkodsnycklarna (432 MHz). Detta frekvensband används för radiokommunikation och det finns många sändare och relästationer med uteffekter i vanliga fall runt 25-100 Watt Pep.
Dessutom finns det billiga walkie-talkies (licensfria) som ligger mycket nära i frekvens och kan störa. Larmsystem och liknande ligger även i närheten av frekvensen som används av våra fordon.

Myndigheterna som godkänt och tillåtit tillverkarna lägga sig här har inte tänkt sig för det minsta.

Troligtvis ligger även BMW's keyless nycklar i häradet runt dessa frekvenser och selektiviteten är mycket dålig eller till och med mycket ringa gällande dessa system.

Bara att beklaga att det är så här illa, det finns mycket radiovågor i etern som påverkar oss idag.

Med vänlig hälsning BmwMats

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-28/06:41
av Odd Arne Kjørstad
En gang gikk jeg ut i garasjen for å starte opp hojen, og tok med meg nøkkelen. Hojen var helt død, uten livstegn, og jeg ble fortvilet.

Helt til jeg oppdaget at jeg hadde tatt med nøkkelen til bilen, også en BMW med keyless og nesten helt lik nøkkel! :lol: :D :roll:

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-28/08:06
av Bror Gårdelöf
BmwMats skrev: Bara att beklaga att det är så här illa, det finns mycket radiovågor i etern som påverkar oss idag.

Onekligen en udda känsla att man på detta sätt skapat ett problem, som inte behöver finnas. En konventionell tändningsnyckel tar ju "ingen" plats i fickan - och ännu mindre när den sitter i tändningslåset!
Jag kan inte minnas, när jag senast läste ett inlägg av någon, som hade problem med den gamla varianten med konventionell nyckel - utan elektronik. (Fast jag antar, att ett och annat kabelbrott eller med tiden uppstående kontaktproblem funnits.)
Enda gången, som jag haft problem med en "halvkonventionell" nyckel, var, när jag fått låna en GS med startspärr. Cykeln gick som en dröm hela kvällen, men dagen därpå var den omöjlig att starta. Fel på ringantennen! Handlaren skickade sin mek hem till mitt garage, där ringantennen byttes, och problemet var löst.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-28/11:33
av Måns Ulveståhl
Det enda valet jag inte kryssade i var "keyless" av många anledningar.
En nyckel är en okomplicerad enkel lösning.
Ännu inte ångrat det beslutet.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-28/13:12
av Olof Eriksson
Måns Ulveståhl skrev:Det enda valet jag inte kryssade i var "keyless" av många anledningar.
En nyckel är en okomplicerad enkel lösning.
Ännu inte ångrat det beslutet.

Finns keyless till RS ;)

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-28/14:36
av Måns Ulveståhl
Olof Eriksson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Det enda valet jag inte kryssade i var "keyless" av många anledningar.
En nyckel är en okomplicerad enkel lösning.
Ännu inte ångrat det beslutet.

Finns keyless till RS ;)



...som jag skrev; det enda jag inte valde att kryssa i :mrgreen:

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-29/13:44
av Olof Eriksson
Måns Ulveståhl skrev:
Olof Eriksson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Det enda valet jag inte kryssade i var "keyless" av många anledningar.
En nyckel är en okomplicerad enkel lösning.
Ännu inte ångrat det beslutet.

Finns keyless till RS ;)



...som jag skrev; det enda jag inte valde att kryssa i :mrgreen:

Om jag köper en ny mc. Har trotts allt köpt beggat de tre senaste köpen. Så blir det med nyckel.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-29/14:24
av Lars Ekeroth
Keyless har väl ändå vissa fördelar? Jag tycker iallafall det finns viss smidighet med att slippa ta upp/lägga ner nyckeln i fickan, kunna öppna packboxar utan att stoppa motorn, öppna tanklock utan nyckel etc.?
En nyckel är förvisso en beprövad lösning, men kan krångla även den med smuts/fukt i låset, avbrutet/böjt blad, borttappad nyckel=byte av lås pga stöldrisk etc.
Jag väljer gärna keyless igen.

En bra produktutveckling vore dock om det fanns en möjlighet att starta med nyckel vid behov, dvs om keyless skulle strula.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-29/14:36
av Bror Gårdelöf
Delar Din åsikt så långt. Min hoj är emellertid gammal, plus att packväskor (BMW) + toppbox (Givi) köptes som extra tillbehör, så tändningsnycken sitter solo på sin ring - med Jofamas gamla nyckelflärp av skinn - medan nycklarna till sidoväskorna, toppboxen och skivbromslåset sitter på en annan, gemensam ring - tillsammans med en mikroficklampa. Det låter mer skrymmande, än det är - och jag kan vid behov öppna väskorna utan att stänga av motorn (men farao vet, om det någonsin hänt hittills). ;)

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-29/15:42
av BrooklynS
Lars Ekeroth skrev:Keyless har väl ändå vissa fördelar? Jag tycker iallafall det finns viss smidighet med att slippa ta upp/lägga ner nyckeln i fickan, kunna öppna packboxar utan att stoppa motorn, öppna tanklock utan nyckel etc.?
En nyckel är förvisso en beprövad lösning, men kan krångla även den med smuts/fukt i låset, avbrutet/böjt blad, borttappad nyckel=byte av lås pga stöldrisk etc.
Jag väljer gärna keyless igen.

En bra produktutveckling vore dock om det fanns en möjlighet att starta med nyckel vid behov, dvs om keyless skulle strula.


Det finns ju det...


Buy quality, cry once

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/08:33
av hailwood
På Kenneths MC säger man samma som Thomas S - kan bero på vilken tillverkare av batteriet.
Dock fick jag sporadisk varning "....keyless 50%....." redan när hojen var något mer än ett år (orginalbatteri i nyckeln), bytte till ClasOhlson men varningen fortsatte sporadiskt ändå. Var inne på Kenneths igår o fick ett nytt Energizer isatt - får se hur det utvecklar sig.
Kommentar dock - har en 2016 Volvo XC60 med keyless - aldrig bytt batteri, funkar som det ska, så man kan undra var BMW körde i diket med sin konstruktion som borde hålla minst lika länge........
Mvh//H

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/09:02
av Roger Gross
[quote="hailwood"]På Kenneths MC säger man samma som Thomas S - kan bero på vilken tillverkare av batteriet.
Dock fick jag sporadisk varning "....keyless 50%....." redan när hojen var något mer än ett år (orginalbatteri i nyckeln), bytte till ClasOhlson men varningen fortsatte sporadiskt ändå. Var inne på Kenneths igår o fick ett nytt Energizer isatt - får se hur det utvecklar sig.
Kommentar dock - har en 2016 Volvo XC60 med keyless - aldrig bytt batteri, funkar som det ska, så man kan undra var BMW körde i diket med sin konstruktion som borde hålla minst lika länge........
Mvh//H[/quote

För några år sedan hade BMW MOTORRAD stora bekymmer med ringantennen - den antenn som tar emot signalen från nyckelchipset. Det byttes ringantenner på flera tusen hojar world-wide. Orsaken var att man använde samma konstruktion som BMW bil. Större serier - lägre inköpskostnad per styck. På detta vis lärde man sig att en detalj på en mc utsätts för betydligt större påfrestningar än på en bil - fukt, damm, vibrationer.
Alltså inte alltid rätt dra paralleller mc - bil.
Att en konstruktion är dålig bara för att batteriet förbrukas är en tveksam slutsats anser jag.
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/09:43
av hailwood
[/quote

För några år sedan hade BMW MOTORRAD stora bekymmer med ringantennen - den antenn som tar emot signalen från nyckelchipset. Det byttes ringantenner på flera tusen hojar word-wide. Orsaken var att man använde samma konstruktion som BMW bil. Större serier - lägre inköpskostnad per styck. På detta vis lärde man sig att en detalj på en mc utsätts för betydligt större påfrestningar än på en bil - fukt, damm, vibrationer.
Alltså inte alltid rätt dra paralleller mc - bil.
Att en konstruktion är dålig bara för att batteriet förbrukas är en tveksam slutsats anser jag.
Vänliga hälsningar,
Roger G[/quote]

Har en del andra nycklar som innehåller batteri (förvisso icke keyless, men till fordon/hemlarm m.m.) där man skulle bli strandsatt om batteriet tog slut. Livslängden på dessa är mer än fem år, så att BMW:s nyckel skulle vara en lyckad konstruktion med batterivarning efter endast 14 månader (viss felmarginal - nyckeln kan vara tillverkad en tid före hojen) är en välvillig slutsats. Det skulle vara intressant att veta om det är en konsekvens av motorcykelapplikationen eller om det är ren otur, men det finns väl knappast någon utanför BMW som kan svara på
Mvh//H

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/12:17
av Thomas Stadin
Byt batteri varje vår så slipper du bekymra dig om batterilivslängden.

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/14:52
av Odd Arne Kjørstad
Thomas Stadin skrev:Byt batteri varje vår så slipper du bekymra dig om batterilivslängden.


Ettersom det er service minst en gang i året, så burde jo da batteriet i nøkkelen være et av punktene i servicen?

Re: tappa kontakten med nyckeln (keyless)

InläggPostat: 2019-05-30/20:00
av Roger Gross
Odd Arne Kjørstad skrev:
Thomas Stadin skrev:Byt batteri varje vår så slipper du bekymra dig om batterilivslängden.


Ettersom det er service minst en gang i året, så burde jo da batteriet i nøkkelen være et av punktene i servicen?


Hej Odd Arne,
Det finns många punkter som skulle kunna stoppas in i serviceprogrammet. Resultatet blir att servicekostnaden ökar - och då gnälls det över dyr service...
Kanhända skulle serviceplanen kompletteras med en "miniservice" så att vi som kan fixa lite själva får en sänkt servicekostnad!?
Vänliga hälsningar,
Roger G