GS med fyrventilboxermotor...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

GS med fyrventilboxermotor...

Inläggav Roger Gross » 2019-04-07/07:24

BMW:s boxerGS är modeller som med hög sannolikhet ger konkurrenterna huvudbry. Trots konkurrenternas försök är GS-arna mycket framgångsrika i de flesta länder - oftast den mest sålda tunga hojen.
GS:en är inte bäst i alla detaljer men helheten tycks vara svårslagen !? Och med den nya ShiftCam-motorn har BMW MOTORRAD tagit ett ordentligt kliv framåt. R1250 GS/GSA belägger fabriken i Berlin så till den milda grad att man tvingats skjuta lanseringen av andra nya modeller på framtiden. Ingen idè att visa något man ändå inte hinner producera...
Genom åren har försäljningsvolymerna av fyrventilboxerGS sett ut som följer:

1994-1999 R1100GS (R259E) 53000 hojar. Dessutom ett ringa antal R850GS.
1999-2004 R1150GS (R21) 58000
R1150GSA 16000
2004-2013 R1200GS (K25) 180000 varav 54000 med DOHC-motorn år 2010-2013.
R1200GSA 70000 32000
(Tillkommer några tusental HP2, HP2 Megamoto och HP2 Sport under åren 2005-2007)
2013-2018 R1200GS LC (K50) 150000
R1200GSA LC 100000

Mycket talar för att modeller med 1250-motorn kommer att överträffa ovanstående antal...

//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: GS med fyrventilboxermotor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-07/07:42

Det är ju i grunden inte konstigt. När R 80 G/S presenterades, skrev någon erfaren hojjournalist, att det var en mycket trevlig hoj, men vad skulle man ha den till?
Ett par segrar i Paris-Dakar-rallyt gav svaret, och därefter har det bokstavligt talat rullat på. BMW skapade den moderna äventyrshojen - som till råga på allt från början var försedd med kardan, vilket inte är någon liten fördel, om man kör i grus, lera och/eller sand. Lägg till det god driftsäkerhet och en väl utbyggd organisation för leverans av reservdelar, så blir det inte sämre.

Det finns ju ett par paralleller i bilvärlden. VW Golf var en trendsättare, när det kom, och dess likar beskrivs fortfarande som bilar i "Golf-klassen" - där Golf fortfarande intar en tätposition.
Likaså var Renault Megane Scénic en helt ny typ av bil, när den kom - och den lär ha varit klassledande sedan dess.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst