BMW:s boxerGS är modeller som med hög sannolikhet ger konkurrenterna huvudbry. Trots konkurrenternas försök är GS-arna mycket framgångsrika i de flesta länder - oftast den mest sålda tunga hojen.
GS:en är inte bäst i alla detaljer men helheten tycks vara svårslagen !? Och med den nya ShiftCam-motorn har BMW MOTORRAD tagit ett ordentligt kliv framåt. R1250 GS/GSA belägger fabriken i Berlin så till den milda grad att man tvingats skjuta lanseringen av andra nya modeller på framtiden. Ingen idè att visa något man ändå inte hinner producera...
Genom åren har försäljningsvolymerna av fyrventilboxerGS sett ut som följer:
1994-1999 R1100GS (R259E) 53000 hojar. Dessutom ett ringa antal R850GS.
1999-2004 R1150GS (R21) 58000
R1150GSA 16000
2004-2013 R1200GS (K25) 180000 varav 54000 med DOHC-motorn år 2010-2013.
R1200GSA 70000 32000
(Tillkommer några tusental HP2, HP2 Megamoto och HP2 Sport under åren 2005-2007)
2013-2018 R1200GS LC (K50) 150000
R1200GSA LC 100000
Mycket talar för att modeller med 1250-motorn kommer att överträffa ovanstående antal...
//Roger G