Oljelampan lyser

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljelampan lyser

Inläggav Joe Nice » 2019-05-25/17:55

Har bytt olja och filter på samma sätt som jag gjort tidigare. Vid första turen lyser oljelampan efter nån timmes körning. Kollar nivån och den är vid pricken. Startar igen och kör vidare utan att den tänds igen. Innan nästa tur fyller jag på olja så den är i överkant med glaset. Vid dagens tur tänds lampan redan efter 15 minuters körning. Kollar oljenivån igen. Den är vid pricken igen (dock varm nu såklart). Startar igen och kör flera timmar utan att den tänds igen på hela turen.

Läste någon som skrev att oljan i den övre 3/4-delen av fönstret förbrukas mycket fortare så att det knappt är lönt att fylla ända upp i fönstret. Beror den tända oljelampan på att trycket sjunker väldigt fort från fullt till halvfullt tro?
Hade givaren flippat fram o tillbaka hela tiden hade jag misstänkt fel i den, men nu har den nån sorts konsekvens.
Om oljepumpen är kass så hade det väl inneburit upprepade problem också. Kan jag bara köra på och vara glad så länge jag har koll på oljenivån?
Oljan är en 10W40 Motul delsyntet.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Mimmi » 2019-05-25/18:04

Hej!

Vilken modell gäller det?
Det finns ju ganska många R-modeller, som flera andra kan mycket bättre än vad jag kan.

Rent generellt gäller följande:
Finns det så mycket olja i motorn att det når över pumpens sugsil, så tänds inte oljetryckslampan. Oljetrycket har alltså inget att göra med oljenivån, inte innan den suger luft försvinner trycket.
Felet måste alltså ligga någon annanstans, och beror inte på att Du håller nivån vid mittpunkten.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Håkan » 2019-05-25/18:23

Jag frågar också, vilken modell av MC?!

Tyder mest på trasig oljetrycksgivare... Pröva det enklaste först, annars sök felet i oljepump, filter osv.
En spontan kommentar om oljan du valt... så kan 10W-50, 15W-50 eller 20W-50 vara mer lämpad för boxern.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Joe Nice » 2019-05-25/20:12

R1150R - 04:a. My bad. Hade för mig modellen brukade stå i presentationstexten.
Jag hade nog 15W50 som olja tidigare faktiskt. Kan det vara strul med filtret menar du?
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Håkan » 2019-05-25/21:11

Strul med filter gäller 2-ventilboxer. Där kan man montera packningar och shims fel och få ett internt läckage.
Jag tror nog mer på fel på oljetrycksgivare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Joe Nice » 2019-05-26/20:01

Tack! Möjligt att det är givaren, men det förklarar ändå inte hur oljeförbrukningen verkar vara så kraftig när det är påfyllt och sen avstannar när det är halvfullt.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Mimmi » 2019-05-26/20:09

Hej!

Just det fenomenet hade jag på den 1150GS jag hade ett tag. Den översta delen, ovanför mittpricken, 2,5dl (har jag för mig det var på R, det är det på K11) förbrukades snabbt, men sedan sjönk det sakta. Jag körde förresten på 20W/50 olja i den motorn, med lägre viskositet drog den ganska mycket olja.
Detta fenomen hänför jag till de stora mysterierna, inget att fundera över eller bry sig med, bara att acceptera. Bäst så för sinnesfriden.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Oljelampan lyser

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-27/12:23

Jag har för mig, att fenomenet med oljeförbrukningen beskrivits på annan tråd tidigare. Rådet har varit att inte fylla tråget helt utan låta nivån ligga kring mittstrecket. Det kräver förstås noggrannare koll och möjligen tätare påfyllningar, men om fenomenet är, som Ni båda skriver - att förbrukningen sjunker markant, när nivån nått ner på halva siktglaset - kanske det inte spelar någon roll, utan problemet "självläker"?

Men ett halvfullt tråg har förstås inget att göra med, att oljetryckslampan lyser i tid och otid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst