Batterifundering till GSA 1200 -12

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav Anders Nedemark » 2019-06-02/09:22

Nu har batteriet gett upp till hojen. Har haft originalbatteri sen ny och har väl funkat lite si & så. Har fått batteriet utbytt på garanti 2 gånger. 3 batterier på 6 år är lite väl ofta. Nu har ju BMW haft batteriproblem tididgare men hur är det nu? Har det blivit bättre? Kollade med lokala Aukt BMW handlaren och art. nr är dessamma som de tidigare batterierna. Vågar man köpa org. batteri?
Annars är det väl Odyssey batteri som gäller om man läser andras erfarenheter. Köper man ett sådant batteri ska tydligen nåt ”byggas om” för att få det passa. Vad är det man ska göra?
Finns det andra fabrikat som är av god kvalitet och funktion? Handlar inget på Biltema förutom varmkorv.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav mumkas » 2019-06-02/11:55

På min förra R1200GS höll originalbatteriet precis i fem år, tills jag bytte in hojen. Handlaren tog dock den kostnaden då jag servade hojen på samma ställe några veckor innan utan någon anmärkning på batteriet. Om jag hade bytt ut det hade jag tänkt testa Yuasa som har modeller som passar rakt av och samma tanke gäller nuvarande hoj om jag behöver byta.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav HåkanH » 2019-06-02/13:44

Anders Nedemark skrev:Annars är det väl Odyssey batteri som gäller om man läser andras erfarenheter. Köper man ett sådant batteri ska tydligen nåt ”byggas om” för att få det passa. Vad är det man ska göra?

Det är Odyssey pc535 som passar - ]men bara nästan! ;)

# Det är några "plastflänsar" som måste skäras/slipas bort på ena sidan.
# Det behövs vinklar för anslutning till polerna (finns att köpa hos CLP m fl. eller tillverka själv)
# Hållaren för fastsättning av batteriet behöver modifieras.
# Ev. måste kablar dras lite annorlunda för att räcka.

Här är en länk!
https://advrider.com/f/threads/r1200gs- ... al.320214/

Nånstans har jag läst att det ska finnas ett PC535GS som ska passa rakt av men det verkar vara hittepå!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav jonascdt » 2019-06-03/08:21

Anders Nedemark skrev:Nu har batteriet gett upp till hojen. Har haft originalbatteri sen ny och har väl funkat lite si & så. Har fått batteriet utbytt på garanti 2 gånger. 3 batterier på 6 år är lite väl ofta. Nu har ju BMW haft batteriproblem tididgare men hur är det nu? Har det blivit bättre? Kollade med lokala Aukt BMW handlaren och art. nr är dessamma som de tidigare batterierna. Vågar man köpa org. batteri?
Annars är det väl Odyssey batteri som gäller om man läser andras erfarenheter. Köper man ett sådant batteri ska tydligen nåt ”byggas om” för att få det passa. Vad är det man ska göra?
Finns det andra fabrikat som är av god kvalitet och funktion? Handlar inget på Biltema förutom varmkorv.


Handlar definivt inte varmkorv på biltema, äckligare korv får man leta efter....
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-03/09:05

Du verkar haft otur med batterierna.
Excide brukar funka och passar rakt av.
Dessutom är de väsentligt mycket billigare än Odyssey.

Under ditt batteri finns en plastdummy. Tar du bort den går det att trycka ned ett större batteri.

Nu vet jag inte hur du gör, men regelbunden underhållsladdning är bra för batteriernas livslängd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav Anders Nedemark » 2019-06-03/09:34

Thomas Stadin skrev:Du verkar haft otur med batterierna.
Excide brukar funka och passar rakt av.
Dessutom är de väsentligt mycket billigare än Odyssey.

Under ditt batteri finns en plastdummy. Tar du bort den går det att trycka ned ett större batteri.

Nu vet jag inte hur du gör, men regelbunden underhållsladdning är bra för batteriernas livslängd.


Jag laddar batteriet efter rekommendation av Kenneths MC service och med BMW org. laddare. Det finns bättre laddare än org. vad jag förstår men det är den laddare jag har använt.

Det första batteriet gav upp under inkörningen och blev utbytt på 100 mila servicen. Det andra batteriet blev utbytt på 1000 mila servicen. Det gick på garantin båda gångerna. Det batteriet som nu är dåligt har hållit ca 5000 mil och 4 år. Att detta går sänder är kanske lite mer normalt, men fortfarande på gränsen.

Resultatet blir ju att man inte litar på org. batteriet nu när det måste inskaffas ett nytt. Kruxet är att det var samma tillverknings nr. på de nya som på de gamla. Om en reservdeldel visar sig vara dålig kommer ju ett ersättnings dito som får ett annat nr. Om det hade varit så i detta fallet hade jag köpt en nytt org. batteri. Då förstod ju BMW att de gamla batterierna var dåliga.

Om jag tar bort gummidutten som ligger i botten av batterilådan ryms ju ett större batteri. Har du koll vilket batteri som passar då?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-03/10:05

Du har haft otur helt enkelt!
Nej, jag har inte koll på vilka som kan passa men det är enkelt att mäta upp.
När du vet måtten kan du surfa ut på tillverkarnas sidor och hitta vad du söker.
Var noga med att även titta på hur polerna är orienterade på batteriet så att pluspolen hamnar där som pluskabeln är.
Undvik lågprisbatterier och framförallt de som har lägre "CCA" än ditt nuvarande.

Man måste ju inte köpa ett större batteri och förutom högre energiinnehåll är det ju inget som säger att du vinner något på att köpa ett större då de är både dyrare och tyngre.

TH Pettersson är både bra och billiga på mc-batterier. Där kan du få all hjälp du behöver.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batterifundering till GSA 1200 -12

Inläggav Fredrik J » 2019-06-03/16:49

Bytte på min 10' GSA förra året till ett Motobatt MBYZ16H, märkbart bättre kräm än i det Yuasa som satt i innan, även innan det gav upp efter rätt många års trogen tjänst.

Vill minnas att jag beställde från Funbike. Motobatt har ju även fördelen av dubbla poler om man vill koppla på andra saker.Tror Motobatt är dom som ligger bäst till med CCA. Passade rätt i.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst