R1200RT-05

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200RT-05

Inläggav Torgny Vikström » 2019-06-19/09:25

På min R 1200 RT skall man kunna starta motorn med en växel inlagd om man håller kopplingshandtaget indraget men denna funktion fungerar inte. Jag har haft upp kontakten och mätt motståndet över kontaktblecken och även att jag får fram spänning till kontakten. Jag har också anlitat en bekant med utrustning för att nollställa felen i elektroniken men tyvärr fanns det inte någon felkod för detta fel. Enligt Haynes rephandbok går anslutningen från kontakten direkt in på samma motorkontrollenhet (ECU) som givarna för växelväljarna.
Det är ju inte något stort problem men finns det någon som kan ge ett tips om felet kan åtgärdas. Northbike skall ha 1200 kr/tim för felsökning så det är ju naturligtvis inte aktuellt.
Torgny Vikström
Torgny Vikström
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 1997-03-13/01:00

Re: R1200RT-05

Inläggav BrooklynS » 2019-06-19/10:09

Det finns egentligen två möjliga fel:

1. Trasig kontakt vid kopplingen. Mät upp om den bryter eller inte.

2. Kabelbrott. Mät i andra änden av kabeln om den bryter eller inte.

En enkel kretsprovare räcker bra.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1200RT-05

Inläggav Anders Nedemark » 2019-06-19/11:25

Har du utfällt sidostöd när du ska starta? Med växel i, koppling intryckt och sidostöd ute startar (nog) inte hojen. Prova isåfall med sidostödet uppe.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: R1200RT-05

Inläggav knutk » 2019-06-19/12:22

BrooklynS skrev:Det finns egentligen två möjliga fel:

1. Trasig kontakt vid kopplingen. Mät upp om den bryter eller inte.

2. Kabelbrott. Mät i andra änden av kabeln om den bryter eller inte.

En enkel kretsprovare räcker bra.


Buy quality, cry once


Gode råd, men bruk av krets-tester krever ekstra omtanke.
Når man tester en krets blir der kjørt en testspenning inn i kretsen man tester.
Bryterne på BMW er tilkoblet direkte til ZFE og det ene ledningen gir 5V, som legges til jord når bryteren aktiveres.
Om man kobler bryteren ifra og isolerer den fra ZFE er det ingen problem å teste. (på denne sykkelen. LC modellen har LINbus, og der ligger elektronikk i brytercluster).


Enkleste måte å utføre testene er å koble til diagnoseutstyr (feks GS 911). Da kan man teste fungsjonen til hver enkelt bryter.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst