effekt dipp R1150GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-05/09:19

Efter mycket om och men har jag nyligen blivit med -00 R1150GS. Märkte däremot att den har en väldigt udda effekt kurva. den drar hur bra som helst från botten men vid 3500-4000 rpm låter det som den surnar ordentligt och jag tappar nästan all effekt (acc på 5an vid 4,000 varv är sämmre än på 6an med 2000). vid ~4500 rpm så sparkar det på igen med förnyad glädje. Jag får även en del ordentliga avgassmällar om jag släpper av efter hårda gaspådrag. Som jag förstår det är väll Boxerns problem att rycka i gången det här känns mer som jag glömt choken i.

Min erfarenhet av hur R hojjar ska kännas är begränsat till min fars 2015 R1200GSA och 2019 R1250GSA så någon annan här kanske är mer bekant med dessa äldre maskiners gång.

Jag har beställt nya Denso stift och en Twinmax så med lite tur kan jag kirra det nästa helg (ihop med oljebyte samt byte av paralever lager). fram tills dess får jag nog hålla mig till att åka min gamla Africa twin
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav BrooklynS » 2019-07-05/10:17

Kolla gasvajerns hölje på högra spjällhuset. Den brukar kunna hoppa ur läge med följder som kan likna dina...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-05/20:52

Ursäkta sent svar. Vajerhöljet sitter där den ska
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Kovlingen » 2019-07-05/21:55

Skulle det kunna vara spjällgesgivare eller kontakt som strular ?
Bara en vild gissning från mej .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 15584
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-08/07:09

Det skulle kunna vara TPS enheten men då kommer jag osökt till frågan hur kollar man den? har sätt någon som sparkat igång motorn och mätt på kontakterna i givaren men skulle vara bra om man hadde något riktvärde att gå efter innan jag gjorde det. någon som vet vilket spann den jobbar i? verkar vara mV och i en stigande skala men någon som vet vad den ska vara vid 0%, ~50% resp 100% gaspådrag? Har sätt att man kan kolla med GS911 men har inte tillgång till en sådan.

nu får fan Adlibris leverera min Clymer manual snart
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Kovlingen » 2019-07-08/07:36

Bara lite mer funderingar . Skulle spridarna kunna vara orsaken ? Ingen aning .
Är det datorn som har fått spatt kan det ju räcka med att göra hojen strömlös
ett tag för att sedan se om den har fattat läget .

Slut på funderingar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 15584
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-08/08:32

Jag vet inte men om det är spridarna som spökar så borde väll gaspådraget bestämma när det strular inte varvtalet?

Men att köra Norsk reboot på hojjen vore en ide. Förra ägaren monterade ju ett Li-pol batteri så får jag stifta bekantskap med det. Jag har läst att man ska köra gasreglaget till full gas och tillbaka 5 ggr efter att hojjen stått strömlös. Finns det något mer på att göra listan? Vet jag vad jag ska göra efter jobbet idag!
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Kovlingen » 2019-07-08/09:42

Spridarna var nog troligen en dipp i skallen på mej ;)

Sista jag kommer på i funderingarna : Hojen ställer väl om tändningen efter varvtal
och om givaren kan ha nått fuffens för sej . Kanske ännu mera feltänk av mej .

OBS , ta inte mina inlägg så hårt . Händer ofta att jag har fel :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 15584
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-16/06:44

Fasen ibland är man inte snabb.
Nu har jag:
- bytt tändstift till Denso iridium VK22 stift (satt NGK iridium stift innan)
- balanserat spjällen efter förmåga detta hadde tydligen också gjorts av firma i STHLM ihop med ventilspel i vintras kanske bra att läsa serviceboken innan man börjar skruva :D
- har även kört norsk reboot på motronic enheten och motionerat gasspjäll 5x
-har ej bytt olja då även detta va gjort i vintras (som sagt läsa servicebok är inte dumt)

Tycker att detta har gjort att den går bättre men får fortfarande hyfsat ofta avgassmällar om jag slår på hårt och sedan släpper av. Funderar på om detta kan ha något med att förra ägaren tagit bort katten. För närvarande sitter den i mitt förråd och väntar på bättre tider. Vän av natur som jag är skulle jag vilja sätta tillbaka katten men om hojjen fortsätter eftersmälla som den gör kommer det väll bli soprent i katten.

jag har för mig att Motronic enheten på R1200 hojjarna inte läser lambda värden under gaspådrag då den inte är tillräckligt snabb så det borde inte vara lambdan som spökar men någon här kanske har bättre råd?
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Kovlingen » 2019-07-16/07:01

Katten tar bort mycket avgasljud . Testade en gång efter att ha sett en bild på en 1150R där man
tagit bort ljuddämparen och bara satt ett vinklat slutrör istället . Lät inte skrämmande mycket
med bara katten , men dämparen åkte på igen . Men då fick jag samma avgassmällar som du får .
Du får nog leva med ljudsmällarna/puffarna :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 15584
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-16/09:06

Ecklesiastik skrev:Funderar på om detta kan ha något med att förra ägaren tagit bort katten.


Där har Du nog en förklaring.
Antingen har den som monterat bort "katten" (gissar att Du menar katalysatorn och inte något jamande husdjur? :mrgreen: ) inte gjort något åt "mappningen" av tändkurva/bränsleblandning, och då blir det tokigt eftersom flödet förändras av att katalysatorn tas bort. Eller så är det "mappat" på något vis, men med dåligt resultat.
Jag skulle prova att sätta tillbaka katalysatorn och se vad som händer!
(Bonus är att Du får en tystare hoj.)
Kolla också om det är gjort något på insugssidan (typ "sportluftfilter" eller demonterade/ändrade luftintag), det påverkar också.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
R100RT
G450X
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10724
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-16/09:35

Nej dom jamande satanstygen försöker jag hålla mig på behörigt avstånd från :D skriver mest katten för att förhindra felstavning då jag stundom (läs nästan alltid) stavar och har meningsuppbyggnad som en drängfull 8åring

Vore dock synd om den blev tystare. Om man undantar från skottsalvorna så tycker jag faktiskt att han låter lagomt högt (typ halva motorljudet från min fars 1250GS med akra pipor).

men då har jag ju ett projekt till helgen att roa mig med.
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-21/13:38

Så nu har jag satt tillbaka katalysatorn och gjort en kontroll av synkningen. Hojjen eftersmäller inte alls nu och jag tycker han drar lite bättre. Synd dock att det trevliga motorljudet försvann. Men men små utgifter för en hojj som går bra.
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav BrooklynS » 2019-07-21/14:09

Ecklesiastik skrev:Så nu har jag satt tillbaka katalysatorn och gjort en kontroll av synkningen. Hojjen eftersmäller inte alls nu och jag tycker han drar lite bättre. Synd dock att det trevliga motorljudet försvann. Men men små utgifter för en hojj som går bra.


BMW hade nog testat ut från början hur det skulle vara... :)

Ljud är mycket tycke och smak, men det vore till stor fördel generellt för hela hojkollektivet om alla hojar var lika tysta som 1100/1150-boxrarna.

Grattis till att ha löst problemet, du får hålla koll på varvräknaren istället. :D
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-21/16:34

BrooklynS skrev:
Ecklesiastik skrev:Så nu har jag satt tillbaka katalysatorn och gjort en kontroll av synkningen. Hojjen eftersmäller inte alls nu och jag tycker han drar lite bättre. Synd dock att det trevliga motorljudet försvann. Men men små utgifter för en hojj som går bra.


BMW hade nog testat ut från början hur det skulle vara... :)

Ljud är mycket tycke och smak, men det vore till stor fördel generellt för hela hojkollektivet om alla hojar var lika tysta som 1100/1150-boxrarna.

Grattis till att ha löst problemet, du får hålla koll på varvräknaren istället. :D


Kan igentligen inte göra annat än att hålla med. Har några gossar som åker Motorcyckel av onämnt amerikanskt märke som brukar passera utanför mig som inte borde få åka annat än el-scootrar :D Antar jag får ta ut min VFR när jag vill ha motorsång :mrgreen:
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav BmwMats » 2019-07-21/16:42

Gott att du fick ordning på din knarr :) :) :)

Men, även jag har en hoj med en V-motor av amerikanskt märke, men inte låter den något speciellt.
Lite lagom muller, men så är den ju också inte modifierad heller... ;)

Mvh HarleyMats :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 2228
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-21/16:49

När vi skulle köra av en färja, mullrade en Ducati med Termignonipipor iväg, innan vi fått in öronpropparna och dragit på hjälmarna. Jag tycker, att det är ett exempel på välljud - till skillnad från åtskillig olåt, som kan komma ut ändrade avgassystem - men en klubbmedlem fällde en träffande kommentar: "Som ingenjör anser jag, att den verkliga konsten är att få en förbränningsmotor att gå tyst." Rent sakligt är det svårt att inte hålla med honom. Till det hör, att jag har kvar hela originalsystemet på min hoj. Därmed gör den bokstavligt talat inget väsen av sig. Den bara levererar, och med det är jag mer än nöjd.

En vitt spridd myt är, att esse, non videri ("att vara, men icke synas") skulle vara familjen Wallenbergs devis. Det är gamle Marcus Wallenbergs (1864 - 1943) devis, när han blev serafimerriddare.
Jag är inte latinare, så detta kan vara fel, men "esse, non auderi" ("att vara, men icke höras") passar bra på min hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 14007
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-10/21:27

Verkar som jag utalade mig förtidigt. Efter att katten halkat tillbaka har jag sluppit eftersmällarna men märker fortfarande av effektdippar vid 3-5k varv då det stundom känns som motorn bara vill självdö. Under synkning av gasspjäll halkar nålen halvvägs mellan 0-1 vid 4000varv på full känslighet på min Twinmax (i övrigt står den blick stilla på 0). Man märker även av problemet om man ligger runt 4k varv med ljämn gas och lasten ökar iom uppförsbacke eller liknande

Personligen har jag tre misstänkta bovar i dramat men hoppas någon här kan ge mig råd i mitt vansinne

1. TPS fått spelet detta ska kollas nästa helg om jag hänger mig mer åt hojjen innan det kommer jag inte ha något ställe att hänga hatten.

2. Motronic fel. Lurar på om någon klåfingrig tidigare ägare försökt pilla där och ställt till problem. Går det att göra en fabriksåterställning på den allt ladda in orginalmjukvara?

3. HAL sensor kaputt. Motobins säljer en vattentät HAL givare har god lust att byta. Men där kanske jag är helt fel ute.

om någon har andra förslag är jag idel öra.
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav HåkanH » 2019-08-11/13:35

Ecklesiastik skrev:Det skulle kunna vara TPS enheten men då kommer jag osökt till frågan hur kollar man den? har sätt någon som sparkat igång motorn och mätt på kontakterna i givaren men skulle vara bra om man hadde något riktvärde att gå efter innan jag gjorde det. någon som vet vilket spann den jobbar i? verkar vara mV och i en stigande skala men någon som vet vad den ska vara vid 0%, ~50% resp 100% gaspådrag?


Här finns en gammal tråd om min dåvarande 1150RT-02 med motorgångsproblem.
Kanske finns några korn att hämta här som kan vara till hjälp!
Bl.a. gjorde jag TPS mätning och vad jag förstår ska värdena ligga mellan 9-12 mV (tomgångsläge) och
ca 385 mV. Tändning på men inte motorn igång! Dessvärre minns jag inte säkert vilket stift i kontakten man mäter på men tror det är det yttre till höger. Minus tar du på närmast lämpliga ställe.S toppade in en tunn koppartråd och satte ihop kontakten igen för att kunna mäta.

viewtopic.php?f=218&t=4170&hilit=magerryckningar
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1701
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav HåkanH » 2019-08-11/13:52

TPS_mätning.png
TPS_mätning.png (300.8 KiB) Visad 830 gånger

Hittade faktiskt en bild! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1701
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-11/14:18

Om det handlar om magerryckningar, som är ett klassiskt problem på tidiga R1150 (enkelstiftsmotorn) finns det några enkla åtgärder som kan göra stor skillnad:
1) Noggrann ventiljustering (görs först av allt!)
2) Synkronisering av gasspjällen (sök på "mimmimeter" här på Forumet!)
3) Byte av tändstift till riktigt bra stift, typ Denso Iridium eller möjligen Brisk.
4) Kontroll och noggrann injustering av TPS (som Du ju redan är inne på).

Synkronisering av gasspjällen kan vara lite trixigt, om Du har slitna (=glappande) spjällaxlar. Oftast drabbar detta höger spjällhus (på det vänstra sitter TPS:en som extra stöd för lagringen). Det finns olika sätt att fixa glappande spjällaxlar, t ex detta:
https://boxer-upgrades.webs.com/apps/we ... ow/1850626
Oftast är dock glappande spjällaxlar mest ett skönhetsfel - det ger ett högt tickande ljud på tomgång, men påverkar inte spjällsynkroniseringen nämnvärt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
R100RT
G450X
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10724
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-12/20:55

Gunnar Elmgren skrev:Om det handlar om magerryckningar, som är ett klassiskt problem på tidiga R1150 (enkelstiftsmotorn) finns det några enkla åtgärder som kan göra stor skillnad:
1) Noggrann ventiljustering (görs först av allt!)
2) Synkronisering av gasspjällen (sök på "mimmimeter" här på Forumet!)
3) Byte av tändstift till riktigt bra stift, typ Denso Iridium eller möjligen Brisk.
4) Kontroll och noggrann injustering av TPS (som Du ju redan är inne


Oklart om just detta är magerryckningar då jag inte är säker på om det är såhär dom känns.

Däremot kollade en firma ventilspelen och gasspäjjen i vintras (iaf enl ett kvitto jag fick med hojjen). Och som jag skrivit har jag kontrollerat och småtjysterat gasspjällen själv med.

Har bytt från NGK till denso iridium stift. Så då är det bara TPS kvar. Har även läst om att sätta på r1200 spridare från nått tyskt bolag som jag funderar på. Är ju toknöjd med hojjen så att kasta pengar på den har jag inga problem med.
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: effekt dipp R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-23/22:42

Så idag har vi haft fullt upp.
Motor-, slutväxel-+ och växellådsolja bytt samt oljefilter
Nya sulor
Nya spridare från r1200 (tack Håkanh)
Ventiler tjysterade
Gasspjäll synkade
HEED crashbågar demonterade och slängda åt helvette.

Efter första provturen får jag ändå säga att jag tycker inte märka av några ryck eller annat otyg och när jag skulle synka spjällen rörde sig inte nålen sig från 0 under hela varvtalsspannet. Imorgon blir det montering av nya crashbågar från Hebco becker och sedan en längre tur för att bekräfta att hen fortsätter gå som hen ska.

Nu är bara frågan. Ska man montera bort katalysatorn igen och få tillbaka det götta motorljudet. Vem vet med renare förbränning kanske man slipper skottsalvorna iaf.
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster