Falken skrev:Tack Mats!
Förmodligen är det ingenting att oroa sig för, men just att oroa sig i onödan är jag tyvärr ganska bra på.
Vi får se om jag lyckas bevara min hoj i 35 säsonger lika fint som du gjort!
Kör lugnt!
//Falken
Tror att man lätt oroar sig för saker i onödan Falken, vad jag kan avgöra på bilden är precis som Kovlingen påtalar, en normalt insliten nock där bara det blanka vittnar om att motorn har varit i bruk, inte mycket mer.
Att den är blank vittnar också på att ytan är jämn och fin och oljefilmen gör sitt arbete och skyddar själva metalldelarna från att nötas ut mot varandra.
"Dont worry - Be happy"
P.s. Mekaniskt är min gamla hoj i bra skick, dock har jag inte tvättat den på länge, då det är en brukscykel som körs i alla väder och salt på vintern, men mekaniskt så plockas den isär vart annat år, splines fettas in och oljorna byts ca var 1000'e mil, lite beroende på väder och förutsättningar. Har ju inte fått byggt färdigt garaget ännu och det är lite småsurt att stå ute i januari och byta om det är 20 minusgrader
Servar den ca fyra gånger per år då den rullar dryga 4000 mil per år. Skall egentligen servas vid 750 mil, men den går långt varje dag med få kallstarter, så jag räknar kallt med att det finns lite marginaler av BMW's uträknade 750 milsintervaller.
Som en paralell så kan jag nämna att en mycket välrenomerad firma (med mycket gott rykte) i Göteborgstrakten har några gånger under dessa år kikat över cykeln då jag inte haft tid och möjlighet, men för första gången mätte dom upp att EN (1) chimsbricka för insugssidan behövde bytas då den låg precis på gränsen för specifikationen. Dvs så hade hojen först efter 34 år behov av att justera EN enda ventil, alla andra låg fortfarande inom specifikationerna. Det tycker jag är fin och jämn kvalité !!!
BMW's kvalité borde väl inte vara sämre idag tycker jag, så du kan nog vara lugn och köra vidare på din fina hoj Falken !
Mvh Mats