Färddatorn i TFT-skärmen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Färddatorn i TFT-skärmen

Inläggav Lindeberg » 2019-07-08/20:46

Efter att ha kört runt på min 2019 R1250GSA i några hundra mil nu, har jag noterat att färddatoruppgifterna ändras lite i samband med påfyllning av bränsle.

Min grundinställning är att jag på ”1-parametrarnarna” har all data sedan jag tog i bruk hojen, medan ”2-parametrarna” nollställs varje dygn, dvs i praktiken visar data från senaste turen.

Nåväl, ibland efter tankning ändras förbrukningssiffrorna, just nu minns jag inte åt vilket håll, men de brukar rätta till sig efter en stunds körning. Jag förstår att förbrukningssiffrorna kalibreras i samband med tankning, men att genomsnittet på 400 mil ändras av att man skvimpar i 20 friska liter, det är väl lite märkligt.

Idag märkte jag att medelhastighet 1 (dvs medelhastighet från km-ställning 0) sjönk till 1 km/h, och efter 15 mil på 80-100-väg gick den upp till 4 km/h! Medelhastigheten för senaste turen blev kring 65, vilket kanske är rimligt då det var både en del stadskörning och en del på snabbare väg.

Jag som precis blivit av med krånglande bränslemätare på min R1200R 2011 är ju tacksam om uppgifterna i den nya TFT:n stämmer med verkligheten.

Hur är det för er andra?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Färddatorn i TFT-skärmen

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-09/09:22

Har inte noterat något motsvarande strul.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Färddatorn i TFT-skärmen

Inläggav Lazarus » 2019-07-09/10:39

Har just kommit hem från en 650 mils tur. Verkar som att medelförbrukningen baseras på senaste 10-milen. Snitthastigheten påverkas mycket om du står still med tändningen på och verkar även den baseras på typ senaste 10 milen. Synd, hade velat ha genomsnittsdata för hela resan, men icke.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Färddatorn i TFT-skärmen

Inläggav Lindeberg » 2019-07-09/12:15

Tack för svar, får fortsätta ha lite koll på siffrorna. Eller välja bort dem från displayen så slipper jag bekymra mig ;)

Står på tomgång bara när jag ska försöka få kopplingen hjälm-MC-mobil att funka... kanske gårdagen blev märklig för hojen att först köra några mil kring Sassnitz, för att därefter stå stilla på färjan och plötsligt få befinna sig i Trelleborg. (Trots att tändningen såklart var avstängd under resan)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Färddatorn i TFT-skärmen

Inläggav Lindeberg » 2019-07-26/11:34

Löste det hela genom att välja bort några av uppgifterna. Behöver ju egentligen inte hålla koll på paustid, och inte heller genomsnittshastighet... Så som en bonus är det nu enklare att blippa sig igenom de lite färre olika valen. :D
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst