Provkörde nya R1250RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-26/16:09

Jäkla tyskar...

Trots att min nuvarande R1200RS-17 är både suverän och felfri, så kändes nya R1250RS som en förbättring.
Inte bara motorn, ze damn Germans måste ha pillat på mycket mer.
Den kändes lättare trots att den är tyngre och mer "agile" -svängvänlig.
Bromsarna kändes också bättre, och växellådan - jösses - har någon någonsin upplevt en silkeslen växellåda till en boxermotor förr?
Jäkla tyskar...

Provkör!

Min spargris kommer inte överleva julen i år.

67234319_10156578368784422_1573654280424914944_n.jpg
Bilagor
67517903_10156578368829422_3362242798949498880_n.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-26/17:49

Skyll inte på mig, du borde ha blivit varnad och lärt dig av mitt dåliga exempel. :)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-26/18:22

Måns Ulveståhl skrev: ... har någon någonsin upplevt en silkeslen växellåda till en boxermotor förr?

Nej, men näst upp till. Min Honda GL 500 Silver Wing Interstate (1982) - med 80-graders v-twin och längsställd vev - hade en mycket smidig växellåda. Måhända berodde det på, att den hade en mellanaxel, som gjorde, att vev och växellåda roterade åt var sitt håll, vilket påtagligt minskade tippningstendenserna vid snabba av- och pådrag(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-26/19:09

Säljaren skulle på semester, men jag sa att vi var överens om ett byte.
En fullkletad 2020 mot en fullkletad 2017 + en peng från mig emellan för leverans i majmånad.

Det hänger lite på vilka färger som erbjuds 2020.
Nuvarande förortsguld, pensionärsblå, eller försvarsmaktens anno 1968 missfärgade chockladkaka är inte mina färger.
Darth Vader-svart är fräckt, men lite tråkigt enformigt i längden.


"Hockenheim-silver", gladrött, och metallblått verkar vara färgerna för BMW-hojarna 2020 enligt deras ännu inte allmänna säljsida.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-26/19:21

Magnus Brobeck skrev:Skyll inte på mig, du borde ha blivit varnad och lärt dig av mitt dåliga exempel. :)


Jo, men den lille djäveln som satt på min ena axeln var mer högljudd än den som satt på den andra :oops:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav BmwMats » 2019-07-26/19:35

Måns, Måns, Måns... Varför, bara frågar...
Man skall inte provköra några nya hojar, tänk vad smal och lätt spargrisen blir nu :lol:

(Nåväl, har varit och känt på barnens spargrisar också, men det var inga feta grisar, så jag får väl vänta ett tag till själv innan någon uppgradering blir av på hojsidan) :mrgreen:

Grattis i förskott i alla fall, roligt om du blir nöjd och gillar den nya 1250'an !!! :D

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-26/20:06

Får hoppas att spargrisen räcker.
Ska köpa ny bostad även nästa år.
Bara utgifter...


Fast om jag var rik skulle jag bygga mig ett eget garage i stället ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav BmwMats » 2019-07-26/20:22

Måns Ulveståhl skrev:Får hoppas att spargrisen räcker.
Ska köpa ny bostad även nästa år.
Bara utgifter...


Fast om jag var rik skulle jag bygga mig ett eget garage i stället ;)



Utmärkt prioritering Måns... :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav hpngs1000 » 2019-07-27/09:45

Måns Ulveståhl skrev:"Hockenheim-silver", gladrött, och metallblått ..........


Mossblått?
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-07-27/12:46

Måns Ulveståhl skrev:Jäkla tyskar...

Trots att min nuvarande R1200RS-17 är både suverän och felfri, så kändes nya R1250RS som en förbättring.
Inte bara motorn, ze damn Germans måste ha pillat på mycket mer.
Den kändes lättare trots att den är tyngre och mer "agile" -svängvänlig.
Bromsarna kändes också bättre, och växellådan - jösses - har någon någonsin upplevt en silkeslen växellåda till en boxermotor förr?
Jäkla tyskar...

Provkör!

Min spargris kommer inte överleva julen i år.

67234319_10156578368784422_1573654280424914944_n.jpg


Hej Måns,
Vill bara intyga vad du beskriver.
Som framgått åker jag på två 1250-boxrar - en RT och en GSA. RT:n har nu passerat 1100 mil och GSA:n just hemkommen från en sväng i Alperna har gått drygt 1000 mil.
Enligt min subjektiva åsikt är ShiftCamboxern det största/bästa utvecklingssteget sedan vattenboxern presenterades till 2013. Efter att ha åkt på både S1000R och XR kunde jag tidigare sakna klippet i motorn på boxern. Fram t o m årsmodell 2018 - men inte nu med 1250-boxern.
Förutom att den är mekaniskt tystare på alla varvtal drar den silkeslent från 1500 varv. Inga skakningar eller vibrationer! Den har med sina 143 Nm vridmoment en körbarhet som ingen konkurrent. KTM och Ducati må prestera flera hästkrafter på toppvarv men utanför racerbanan är det vridmomentet man kör med och här blir konkurrenterna efter.
En annan fördel med 1250-boxerns förnämliga vridmoment är att man i praktiken kör den på en växel högre än med 1200-boxern. Detta sparar bränsle - min erfarenhet är att ShiftCam-boxern går en halv till en deciliter per mil snålare. Eftersom 1250-motorn fått knacksensorer kan den utan risk köras inspirerat även på 95 oktanigt bränsle.
Finns det då inga barnsjukdomar på 1250-motorn!? Efter att nu i veckan stämt av med de gubbar på BMW MOTORRAD (i München) som har service- och garantikontakter med de olika importörerna world-wide så är tongångarna mycket positiva - det finns inga typfel helt enkelt!
Men eftersom 1250-motorn är en "uppstädad" 1200-motor så är det ju vad man avsåg vid framtagandet. Måns skriver att "tyskarna måtte ha filat lite här och lite där" och det är precis vad man gjort! Ändringarna/förbättringarna vad gäller motorstyrning, smörjsystem, kylsystem mm är betydligt flera än vad som skrivs om. Sak samma vad gäller koppling och växellåda. Om jag minns rätt sitter det BREMBO bromsok på 1250 R och RS, övriga modeller har ok från HAYES. Personligen tycker jag HAYES-oken ger en mera distinkt känsla i bromshandtaget. Kanske därför HAYES-oken även återfinns på nya S1000RR...
Ingen av mina 1250-boxrar har ngn mätbar oljeförbrukning.
Vid ett visst varvtal/motorbelastning säger motorstyrdatorn till en ställmotor vid resp insugskam att nu är det dags byta kamkurva. Ställmotorn flyttar då insugskammen 8 mm i sidled. Detta går helt ryckfritt, det enda som märks är att insugsljudet ökar en aning och att kraften ökar naturligtvis. Märks enbart av den som har musiköra/motoröra och vet vad han ska lyssna efter... Inte alls störande - bara gött ljud!
Både RT och GSA är utmärkta hojar väl lämpade för inspirerad touringkörning. GSA får ett plus för sin fina fjädring och RT:n för sin överlägsna totalkomfort. Lyssnar man på min hustru Elisabeth är 1250 RT den bästa hoj vi någonsin haft - låg och lätt att kliva på och av, bra sadlar och ett bra vindskydd.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-27/13:17

Bara en fråga från en okunnig: Sker ingen ändring avseende avgasventilerna? I andra sammanhang beskrivs ju ofta vikten av ett avstämt avgassystem för optimala prestanda (inklusive att enbart utbyte av originalsystemet till mer eller mindre rakar är - utan ommappning - som regel försämrar motorns prestanda, även om den låter mer).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav DaK » 2019-07-27/13:56

hpngs1000 skrev:
Måns Ulveståhl skrev:"Hockenheim-silver", gladrött, och metallblått ..........


Mossblått?

Varför inte bajsbrunt om den nu har blivit ännu vassare :?:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-27/14:05

Herr Gross,

Du har rätt gällande mekaniska ljud.
Nya 1250 cc är tyst och vibrationsfri i jämförelse med tidigare boxer-motorer.
Det var säkert ett av skälen till att jag tyckte nya RS var mer....hmmmppf..."kompakt".
Allt kändes som det satt fast ordentligt - inga vibrationer/mekaniska ljud som lurar öronen att något är på väg att trilla av. "Skrammelfri" :mrgreen:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-07-27/14:37, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-27/14:19

hpngs1000 skrev:
Måns Ulveståhl skrev:"Hockenheim-silver", gladrött, och metallblått ..........


Mossblått?


Samma blåa färg som denna nya läckra RNineT.

Screenshot.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav aleleo » 2019-07-27/18:01

Några frågor:
Man ser ibland i annonserna att det är monterat en kromad ljuddämpare. Är detta något mer än en estetisk detalj?

Är det något av utrustningspaketen som innehåller en Acrapovic-dämpare eller liknande?

Hur är originalsätet? Måste man uppgradera till nån komfortvariant eller duger originalet för längre resor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
aleleo
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-05-09/20:08

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-27/19:21

aleleo skrev:Några frågor:
Man ser ibland i annonserna att det är monterat en kromad ljuddämpare. Är detta något mer än en estetisk detalj?

Är det något av utrustningspaketen som innehåller en Acrapovic-dämpare eller liknande?

Hur är originalsätet? Måste man uppgradera till nån komfortvariant eller duger originalet för längre resor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


1.Nix. Enbart bling.

2.Japp. Tillvalen har förändrats något under åren, numera två paket: Touring och Sport.
Jag är ganska säker på att Akra ingår i sportpaketet.

3. Väldigt bekvämt säte i olika höjd.
Gott om säten på eftermarknaden om du mot förmodan blir missnöjd med BMW:s.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav aleleo » 2019-07-27/19:25

Ok.
Bling klarar man sig utan men lite gott ljud måste man ju ha!
Tack för svaren!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
aleleo
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-05-09/20:08

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-07-27/19:43

En slip-on dämpare till R1250RS ingår inte i ngt utrustningspaket.
Däremot kan man få Akradämparen fabriksmonterad för drygt 10 000 kr - oavsett paket.
För ungefär samma pengar kan man köpa en AKRA-dämpare på eftermarknaden. Då har man originaldämparen kvar och kan vid behov sälja Akradämparen och få igen en del av kostnaden.
Kan vara bra att veta att vad gäller mellanvarvsvrid har BMW bättre värden på originaldämparen jämfört med en AKRA slip-on.
Om man är ute efter både lagom ljud OCH bättre vrid är det bättre att montera AKRAPOVIC titanrör med spjäll men utan katalysator. Man behåller alltså originaldämparen.
Du är välkommen till Falkenberg om du vill lyssna... :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-27/19:51

Jag får korrigera mig:
Det finns numera tre paket; Performance, Touring, och Comfort.

Herr Gross har rätt:
Akrapovic slip-on/slutburk finns att köpa som extra tillval (sådan extra tillval finns också) för 10680 svenska pesetas.
Väl värt pengarna om man gillar en produkt med hög kvalité som skapar skönt ljud (jag har ett).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav aleleo » 2019-07-27/20:13

Har en R nineT med original-acra och måste säga att jag har blivit lätt beroende av ljudet när man låter boxern jobba lite.
Bra tänkt med att köpa det i efterhand och ha kvar org-pipan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
aleleo
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-05-09/20:08

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-27/21:16

Hockenheim-silver, San Marino-blå, samt några till (nya 2020 års färger).


https://www.youtube.com/watch?v=QpjoW4_z_ck
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-28/17:19

Bra kritik börjar strömma in.

https://www.youtube.com/watch?v=ZEatdSGC5E0
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-01/17:29

Auf wiedersehen!

71640064_10156738392344422_3553168745390145536_o.jpg


Provkörning är farligt....
Ny R1250RS hämtas ut i maj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-02/04:27

Nyfiken fråga då jag bara kört min egen GS

Som jag sett på dom som kört är sittställningen ett mellanting på en RS mellan ren sporthoj och en touring hoj?
Blir man trött i armarna av den lite framåtlutande ställningen när man kör en hel dag?

På min gs kan jag då jag blir trött, dingla med benen/fötterna, stå och köra en stund osv, behöver man stanna för att vila oftare på en RS?

Jag har varit snuddande nära att provköra en RS men dom ställen jag varit på (Stockholm) är så förbenat mycket trafik på och jag behöver ju gps för att ens hitta dit att det aldrig blivit av, därför min fråga :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-02/07:50

Svaret på din fråga måste vara individuellt. Körställningen på min hoj påminner inte så lite om den på R 1200 RS - lite framåtlutad. Skillnaden mot GS- och RT-modellerna är märkbar. Jag trivs alldeles utmärkt på båda (har hyrt RT två gånger i Spanien och lånat/provkört GS några gånger hemmavid) - men har vid snart 67 års ålder inga planer på att byta hoj för att få en annan körställning. Jag behöver aldrig stanna för att vila handlederna, nacken eller ryggen, men vartefter dagen lider kan det bli träsmak i häcken, som lämpligen kureras vid någon vacker plats, en mack eller ett fik.

Dock är jag naturligtvis inte allas måttstock, utan detta måste var och en bestämma utifrån sina egna förutsättningar. Funderar du på en R 1250 RS, är en lång provrunda definitivt att rekommendera.
Trivs du inte på den, är en tröst, att du vet, hur det är att köra GS, samt att RT kan se lite klunsig ut men är häpnadsväckande smidig att köra.
Du har med andra ord ett angenämt problem.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-10-03/08:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-02/10:05

Herr Nordlund,

Jag har nyttjat RS:ns något mer framåtlutande körställning som max under en dag 100 mil och 12 timmar, och som längst under 12 stycken 50 mils-touringdagar i rad.
Upplevde enbart trötthet i knäna (låg sadel -> skarpare knävinkel), men det avhjälptes med BMW HP:s ställbara fotpinnar (sänktes ca 10 mm).
Inget mer dinglande/släpande med benen nödvändigt.
Numera känns aldrig någon sträcka för lång för någon kroppsdel.
Inget annat klagomål från min sida.
Vad som även är bra med RS:n är att det finns gott om plats, dvs du kan flytta runt ändalykten i olika positioner på sadeln, och även flytta runt fötterna på fotpinnarna under en längre färd. Gott om alternativ till statisk körställning.

Några klagar över belastade handleder, men detta anser jag ofta vara mer relaterat till fel körsätt.
(Att hårt krama handtagen under färd, vilket belastar alla muskler från hand till axel och rygg)
Några klagar över besvär i axelregionen efter längre sträckor.
Några har kört tex GS sedan Hedenhös, och kan därför aldrig acceptera någon annan körställning än rak rygg oavsett om det är bekvämt. För enkelhetens skull kallar jag dessa personer för....hmmpf... "bar raisers" :mrgreen:

Kroppsvinklar är dock personliga.
Känns det rätt när du sätter dig på en RS, och du inte upplever något "obehag" efter ca 20 mil så lär du ha "the right stuff" för att kunna optimalt hantera och njuta av en RS.
Skulle du senare på något forum få en fråga om den något framåtlutande RS-körställningen är bekväm så hade du svarat en mycket bekväm körställning på en fantastiskt skön sadel.
...dessutom är det enormt skönt att kunna sätta ned båda fötterna i marken vid stopp ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-02/12:08

Det sistnämnda går utmärkt även på en RT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-02/14:01

Peter Nordlund skrev:Blir man trött i armarna av den lite framåtlutande ställningen när man kör en hel dag?


Nej, man ska inte stödja överkroppen mot armarna så det primära svaret på din fråga blir nej, men däremot kan man bli trött i bålen/ryggen som får ta den ökade belastningen.

Är man otränad kan det inträffa att man blir trött i ryggen/bålen efter några timmar i sadeln och då kan det hända att man börjar hänga på styret och därav bli trött i armarna (men det är ju en träningssak).
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-02/14:52

Det är en sanning med modifikation. En jämnårig färdkamrat under många år och många tusen mil började sin bana på en Silverpil och har därefter konsekvent kört Honda sedan 70-talet - den senaste en VFR VTEC 2007. Han gillade verkligen den hojen, men med åren blev dess körställning inte bra. Han fick problem med värk i handlederna - vilket var OK under färd rakt fram på jämnt underlag, men blev en ren plåga under täta inbromsningar i Alpernas branta utförsserpentiner eller den tvättbrädeväg, som vi råkade hamna på under en fantastisk resa på Korsika. (Jag låg tidvis bakom honom i Alperna och noterade, hur i stort sett hela han försvann bakom toppboxen, när han bromsade i utförslöporna.)

För ett par år sedan åkte vi till Dourodalen i norra Portugal och hyrde var sin R 1200 RT - med vardera 75 mil på mätarna. Han föll omedelbart för den hojen, och värken i handlederna uteblev helt. Det tog honom ändå resten av säsongen att fatta beslut, men en oktoberdag ringde han och sa: "Hej! Jag är på Beviks. Jag har ruinerat mig." Han hade köpt deras demohoj - och på den åker han alltjämt.

Så det, som passat oss under decennier, kan bli obekvämt, när vi blir äldre. Men för den enskilde är det som vanligt bara att prova sig fram.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-10-02/14:54

Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav knutk » 2019-12-06/20:14

Bror Gårdelöf skrev:Bara en fråga från en okunnig: Sker ingen ändring avseende avgasventilerna? I andra sammanhang beskrivs ju ofta vikten av ett avstämt avgassystem för optimala prestanda (inklusive att enbart utbyte av originalsystemet till mer eller mindre rakar är - utan ommappning - som regel försämrar motorns prestanda, även om den låter mer).


Som du har oppfattet, Shiftcam påvirker kun innsug kamm-aksling.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-06/20:41

knutk skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Bara en fråga från en okunnig: Sker ingen ändring avseende avgasventilerna? I andra sammanhang beskrivs ju ofta vikten av ett avstämt avgassystem för optimala prestanda (inklusive att enbart utbyte av originalsystemet till mer eller mindre rakar är - utan ommappning - som regel försämrar motorns prestanda, även om den låter mer).


Som du har oppfattet, Shiftcam påvirker kun innsug kamm-aksling.


Det finns fördelar att hämta även vid modifiering av utandningen dvs avgasventilerna.
En sådan avgasventilstyrning tar plats, väger en del samt kostar pengar. Fördelarna anses i nuläget inte uppväga nämnda nackdelar. Så länge vi vill klara nuvarande emissionskrav betr ljud och avgaser är original avgassystem oslagbart, framförallt vad gäller vridmomentet i mellanvarvsregistret, dvs där motorn arbetar vid körning utanför racerbanan. På min 1250GSA har jag ett komplett AKRAPOVIC-system i titan. Utan katalysator, med ett lagom dovt boxerljud och ett märkbart bättre drag på alla varv. Men då har jag alltså frångått de krav tillverkaren har på sig samt att AKRAPOVIC är mycket duktiga på anpassningar för att nå en fin motorgång.
1250-motorn har tre lambdasonder - en vid varje avgasport samt en efter katalysatorn. Lambdasonden efter katalysatorn är till för att förhindra/reagera vid motormanipulationer. Eftersom jag inte får ngn motorvarning trots borttagen kat är slutsatsen att motorn ändå innehåller avgaskraven bl a tack vare bl a ShiftCam-systemet.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-07/21:47

Ajabaja herr Gross :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-07/22:12

En liten anknytning till ämnet.
En summering av alla R1250RS-tester jag läst och sett på bla U-tube:
Nya 1254 cc-motorn är en juvel - gott om knuff och vrid i hela varvregistret, och mer sofistikerad än gårdagens boxervarianter (dessa benämns lättsamt som jordbruksredskap)
En extremt lättkörd och svängvänlig hoj
En extremt bekväm hoj (om man inte har väldigt långa ben)
Quickshift upp/ned fungerar utmärkt
Ingen S1000R-raket, men Sport eller Touring - RS klarar båda galant
Utmärkt fjädring (Road eller Sport)
Symmetrisk front är snyggt
Gott om utrustning
Bästa på marknaden TFT-skärm
Utmärkt elektronik
RS är briljant för pendling, stadskörning, landsvägar, motorvägar, och kurviga bergsvägar - en allroundhoj
Majoriteten av alla GS-förare i dag skulle ha roligare på en RS, eller möjligen RT, i stället för GS om man bara kör på asfalt, vilket majoriteten av GS påstås göra

Negativt?
Nypriset med alla tillval ikryssade, men å andra sidan får man väldigt mycket hoj med hög kvalité för pengarna
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-07/22:33

Vecka 14 levereras min R1250RS.
Innan uthämtning så ska den dock få några delar lackerade i annan än av BMW erbjuden färg.
Dessutom ska tank och touringväskor folieras (genomskinlig folie) som förebyggande skydd.
Även ett komplett Akrapovic-system (ECE-godkänt) ska monteras.

Det här ska bli kul.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-12-07/22:43

Måns, du glömmer en liten detalj (eller två, egentligen, om vi nu är inne på RS):
- Fjädringsväg/komfort. Det finns massor av asfaltsvägar, som är i ett bedrövligt skick. Fusklagade, skumpiga, ibland med hål och sprickor och sättningar. Fjädringsväg och dämpning på GS är betydligt mer lämpad för sådana vägar en den kortslagiga och ganska fasta fjädringen på RS.
- Sittställning. För oss som inte i första hand är ute efter höga marschfarter och maximala nedlägg, är en upprätt körställning betydligt vilsammare och ger bättre kontroll när det blir ”trixigt”.
Som referens - jag älskade min f d K1600GT, men jag håller R1200GS (vågar inte prova 1250!) för att vara en avsevärt bättre och mer mångsidig touring- och långfärdshoj. I alla fall så länge man håller sig från Autobahn...
På köpet får jag en hoj med överlägsen pack-förmåga och fullt godkända offroad-egenskaper. Allround på riktigt...
Med det sagt - tur vi är olika, och att det finns hojar som passar de flesta av oss. Du blir garanterat nöjd med din nya R1250RS!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-07/22:54

Måns skriver:
"RS är briljant för pendling, stadskörning, landsvägar, motorvägar, och kurviga bergsvägar - en allroundhoj
Majoriteten av alla GS-förare i dag skulle ha roligare på en RS, eller möjligen RT, i stället för GS om man bara kör på asfalt, vilket majoriteten av GS påstås göra"

Med flera tusen mils erfarenhet av såväl GS, RT som RS kan jag nog tycka att de alla tre är allroundhojar.
RT:n är bekvämast och den bästa hojen om man vill ha med passagerare
GS-arna har den ojämförligt bästa fjädringen - inte minst på de allt gropigare asfaltvägarna
RS-en är lättast och lägst vilket uppskattas av kortbenta förare
GSA-ns breda tank ger ett väderskydd nästan i RT-klass
En GS/GSA har ett andrahandsvärde klart bättre än det mesta.

Det finns många orsaker till varför marknaden sätter GS/GSA främst...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-08/01:24

Gunnar Elmgren skrev:Med det sagt - tur vi är olika, och att det finns hojar som passar de flesta av oss.


Absolut.
Summeringen var inte min personliga utan en summering av ett antal lästa/sedda tester.
Att jag sedan tycker samma sak är ju naturligtvis bara bra - för mig.

Sök tex The Missenden Flyer på U-tube.
Långa, utförliga, och objektiva observationer.
Han testar en hög olika hojar, gillar BMW, äger en GS, men vrålhyllar nya RS.
Däremot gav han GS en liten fördel när han försökte avgöra vilken av RS eller GS som han ansåg bäst, och som trolig kandidat för framtida köp. Han kunde inte avgöra vilken som han ansåg bäst (dött lopp) så till slut frågade han sig vilken sittställning som passade hans personliga fysik bäst för många timmar i sadeln. I hans fall blev det GS.
Trots det så sa han det finns många GS som bara kör på asfalt, och att flertalet av dessa säkert skulle uppskatta RS mer än GS.
RS är tyvärr ett nästan bortglömt alternativ som fler borde provköra innan köp av ny hoj.
Liknande har flera andra uttryckt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-08/02:41

Roger Gross skrev:Det finns många orsaker till varför marknaden sätter GS/GSA främst...


Det är inget jag säger emot, men den stora orsaken att nästan alla köper GS/GSA är inte att den är suverän inom sina områden, vilken den obestridligt är.
Den stora orsaken är mer sannolikt att Adventure är "inne", och GS/GSA är marknadsledande inom Adventure.
BMW säljer i dag inte enbart en Adventure-hoj utan en även dröm. Om att bestiga Mount Everest....om vi drar drömmen till sin spets.
Få kommer att bestiga Mount Everest - fler Himmelsbjerget. Till Himmelsbjerget klarar givetvis en GS, men så gör även många andra varianter/modeller.
Hade fler istället logiskt analyserat sitt verkliga användningsområde innan köp så tror jag fler insett att andra versioner såsom RS och RT hade passat många bättre.
Därmed inte sagt att GS är fel alternativ för alla. Gunnar tex uttrycker varför just han föredrar GS.
Många heter Gunnar - dock inte alla.

Vi minns väl när 500cc/600cc sporthojar var "inne" under 80/90-talen?
Alla skulle köpa en sporthoj, och även få lyxen att åla in sig i det senaste korvskinnsmodet.
Även en dröm medföljde det hojköpet - att få känna sig som Eddie Lawson, eller Freddie Spencer under ett kort ögonblick.
Folk flög av vägarna till höger och vänster.
Få var lämpade att spaka en sporthoj.
Flertalet sporthojar blev parkerade för gott i garaget.

Själv var jag nyligen under ett svagt ögonblick riktigt intresserad utav nya R1000XR.
Mestadels pga touringegenskaperna (XR är för sport/touring) i kombination med den supervassa motorn.
Eftersom kardan utklassar kedja i mina ögon, och det faktum att jag gillar att kunna nå marken med mer än bara spetsen på stortån så insåg jag att R1000XR var mer häftig än rätt för mig.
Fabrikssänkning erbjuds av BMW, men det innebär att D-ESA inte kan erbjudas.
Så visst finns det andra potentiella kandidater även för mig i nuvarande produktportfölj, men för mitt personliga användningsområde är RS det enda rätta. Just nu.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-08/03:54

Roger Gross skrev:RS-en är lättast och lägst vilket uppskattas av kortbenta förare


[Söndercurlade Millennials mode on]

Jag känner mig kränkt!

[/Söndercurlade Millennials mode off]


Spot on.

MVH,
Kortbent
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-08/08:27

Måns Ulveståhl skrev:
Roger Gross skrev:RS-en är lättast och lägst vilket uppskattas av kortbenta förare


[Söndercurlade Millennials mode on]

Jag känner mig kränkt!

[/Söndercurlade Millennials mode off]


Spot on.

MVH,
Kortbent


Förlåt då, Kortbent!
Eftersom kränkande inlägg inte är enligt reglerna så bara du anmäler inlägget. Moderatorerna har då att göra en bedömning samt ev ta bort inlägget :o ;) :mrgreen:
Men eftersom BMW MOTORRAD har nya tekniska lösningar på gång för ökad komfort för just kortbenta så går du mot en jobbig framtid... :D :!:
Vänliga hälsningar,
Roger G (Långbent...)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Håkan » 2019-12-08/08:57

Måns Ulveståhl skrev:Därmed inte sagt att GS är fel alternativ för alla. Gunnar tex uttrycker varför just han föredrar GS.
Många heter Gunnar - dock inte alla.

Tack, visste inte att jag också heter Gunnar. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav BrooklynS » 2019-12-08/09:14

Jag hade föregångaren R1200ST och jag håller med om att konceptet är mycket underskattat.

RS har egentligen bara en större nackdel och det är att den inte har Teleleverframgaffeln. Nu har den dessutom bättre display, det som var den andra nackdelen. Låg vikt, bra prestanda och tillräckligt sportig samtidigt som den är en riktig resehoj.

För oss som kör på blandade underlag är 19” framhjul trevligt då det ger bättre förmåga att passera potthål och ojämnheter. Givetvis med tradeoff i svängbarhet.

Jag hade velat ha en resehoj i R100RS- anda. Lång fjädringsväg, 19” hjul, magiskt bra kåpa med styret bakom, vikt strax över 200 kg och minst 24 liters tank. Nu har GS övertagit rollen, fast utan kåpa och med de nackdelar som följer av ”sitta stort och brett”. GSA har bättre väderskydd men gamla RS var naturligtvis i särklass.

R1250RS är av allt att döma en kanonhoj som fler åtminstone borde titta närmare på. Det var inte länge sedan som rena superhojar hade 136 hk och då med betydligt sämre vridmoment.

Dessutom ligger den bra till i pris!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-08/10:16

Hej,
Tycker nog att diskussionen börjar ta en fel väg om man börjar påstå att den ena modellen är bättre än den andra. Alla de nämnda är såpass universella att man i hög grad kan välja med hjärtat. Den inte ovanliga forumsjukan att det är minsann det JAG anser som är det rätta börjar nu visa sig i tråden. Någon frågar om tips betr ARAI hjälmar och får ganska snart inlägg om att SCHUBERT minsann är bättre. Bara som exempel...
Nu har en insändare beställt en R1250RS och är förhoppningsvis glad över detta beslut. Och mycket tyder på att han har rätt i mycket. Framförallt har han SUBJEKTIVT sett rätt enligt min mening
Vad jag anser vara fel är när ngn försöker tala om för andra att de har fel om de tycker annorlunda.
"Antingen tycker du som jag eller så har du fel..."
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav BrooklynS » 2019-12-08/10:23

Läs igen; jag framhåller RS som ett underskattat och mycket bra koncept som fler slentrianGS-are borde prova. :)


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-08/11:48

BrooklynS skrev:Läs igen; jag framhåller RS som ett underskattat och mycket bra koncept som fler slentrianGS-are borde prova. :)


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15


Hej Stefan,
Jag avsåg inte ditt inlägg som jag snarare finner att det stödjer andemeningen i mitt inlägg.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-08/13:26

Roger Gross skrev: Tycker nog att diskussionen börjar ta en fel väg om man börjar påstå att den ena modellen är bättre än den andra.

Delar oreserverat den åsikten. Kopplas förnuftet in, bör man inte köpa hoj över huvud taget - men tack och lov finns andra aspekter på tillvaron än "objektivt sunt förnuft" (som kanske för övrigt inte existerar!).
Oavsett alla tyckare är mer än 50 % av BMW Motorrads produktion GS-modeller, och företaget är naturligtvis inte dummare, än att man tillhandahåller, vad marknaden vill ha!
Sedan är en annan sak, att som de flesta GS-maskiner används, hade kunden måhända haft det ännu bättre på en annan modell, men det finns ju inga skäl att skriva kunden detta på näsan.

En bilparallell, som jag läste om för många år sedan, är, att pick-up-modeller är mycket populära i USA - även i storstäderna. Artikelförfattaren påstod, att t o m på parkeringen utanför världens största kontorsbyggnad - Pentagon - var det vanligaste fordonet en pick-up, gärna med exempelvis några hummertinor på flaket. Sannolikheten, att ägaren efter dagens avslutade arbete inne i Pentagon åkte ut för att fiska hummer, bedömde författaren som mycket liten.

Det handlar rimligen om kombinationen image och drömmar. Båda dessa kan människor få ha i fred - i alla fall så länge de inte skadar andra.

I övrig är jag en av dem, som efter ett par korta provrundor verkligen gillar R 1250 RS (jag gillar RT också) - men så länge Sigurd sköter sig ...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-08/16:38

Herr Gross,

Jag försöker inte säga att RS är rätt hoj för alla , och alla andra val är felaktiga.
Min andemening är att fler borde provköra mer än en variant eller modell innan köp, samt utgå från vad du har tänkt att använda hojen till.
Något som enligt mig borde gynna tex både RS och RT mer.

Flera verkar nöjda med sina personliga GS/RS/RT-val.
Fast inte alla. Detta gäller såklart inte enbart GS/RS/RT.
I stället för att välja "rätt" så väljs "fel" modell pga marknadsföring, dålig kunskap, och även lathet.
Resultatet blir "dagsländor" (hoj och utrustning snart till salu på Blocket), gnäll på forum om hur dålig just den modellen är, och hemmabyggen som ignorerar 100-tals timmar av utvecklingsarbete genom att montera tex bar raisers, ladugårdsdörrar till vindskydd m.m.

Många "fel" skulle enkelt ha kunnat bli "rätt" från början.

Ett exempel.
[Brors anekdot och Off Topic mode on]

En kollega till mig frågade nyligen vad jag tyckte om nya Ducati Panigale V4 (tror jag den heter) eftersom den var så snygg och fräck enligt honom.
Totalt ointressant blev mitt korta svar, vilket fullkomligt konfunderade min kollega.
Panigale är helt fel val för mitt användningsområde.
Följdfrågan blev om jag tyckte Panigale passade honom - hur jag nu skulle veta det?
Motfrågan från min sida blev till vad han hade tänkt att använda denna Panigale?
Pendla till och från jobbet (Essingeleden med tillhörande trafikköer).......och någon liten runda i staden.....någon gång.....kanske.
En högvarvig racinghoj?
Vad kör du nu för hoj? En låg kromsläde av HD-typ om jag förstod honom rätt.
Min kollegas slutsats blev efter ett tag samma som min - men den är ju så snygg och fräck!
Ingen aning om kollegan kommer med en Panigale nästa säsong till jobbet.
Ibland fungerar inte knoppen 100%. Speciellt gäller det om man har köpt marknadsavdelningens dröm, och därför redan befinner sig mentalt på någon racingbana sittandes på en Panigale - fast verkligheten med all tydlighet påpekar att du är fast i trafikkön på Essingeleden på väg till jobbet.
Eller varför inte relaterat till inläggen tidigare; mentalt på Mount Everest lagom till verklighetens bisterhet väcker dig efter 147 meter till Himmelbjergets topp.

[/Brors anekdot och Off Topic mode off]
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-12-08/17:01, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-08/17:00

Just Panigale är väl en maskin, där en provtur kan ha välgörande = tillnyktrande effekt. Själv har jag kört mindre extrema maskiner än den och snabbt insett, att de är vackra och underbara vägmaskiner, men min kropp är för gammal - så det blir inte bra. Handleder och nacke säger ifrån direkt. Dessutom gillar jag touring - och packväskor på en Panigale? Mja ...
Rekordet är nog en obetydligt begagnad MV Agusta F4 Senna, som stod i den butik i Brno, vars verkstad fixade min trasiga kylare. Det räckte med att provsitta för att inse, att på den cykeln skulle jag inte njuta många mil - och den hade nog inte heller gjort sig något vidare med packväskor.

Så det är, som du skriver - en god idé att tänka efter, hur man skall använda grejorna.
I övrigt är det ju en fröjd i sig att provköra diverse maskiner före eventuellt köp. Överraskningarna kan bli både positiva och negativa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-08/17:03

Absolut Brother Gaardeloef ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst