Provkörde nya R1250RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-08/18:00

Visst är modellutvecklingen till inte liten del styrd av mcfabrikanter och mcjournalister. F n är det RETRO; ROADSTER och ADVENTURE som gäller, dvs på BMW-språk R, XR och GS/GSA. RS:n finns för att den är en enkelt modifierad R. K1600 och RT är f n inte i ropet, finns med på sparlåga och prioriteras inte på utvecklings- och designavdelningarna. RR finns med som varumärkesbyggare och kostnadseländet kan mildras genom att använda i stort samma motor i R och XR. För att hitta en lönsamhet i K1600, dvs nå större tillverkningsvolymer vore en K1600R som i ROADSTER motiverad. För att ytterligare totaldominera marknaden av hojar >500 kubik vore en komplettering av ADVENTUREboxern dvs en breddning av GS-programmet på plats. T ex en R1250 GSA(DVENTURE) med nuv Telelever och utrustning för den som vill åka till Långtbortistan med flera hundra kilo på pakethållaren. En R1250 GSR(OAD) med 17 tums framhjul och teleskopgaffel. Dessutom en R1250GSX (X=Cross) med 21 tums framhjul, enkelsadel, teleskopgaffel och låg vikt, dvs en grusvägsracer. Att sedan andra och tredje siffrorna i modellbeteckningen är ngt annat än nuvarande kan vara troligt. Dessutom ett antal billigare instegsmaskiner producerade långt österut på världskartan...Elhojprogrammet är nog fortfarande lite famlande och ovisst.
Problemet för BMW MOTORRAD är inte att ha utvecklingsplaner - problemet f n är att hinna producera de modeller man redan presenterat.
Lite kul att det rör sig i framtiden - den som lever får se...
//Roger G
Måns - hade jag inte bestämt mig för max två hojar i garaget, hade en R1250RS platsat... eller en S1000XR kanske.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-08/19:15

Jag grunnar lite på det där med trender. Utan att argumentera mot Roger tänker jag, att touringsegmentet är någorlunda stabilt - till skillnad från åtskilliga andra. Vi, som gillar touring, vet nog i regel rätt bra, vad vi vill ha ut av hojen - vare sig det blir en GS, RS, RT eller R - eller någon av deras motsvarigheter hos andra tillverkare. Lägg till det, att bra touringmaskiner är så väl utvecklade, att många ägare inte finner skäl att byta så ofta. Det finns årliga nyheter, men mera sällan något, som man känner ett överväldigande behov av. (OK, shift-cam-boxern verkar vara ett notabelt trappsteg uppåt i utvecklingskurvan.)
Vänder man på detta, blir touringsegmentet "ointressant" för hojskribenter - som däremot gärna hänger på diverse trender, eftersom de blir mera tacksamma att skriva om. Kul är dock, att R 1250 RT landar som totaltrea i 2019 års MOTORRAD Alpen Masters - knappt slagen av nya Honda Africa Twin och - på fullständigt ohotad första plats - R 1250 GS HP.
Värt att notera är, att några i testlaget har RT som klar tvåa - så jag tar för givet, att även RT har en ohotad plats i BMW:s produktsortiment. Om den inte är högprioriterad på utvecklingsavdelningen, kan det bero på, att den redan är så otroligt bra!
Superbikesegmentet förblir tacksamt att skriva om, för att det representerar spetsteknologi, även om mycket få läsare ens funderar på att köpa en sådan maskin. (Själv gäspar jag som regel över några extra hästkrafter hit eller dit, alternativt några kilo mindre. Det rör sig ändå om prestanda, som jag aldrig ens kommer i närheten av att utnyttja.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav knutk » 2019-12-11/11:23

Roger Gross skrev:.......................
Eftersom jag inte får ngn motorvarning trots borttagen kat är slutsatsen att motorn ändå innehåller avgaskraven bl a tack vare bl a ShiftCam-systemet.
//Roger G


Angående O2 sensor #3:
I følge folk som driver med MC-tuning er #3 ikke aktivert. Man trenger den trolig for å møte Euro 5 krav, som trår i kraft 01.01.2020.

Selv om man ikke pr dags dato får feilmelding kan man ikke utelukke at om sykkel sendes på service i fremtiden vil #3 bli aktivert.
Euro 5 krav vil trolig ikke oppnås om man fjerner kat (hvorfor ville man ellers installere den?).
Da Euro 4 ble implementert i 2016 ble eldre LC modeller (Euro 3) oppdatert til Euro 4 kostnadsfritt og uoppfordret.
Om det samme skjer for Euro 5 vil man trolig oppleve feilmeldinger på anlegg hvor kat. er fjernet.

Om man bruker penger på å skifte eksos anlegg for å få en 'litt friskere' motor kan man kanskje vurdere å få remappet motor til en litt rikere blanding. Det vil ikke gi flere HK, men vil gi litt mere kraft i mellom-register.
Ja, jeg kjenner til adaptiv fueling osv. men remapping blir gjort, og funker. (Man remapper Lambda map)
Om man ønsker videre debatt rundt remapping foreslår jeg å opprette ny tråd.

Tilbake til tema:
Jeg synes 1250RS er et løft, både visuelt og motormessig. Har selv tidligere kjørt div RS modeller og de passa meg godt.
Men nå passer ikke kjørestillingen lenger, så da er det GS/GSA som gjelder.
Men om jeg en dag blir rik og velholden frister det å supplementere med en RS for kortere turer (det er alt kroppen min tåler :mrgreen: )
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-11/19:57

Om man bruker penger på å skifte eksos anlegg for å få en 'litt friskere' motor kan man kanskje vurdere å få remappet motor til en litt rikere blanding. Det vil ikke gi flere HK, men vil gi litt mere kraft i mellom-register.
Ja, jeg kjenner til adaptiv fueling osv. men remapping blir gjort, og funker. (Man remapper Lambda map)
Om man ønsker videre debatt rundt remapping foreslår jeg å opprette ny tråd.

Hej knutk,
Instämmer i vad du skriver och har därför modifierade ECU (motorstyrdator) i mina båda R1250.
Enkelt kan man beskriva min ECU-programmering som så att nu är programmeringen gjord för vad som är idealiskt för MOTORN. Programmeringen från fabrik är gjord för att väl överträffa kända lagkrav vad gäller ljud och avgaser.
Fabriksprogrammeringen innebär en långt ifrån idealisk motorinställning. Resultatet av den idealiskt inställda motorn är klart bättre vrid på låg- och mellanregister, bättre/smidigare följsamhet samt en mindre het motor. Toppeffekten ökar något men det är ointressant. En möjlig "nackdel" är att jag måste se till att den auktoriserade verkstaden inte får köra i ny mjukvara när/om en sådan kommer - men det kan jag leva med eftersom kommande mjukvaruuppdateringar är nödvändigheter för att tillverkaren ska leva upp till sina åtaganden och inte ge mig en mera komfortabel motor. BMW:s motortekniker vet mycket väl hur en optimal programmering ser ut... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav knutk » 2019-12-12/10:50

Roger Gross skrev:....
Hej knutk,
Instämmer i vad du skriver och har därför modifierade ECU (motorstyrdator) i mina båda R1250.
Enkelt kan man beskriva min ECU-programmering som så att nu är programmeringen gjord för vad som är idealiskt för MOTORN. Programmeringen från fabrik är gjord för att väl överträffa kända lagkrav vad gäller ljud och avgaser.
..........


Kan jeg spørre om du er blitt informert om detaljer rundt mappingen og hva som er gjort for å stoppe motor fra å returnere til opprinnelig data via den adaptive funksjonene?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-12/22:42

Hej knutk,
ECUerna på mina 1250-hojar har en helt ny programvara och kan alltså på inget sätt gå tillbaka till den gamla mjukvaran. Även min nya mjukvara är adaptiv inom de toleranser konstruktionen medger, men adaptionen handlar om anpassning till mitt körsätt, bränslekvalitet mm - inte om en återgång till svunna tider...
EURO 4-kraven medför att motorn är strypt på låg- och mellanvarv av miljöskäl. Det är detta min nya ECU råder bot på - motorn har alltså fått de villkor den vill ha för att gå som bäst. Även på maxvarv finns en positiv skillnad, men den är utan betydelse eftersom det är inte i det varvtalsområde jag kör.
Vänliga hälsningar,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav knutk » 2019-12-13/10:27

Roger Gross skrev:Hej knutk,
ECUerna på mina 1250-hojar har en helt ny programvara och kan alltså på inget sätt gå tillbaka till den gamla mjukvaran. Även min nya mjukvara är adaptiv inom de toleranser konstruktionen medger, men adaptionen handlar om anpassning till mitt körsätt, bränslekvalitet mm - inte om en återgång till svunna tider...
EURO 4-kraven medför att motorn är strypt på låg- och mellanvarv av miljöskäl. Det är detta min nya ECU råder bot på - motorn har alltså fått de villkor den vill ha för att gå som bäst. Även på maxvarv finns en positiv skillnad, men den är utan betydelse eftersom det är inte i det varvtalsområde jag kör.
Vänliga hälsningar,
Roger


Høres spennende ut. :D

Er dette noe dere har ordnet selv, eller er det kommersielt tilgjengelig ?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Roger Gross » 2019-12-13/10:36

"Er dette noe dere har ordnet selv, eller er det kommersielt tilgjengelig ?
knutk"

Jag kan förmedla kontakten för den intresserade - ge mig ett PM i så fall...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Lodnert » 2020-03-22/20:27

Hämtade en ny R1250RS igår 21/3 blev bara en liten tur. Men den är fantastisk i mina ögon sett. Har haft ett 70-tal mc under mina 50 år i branschen. Detta känns riktigt bra.
Användarvisningsbild
Lodnert
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-01-18/22:04

Re: Provkörde nya R1250RS

Inläggav Kovlingen » 2020-03-23/22:14

Lodnert skrev: Har haft ett 70-tal mc under mina 50 år i branschen.

:o Ett 70-tal ! ! ? ? De va la ingen flugskit :? :shock: :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst