Visst är modellutvecklingen till inte liten del styrd av mcfabrikanter och mcjournalister. F n är det RETRO; ROADSTER och ADVENTURE som gäller, dvs på BMW-språk R, XR och GS/GSA. RS:n finns för att den är en enkelt modifierad R. K1600 och RT är f n inte i ropet, finns med på sparlåga och prioriteras inte på utvecklings- och designavdelningarna. RR finns med som varumärkesbyggare och kostnadseländet kan mildras genom att använda i stort samma motor i R och XR. För att hitta en lönsamhet i K1600, dvs nå större tillverkningsvolymer vore en K1600R som i ROADSTER motiverad. För att ytterligare totaldominera marknaden av hojar >500 kubik vore en komplettering av ADVENTUREboxern dvs en breddning av GS-programmet på plats. T ex en R1250 GSA(DVENTURE) med nuv Telelever och utrustning för den som vill åka till Långtbortistan med flera hundra kilo på pakethållaren. En R1250 GSR(OAD) med 17 tums framhjul och teleskopgaffel. Dessutom en R1250GSX (X=Cross) med 21 tums framhjul, enkelsadel, teleskopgaffel och låg vikt, dvs en grusvägsracer. Att sedan andra och tredje siffrorna i modellbeteckningen är ngt annat än nuvarande kan vara troligt. Dessutom ett antal billigare instegsmaskiner producerade långt österut på världskartan...Elhojprogrammet är nog fortfarande lite famlande och ovisst.
Problemet för BMW MOTORRAD är inte att ha utvecklingsplaner - problemet f n är att hinna producera de modeller man redan presenterat.
Lite kul att det rör sig i framtiden - den som lever får se...
//Roger G
Måns - hade jag inte bestämt mig för max två hojar i garaget, hade en R1250RS platsat... eller en S1000XR kanske.