Sida 1 av 1

D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-20/18:05
av Måns Ulveståhl
Häpp.
Bedrövligt att behöva rapportera att min R1200RS-17 inte längre är felfri.

Efter en tur med full packning tor Nordkapp så försökte jag ställa om D-ESA:n från förare med packning till enbart förare.
Valet accepterades dock inte. Det blinkade bara på skärmen, och återställdes sedan till förare med packning.

Misstänkte att något var fel med D-ESA.
Inget läckage, inget löst. Allt såg bra ut exteriört.

Efter ett besök på verkstaden konstaterades att D-ESA:n "satt" sig.
Ett brott på fjäderstången.

Fabriksgarantin hade naturligtvis precis gått ut (juni 2019).
Kostnad ny D-ESA exkl. arbete: 23000 Kr

Shit happens.
2,5 felfria år blev det trots allt.
Troligen en dålig fjällväg för mycket.

Fick ett trevligt besked i dag att försäkringsbolaget tar kostnaden.
Fixas nästa vecka (ca en timmes arbete).

Så pågar och töser, nu vet ni vad som väntar er om ni plötsligt upptäcker att det inte längre går att ställa in önskad fjädring på er hoj ;)
Se till att ha fabriksgaranti, eller ett jäkligt bra försäkringsbolag.

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-20/21:02
av BrooklynS
Eller montera Wilbers WESA till en bråkdel av kostnaden.

Tur att det löste sig!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-29/12:39
av Måns Ulveståhl
Fick ett ännu trevligare besked i dag.
BMW tar detta på "goodwill" (materialbrott en månad efter fabriksgarantin utgått).

Nu slipper jag bidra med att klubbförsäkringen nyttjas, och att ev. premier höjs för medlemmarna.

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-29/16:09
av Peter A Mariestad
Hej Måns

Försäkringsgruppen bugar och bockar!

Skämt åsido tycker jag det var bra av BMW att ta det som goodwill. Eftersom du har en försäkring hade det inte drabbat dig, mer än självrisken, så BMW hade ändå haft en hyfsat nöjd kund.

Hälsningar

Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-30/06:42
av enhjuling
Hej Måns.
Hur många mil hade din RS gått när ESAn pajade?

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-30/09:46
av Måns Ulveståhl
2600 mil.

Milantalet tror jag har liten påverkan på fjäderstångsbrottet.
Sämre norska fjällvägar är en mer trolig orsak (till och från Nordkapp).

Mer vanligt förekommande bland GS:ar som brukas enligt syfte, dvs offroad/grusvägar/kostigar etc.
Inte särskilt vanligt för R/RT/RS (asfalt).

Re: D-ESA kaputt

InläggPostat: 2019-08-30/17:14
av Kovlingen
Helt säkert ett handhavande fel . Skånesyndromet ! :mrgreen:
Kan väl inte bli fel på en BMW ? :ugeek: :?