Renovera slutväxeln

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovera slutväxeln

Inläggav YoungGrasshopper » 2019-10-28/08:44

Hej klubben!
Nu när vintern börjar närma sig tänkte jag passa på att laga lite motorcykeldelar som blivit liggande som trasiga under sommaren.
Under en MC-resa i Nordnorge i somras så började slutväxeln på min GS -09 att läcka olja. Den glappade också kraftigt i sidled, så i Alta fick jag hjälp att köpa en begagnad och få den monterad så att jag kunde fortsätta min färd. Den gamla och trasiga slutväxeln virade jag in i trasor, lade i en kartong och spände fast på passagerarplatsen.
Väl hemma har slutväxeln blivit liggande i sin kartong tills nu. Jag är såklart sugen på att renovera den och har följt otal videos på Youtube om hur man kan gå tillväga, men även om jag köper nya lager från RealOEM så verkar det vara lite mekigt och kräva en del kunskap.

Är det någon som har tips på hur jag kan göra? Jag vill inte behöva slänga hela slutväxeln i metallåtervinningen, den är säkert värd pengar eller som egen reservdel, så någon sorts renovering behövs. Är det lättaste att låta en verkstad göra det, är det isf någon som har tips på vem som kan åta sig att fixa med den för en rimlig penning?

Tacksam för hjälp och svar!
/Andreas
Bilagor
Skärmavbild 2019-10-28 kl. 08.43.30.png
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-10-28/08:48

Carlbarks i Kumla renoverade min slutväxel med lagerhaveri.
Gjordes under deras begagnat garanti så jag vet inget om kostnaden.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-28/13:33

Lämna den hos Kenneths mc-service i Göteborg. Dom utför många specialarbeten åt BMW. Det behöver ju inte bli så dyrt, då du kommer med den lös.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav YoungGrasshopper » 2019-10-29/06:56

Okejdå, tack för hjälpen båda två! Jag ska ringa och kolla hur mycket allt kostar, jag skriver här sen och berättar hur allt gått när det löst sej.
/Andreas
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav Zigge » 2021-05-06/20:39

Hur gick det :)
Användarvisningsbild
Zigge
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-08-23/05:01
Ort: Askersund

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav adv74 » 2021-05-22/11:34

YoungGrasshopper skrev:Okejdå, tack för hjälpen båda två! Jag ska ringa och kolla hur mycket allt kostar, jag skriver här sen och berättar hur allt gått när det löst sej.
/Andreas


Hej
Jag har i vinter renoverat min slutväxel samt köpt en begagnad ventilerad slutväxel .Har bytt ut mycket på båda . Orginalet var en oventilerad så nu har jag två st . Utan att skryta så kan jag detta nu ,har lärt mig massor under vintern .

Min model är K25 - 10 adv 16000 mil på mätaren

Fråga så skall jag hjälpa till så gott jag kan :D
På två hjul
adv74
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-05-23/10:40
Ort: Gnesta

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav YoungGrasshopper » 2021-06-10/18:23

Oj, jag såg inte att ni skrev här...
För att avsluta historien, jag skickade in slutväxeln till Lelles MC i Gbg. De öppnade slutväxeln, konstaterade att det var omöjligt att laga för att den var för trasig, så de slängde den på skrothögen.
Förutom portokostnaden så tog Lelles inget betalt för att döma ut den.

Således har jag aldrig reparerat en, och vet därför inte heller hur man gör. :D Slutväxeln bor i Metallhimlen nu.
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Renovera slutväxeln

Inläggav BmwMats » 2021-06-10/18:30

Vad ändå in i.... Slängde dom den bara ???
Allt går att rädda, det finns ju delar begagnat, även om man kanske får vänta lite tills man hittar det man behöver.
Visste inte att Lelles fortfarande fanns kvar i Blöteborg, det var MÅNGA år sedan jag var där och besökte dom. Trodde att dom hade sjappat därifrån för länge sedan.

Du skulle ha hört med Kenneth's MC istället såsom CG Arvidsson skrev, då dom är mycket kompetenta på reparationer av BMW bland annat.

Men gjort är gjort, hoppas att du slipper framtida problem igen med den du har på hojen.
Njut av sommaren, kör hoj och ha trevligt !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst