Ladda batteri - nybörjarhjälp

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Toni Tiger » 2019-11-28/18:45

Hej alla entusiaster,

Jag tog mitt mc-kort i somras och köpte mig en BMW r1100r -99 som första hoj. Den har nu i några veckor stått inställd i en kollegas garage för vinterförvaring, och jag inser att batteriet nog bör laddas illa kvickt. Jag har dock NOLL koll på elektronik och el, så till den grad att jag inte vet hur jag laddar ett mc-batteri (eller bilbatteri för den delen) :oops: Skulle därför vilja be alla er erfarna åkare om den mest basala hjälpen: hur gör jag? Vill gärna lära mig och göra det själv - inte lämna in på verkstad.

Jag har bifogat fyra bilder som visar hur det ser ut, och staplar upp några konkreta frågor här:

- Har läst här i forumet att man måste skruva loss hela tanken för att komma åt batteriet, men jag tycker det ser ut som att jag kan komma åt polerna ändå, om jag hittar något verktyg som kommer åt. Varför behöver man skruva av hela tanken?

- Någon som vet vilken sida som är minus och vilken som är plus, enligt bild?

- En gammal mc-kollega till mig sa att om jag ville göra det lätt för mig så kopplar jag bara på den röda klämman på pluspolen (vilket borde vara den med röd tejp på sladdarna), utan att ens koppla ur något. Det låter lite väl enkelt?

- Vad är det för sladd som går bakåt mot mitten av sätet? Borde väl vara luftfilter som ligger där?

- På vänster sida ser det ut att vara två anslutningar - ska båda skruvas av?

- Hur ofta bör jag ladda batteriet? Har läst här i forumet att många förespråkar varannan vecka, men har även pratat med andra som säger två eller tre gånger under hela vintern. Förstår att det beror på hur varsamt man vill sköta sitt batteri - för min del nöjer jag mig vid lägstanivån. Bara den startar till våren.

Jag ska låna en laddare av kollegan, men vet inte vad det är för typ än. Kan återkomma med det så fort jag vet!

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få med detta amatörproblem!!

Hälsningar,
Anton
Bilagor
IMG_4613.JPG
IMG_4612.JPG
IMG_4611.JPG
IMG_4610.JPG
Användarvisningsbild
Toni Tiger
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-09-04/17:44

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Buster » 2019-11-28/19:47

Lyssna på din mc-kollega, bara koppla du röda klämman på pluspolen, där det är röd tejp... och andra klämman på andra polen (minus).
Och sätt sen i laddarens stickkontakt i vägguttag.
Klart


Och kollar du ditt batteri ser du att plus och minus är utmärkt, man ser både + och - på bilden, kika emellan polerna så ser nog du också.

Hur och när man skall ladda finns det hundra teorier om, tex hur ofta, hur länge osv.
Vad man har för laddare påverkar självklart... personligen kör jag mc då och då november ut, brukar ladda en vecka eller så i typ februari med en "smart laddare" och sen börjar jag köra igen i typ april.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-28/21:08

En del av frågan kan knappast besvaras, då inget nämns om den lånade laddaren. En billig, "osmart" laddare kan förstöra batteriet, medan en modern, smart laddare inte ger den risken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-29/11:46

På den första bilden ser det ut som om någon har gjort ett snabbfix och tvinnat ihop en kabel för att förbinda batterikabeln och minuspolen. Det sre inte bra ut.

Innan du kopplar in laddaren så ta reda på mer om den. Som Bror skriver så kan vissa laddare förstöra ditt batteri medan andra kanske måste ställas in rätt för att överhuvudtaget ladda.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Håkan » 2019-11-29/12:24

Pluspol har röda kablar, minuspol har bruna kablar. (Standard på alla BMW).
Som Thomas säger, det ser ut som det sitter någon "hemmafix" på minuspolens kablar. Låt gärna någon som kan el titta på det.
Kabeln mitt i luftfilter är till en tempgivare för insugningsluft. Den temperaturen är en av de parametrar som motorstyrningen använder. Det ser även ut som det är en yttre tempgivare inkopplad, det är ett extra tillbehör.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav enhjuling » 2019-11-29/13:55

"Hemmafixet" beror nog på att det är ett Biltema-batteri som passar i batterilådan men har polerna omvänt mot vad ett originalbatteri har.
När man väljer laddare ska man också ta hänsyn till vad det är för batteri man har, en kompis kopplade en smart laddare till ett lättvikts lithiumbatteri vilket inte visade sig vara så smart. Laddaren var smart men hade inget program för just dessa batterier....
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Toni Tiger » 2019-12-03/16:13

Tack för svaren!

Jag kommer att sticka ut till garaget ikväll och ge mig på min första laddning :)

Återkommer om nånting går snett!

/Anton
Användarvisningsbild
Toni Tiger
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-09-04/17:44

Re: Ladda batteri - nybörjarhjälp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-05/10:55

Eftersom du anger dig ha noll koll på elektronik etc: Om du kan koppla in laddaren direkt på kabelkopplingarna med batteriet på plats, så grattis.
Mera sannolikt är, att du behöver ta av polskorna och antingen ta ur batteriet eller montera snabbkopplingskablar på polskorna. Tänk då på att koppla bort jordkabeln först och se till, att den inte kommer i kontakt med sin pol. Jordkabeln brukar ha en rejäl fläta från polen till någon punkt i chassit.
På det viset slipper du gnistbildning, när du jobbar med den andra kabeln.

Vid återmontering gör du tvärt om. Jordkabeln sist.

Har du väl monterat en snabbkopplingskabel, är det klokt att låta den sitta kvar och pilla in den under sadeln, när den inte används. Köp en ny snabbkopplingskabel till kompisen. Då behöver du aldrig mer skruva med polskorna. Bara att plugga in laddaren.

Ett givet alternativ, ifall kompisen har en "dum" laddare, är att antingen köpa BMW:s originalladdare, som kopplas in i "cigarrettändaruttaget", som finns någonstans på hojen (bekvämt - du behöver inte skruva någonstans alls) - eller att köpa en CTEK eller Optimate och montera snabbkoppling enligt ovan.
Kostnaden för en bra laddare är småpengar, sett till driftskostnaden på hojen, och du slipper böket med att flytta laddare etc. Det är kort sagt en investering, som är väl värd att göra.
En BMW märkeshandlare kan vägleda dig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron