Hej alla entusiaster,
Jag tog mitt mc-kort i somras och köpte mig en BMW r1100r -99 som första hoj. Den har nu i några veckor stått inställd i en kollegas garage för vinterförvaring, och jag inser att batteriet nog bör laddas illa kvickt. Jag har dock NOLL koll på elektronik och el, så till den grad att jag inte vet hur jag laddar ett mc-batteri (eller bilbatteri för den delen) Skulle därför vilja be alla er erfarna åkare om den mest basala hjälpen: hur gör jag? Vill gärna lära mig och göra det själv - inte lämna in på verkstad.
Jag har bifogat fyra bilder som visar hur det ser ut, och staplar upp några konkreta frågor här:
- Har läst här i forumet att man måste skruva loss hela tanken för att komma åt batteriet, men jag tycker det ser ut som att jag kan komma åt polerna ändå, om jag hittar något verktyg som kommer åt. Varför behöver man skruva av hela tanken?
- Någon som vet vilken sida som är minus och vilken som är plus, enligt bild?
- En gammal mc-kollega till mig sa att om jag ville göra det lätt för mig så kopplar jag bara på den röda klämman på pluspolen (vilket borde vara den med röd tejp på sladdarna), utan att ens koppla ur något. Det låter lite väl enkelt?
- Vad är det för sladd som går bakåt mot mitten av sätet? Borde väl vara luftfilter som ligger där?
- På vänster sida ser det ut att vara två anslutningar - ska båda skruvas av?
- Hur ofta bör jag ladda batteriet? Har läst här i forumet att många förespråkar varannan vecka, men har även pratat med andra som säger två eller tre gånger under hela vintern. Förstår att det beror på hur varsamt man vill sköta sitt batteri - för min del nöjer jag mig vid lägstanivån. Bara den startar till våren.
Jag ska låna en laddare av kollegan, men vet inte vad det är för typ än. Kan återkomma med det så fort jag vet!
Är jättetacksam för all hjälp jag kan få med detta amatörproblem!!
Hälsningar,
Anton