Olja LC-motorerna

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Olja LC-motorerna

Inläggav gorbra » 2019-12-01/10:42

Då jag sålt min R1200R -11 och blivit med R1200GS LC-18, (vi hamnar tydligen där till sist) så läste jag igenom manualen och kom till oljespecifikationer där det står att molybdenbaserade additiver inte är tillåtna. Jag som köpt Liqui Moly-olja inför vinterns byte. Detta var svaret när jag mejlade dem:
"Thank you very much for your inquiry and your interest about Liqui Moly Products.
Our motorbike 4T Synth 5W-40 Street Race does not contain molybdenum additive and fulfils the manufacturer's required approvals - API: SL + JASO MA2 with viscosity SAE 5W-40 and is therefore ideally suited for your vehicle."
Körde på LM-oljan sista gångerna i min R och märkte ingen skillnad mot Motuls motsvarande.
Som information för er som själva fortfarande byter olja och filter. Bildelar24online har konkurrenskraftiga priser på både olja, filter och stift.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Olja LC-motorerna

Inläggav CG Arvidsson » 2019-12-01/11:42

Det viktiga är att oljan till din LC-boxer har "JASO MA-2" beteckning. Detta betyder att oljan klarar våtkopplingen. Kopplingslamellerna går nämligen i oljebad. Däremot fabrikat spelar mindre roll.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Olja LC-motorerna

Inläggav gorbra » 2019-12-01/12:22

Det är jag väl medveten om. Det jag var rädd för var molybdentillsatserna vilket man kan föranledas att tro det är i Liqui Moly-oljan. Hörs ju på namnet. Förr när man körde Honda 750 enkelkam så hällde man gladeligen i vilken olja som helst, inom rimliga gränser, men det var före tillsatsernas tid så då gick det bra.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst