R1800

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1800

Inläggav Roger Gross » 2019-12-05/20:07

Fler och fler detaljer blir offentliga betr den nya jätteboxermotorn, R1800.
Det som verkligen sticker ut är att vevaxeln får ett mittre ramlager - detta nödvändigt med tanke på stor slagvolym/högt vridmoment.
Kolvdiametern är 107 MM vilket säger en del om den tekniska utvecklingen. Hittills har BMW MOTORRAD inte sett det möjligt att innehålla utsläppskraven med så stora förbränningsrum. Sannolikt är det låga varvtalet en fördel i sammanhanget.
Aluminiumcylindrarna har en NiCaSil-beläggning vilket är ett steg bakåt jämfört med LC-boxern, som har ett mycket tunt sprutat gjutjärnsskikt som cylinderyta. Denna teknik anses idag vara top-of-the line i motorbyggarsammanhang vad gäller högprestandamotorer. Det tunna gjutjärnsskiktet håller smörjoljefilmen mycket bra och aluminiumcylindern tar väl hand om värmen/kylningen. Men R18-motorn är lågvarvig och kan konstrueras simplare.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1800

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-05/20:25

Jag antar, att BMW i första hand siktar in sig på den amerikanska marknaden med denna hoj - även om den nog finner köpare här också.
Det har alltid förundrat mig, hur BMW helt i onödan schabblade bort R 1200 CL genom att förse den med en nedtrimmad motor! Man levererade en fåtöljtourer, som mycket väl kunde ta upp kampen med H-D:s touringjärn av typen Road King och Electra Glide - med avsevärt bättre vägegenskaper och bromsar, än vad H-D hade då - varpå man inte lät den få den då vanliga spisen på sådär 95 pållar utan levererade lika många kubik med bara drygt 60! Hur farao tänkte man då?
Men man har måhända lärt läxan denna gång? Framtiden får utvisa det.
(För mig personligen är R 1800 iskall, men smaken är som baken.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1800

Inläggav Roger Gross » 2019-12-05/22:03

BMW MOTORRAD har naturligtvis ordentliga marknadsstudier bakom beslutet att satsa på R18-familjen. "Familjen"!? Du läste rätt - den kommer i ett flertal versioner för att täcka tänkbara marknadssegment. Alltifrån HD-typ till Ducati Diavel-typ. Hela hojen är ju groteskt stor - detta för att tilltala machobehovet. Motorn med växellåda väger in på drygt 110 kg. Ganska exakt dubbelt mot den fyrcylindriga S1000-motorn. Backväxel a la K1600 är ett tillvalsalternativ. Framgången är förprogrammerad men självklart passar den inte alla smaker...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1800

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-06/08:59

No argument. Att satsa på en helt ny modellfamilj utan föregående marknadsanalys bör vara ett någorlunda säkert recept för misslyckande.
Det kanske var därför, som R 1200 CL floppade? Man gjorde ingen marknadsanalys och skapade egentligen ingen ny hoj - utan tog i stället befintliga komponenter, som fick en ny och annorlunda kostym.
Nå - det är vatten under broarna sedan länge. Bara att hoppas, att den nya satsningen lyckas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst