Fler och fler detaljer blir offentliga betr den nya jätteboxermotorn, R1800.
Det som verkligen sticker ut är att vevaxeln får ett mittre ramlager - detta nödvändigt med tanke på stor slagvolym/högt vridmoment.
Kolvdiametern är 107 MM vilket säger en del om den tekniska utvecklingen. Hittills har BMW MOTORRAD inte sett det möjligt att innehålla utsläppskraven med så stora förbränningsrum. Sannolikt är det låga varvtalet en fördel i sammanhanget.
Aluminiumcylindrarna har en NiCaSil-beläggning vilket är ett steg bakåt jämfört med LC-boxern, som har ett mycket tunt sprutat gjutjärnsskikt som cylinderyta. Denna teknik anses idag vara top-of-the line i motorbyggarsammanhang vad gäller högprestandamotorer. Det tunna gjutjärnsskiktet håller smörjoljefilmen mycket bra och aluminiumcylindern tar väl hand om värmen/kylningen. Men R18-motorn är lågvarvig och kan konstrueras simplare.
//Roger G