Bullerburk

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Leif Andersson » 2007-09-28/17:05

Hej.
Satt och läste vad ni skrivit om att bygga ljuddämpare och blev själv sugen.
Så hittade jag på mekonomen rostfria Simons dämpare ex 2.5 o 3 " polerade o enligt bild kanonfina med en snygg avslutning på röret så det krävs bara fäste o rördragning från motor till dämpare .
Däremot så vet man ju inte hur det kommer att låta.
Men priset ca 1150:- kanske kan vara ok.
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav nik76her » 2007-10-05/17:30

leif;21246 skrev:Hej.
Satt och läste vad ni skrivit om att bygga ljuddämpare och blev själv sugen.
Så hittade jag på mekonomen rostfria Simons dämpare ex 2.5 o 3 " polerade o enligt bild kanonfina med en snygg avslutning på röret så det krävs bara fäste o rördragning från motor till dämpare .
Däremot så vet man ju inte hur det kommer att låta.
Men priset ca 1150:- kanske kan vara ok.


:) Go! Go Go!!!
Vad tusan ska man tänka på när man bygger?
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav nik76her » 2007-10-06/06:10

Härligt att börja bygga själv!
Vore ännu mera härligt om någon hade kunskap om vad som händer med flödet i cylindrarna om man nu sätter på något som minskar motståndet..

Själv har jag tillgång till ett flertal rostfria verkstäder som även har duktiga personer som kan lägga snygga svetsar.

Min fundering är nu att slipa upp svetsarna på slutet av ljuddämparen för att titta hur den ser ut invändigt. Troligen går det att lufta den lite mer eller göra slutöppningen större. Hade dock väldigt gärna hittat en sprängskiss innan jag öppnar upp..

Är det någon som vet hur ett sådant stycke metall ser ut invändigt?
Borde vara många nyfikna i detta forum!

Men förvisso öppnar jag och ändrar något så det kommer lite mera ljud så kanske detta påverkar motorn.. Men va fasen. Inte kan man hosta upp ca 10 tusen sek på en MC som kostar kring 45?

Kom igen ni begåvade grabbar och kvinnor, berätta ALLT ni vet!

(Jag gjorde liknande ombygge på en HONDA CM 400T som har 2xtrattar. där borrade jag helt enkelt upp några extra hål. Ljuder är underbart och slår min nuvarande hoj med hästlängder. Dessutom aldrig några problem vid besiktning.)
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-06/09:26

Här är ett system som ser trevligt ut =)
http://www.r1200gs.info/misc/Holland.html

Att betala 10K för lite rör känns svårt tycker jag. Det är ju ändå bara lite rör och dämparull. Det svåra är som vanligt hantverket dvs. svetsa. Har inte hittat något på nätet om någon som har moddat orginaldämparen. HMR skrev i någon länk om någon dämparguru i Malmö men jag kan inte hitta någon info om den personen.

Sist jag byggde ett system var till en 5,7hk sachsmotor, då tog jag en av dämparna till ett folkasystem och svetsade ihop, riktigt fulmeck :D
Jörgen I Larsson
 

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron