specialnippel?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

specialnippel?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-04-06/11:57

spolade bromsarna på min R1150GS i helgen men fick pallnit på vänstra oket fram då nippeln såg ut såhär.
20200404_153209[1].jpg


I änden satt en täckskruv med insex skalle och bakom såg det ut som om det var någon form av backventil. har aldrig sätt en liknande lösning och googling gav noll uppslag. Lurade på att försöka skruva dän skiten och sätta dit en hederlig speedbleeder. Dock sitter den ju med en sån där askass avfasad rörbit som man alltid runddrar om man försöker skruva av(må de som frivilligt monterar sådana ständigt sparka lilltån i stolsben).
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: specialnippel?

Inläggav Falken » 2020-04-06/12:11

Det där tror jag är en "påfyllningsnippel" som används från fabrik. Vid tillverkning fyllde man förmodligen på bromsvätskan nerifrån oken. Denna nippel bör väl dock ha bytts ut vid första bromsvätskebytet?
Bilagor
bleed_and_adapter.gif
bleed_and_adapter.gif (130.12 KiB) Visad 1495 gånger
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: specialnippel?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-04-06/12:36

Falken skrev:Det där tror jag är en "påfyllningsnippel" som används från fabrik. Vid tillverkning fyllde man förmodligen på bromsvätskan nerifrån oken. Denna nippel bör väl dock ha bytts ut vid första bromsvätskebytet?

Hoppla Hoppla. kan det vara som så att bromsvätskan på min stackars BMW är samma som orginal. Med tanke på att fettet i bakaxeln var stenhårt så känns det inte omöjligt. Skulle även kunna förklara varför det var blå bromsvätska i reservoaren men beige/brun i bromsoket. Kanske dags att ta fram "stockholmaren" och bråka av den där nippeln isf
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: specialnippel?

Inläggav BrooklynS » 2020-04-06/13:28

Dina ok ser ut att kunna må bra av en demontering, rengöring och säkerligen byte av oring och kolvtätningar också.

Hela systemet mår bra av en lite större översyn då och då.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: specialnippel?

Inläggav Håkan » 2020-04-06/14:13

Det är en påfyllningsnippel som används på BMW fabriken för första fyllning av bromsvätskan.
Det går alldeles utmärkt att lufta/byta bromsvätska med den kvar. Så det är säkert bytt bromsvätska på din MC tidigare. Skruva i en vanlig luftnippel efter att du tagit bort insexpluggen. Sätt tillbaka insexpluggen när du är klar.
Själva påfyllningsnippeln går iofs att byta om du föredrar det, tänk på att den är låst med stark loctite mot bromsoket, sitter rejält fast, du behöver bra verktyg för att lossa den.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: specialnippel?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-04-06/14:26

BrooklynS skrev:Dina ok ser ut att kunna må bra av en demontering, rengöring och säkerligen byte av oring och kolvtätningar också.

Hela systemet mår bra av en lite större översyn då och då.

haha jag säger inte emot dig. Jag hadde lagt på min att göra lista till vintern att renovera oken när då antagligen även är dags att byta belägg (även om dom ser klart fräshare ut efter jag spolar av hojjen :D)

Men med vad Håkan sa ang bra verktyg kanske jag får tidigarelägga den planen och göra det redan vid nästa tillfälle min fästmö låter mig meka mer :D

tack för alla svar!
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst