Nytt batteri till R1200GSA-15

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nytt batteri till R1200GSA-15

Inläggav Skoga15 » 2020-04-06/15:30

Hej!

Har lite svårt att välja vilket batteri jag ska byta till.
Har en R1200GSA-15 och orginalbatteriet har dött (nästan) och vaknar inte av laddningsförsöken jag gjort.
Vad rekommenderar ni för batteri?
Finns det något bra/prisvärt ställa att köpa batteriet på i Stockholm?
Skoga15
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-03-29/12:44

Re: Nytt batteri till R1200GSA-15

Inläggav Laneberg » 2020-04-08/20:31

Hej

En liten berättelse om vikten att välja bra batteri.
För något år sedan skulle vi på semester med min 1200 RT 2013.
Batteriet som var original hade fungerat utan problem och var nyladdat.
Vi stannade i GBG för att handla före färjeturen till Kiel, efter shopingen orkade inte starmotorn dra runt.
En kille i bil kom fram med en voltmeter ock konstaterade att batteriet gav bara 10,5 Volt = dött.
Vi tog ur batteriet , mätte höjd bredd m.m. och promenerade till Biltema och fann ett likadant med samma mått och ampertimmar, montera in det och pärlan startade direkt.
Hann i tid till färjan och semestern var räddad. Och fungerade utmärkt hela sommaren.
Frampå hösten när det var fint väder men bara 5 plus tänkte jag ta en tur - batteriet orkade inte !
Laddade upp batteriet, provade nästa dag - startade med storar protester, orkade knappt.

Åkte till Bike i Trollhättan och köpte ett original batter och satte i
Pärlan startade då med en sådan fart på startmotorn som jag aldrig minns den haft tidigare.

Av en bilelektriker lånade jag en batteritestare, originalbatteriet gav dubbelt så mycket startström som det nästan nya Biltema batteriet. Han bad mig väga batteriern, det billiga var mycket lättare.
Mindre bly och ledare antar jag.

Så ska du leta efter annat än original,
kolla startströmmen som det kan ge, inte bara Ampertimmar.
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 1 gäst