Mina anteckningar för att synka spjällhusen på R1150R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mina anteckningar för att synka spjällhusen på R1150R

Inläggav Joe Nice » 2020-04-19/20:18

Hej!
Jag skrev ihop några minnesanteckningar för egen del och för en eventuell efterföljande ägares del hur jag fått ihop det här med att synkronisera spjällhusen som är ack så viktigt för en ren(are) gång hos boxrarna. Synpunkter och tjuvnyp välkomnas. Terminologin är kanske inte helt kosher, men detta har fungerat för mig:

Min manual för att justera spjällhusen på BMW R1150R

Tänk dig en marionettdocka med snören. När hojen är ur synk så är det som om trådarna till dockans armar är olika långa och därför lyfter den ena armen före den andra. Genom att synka spjällhusen justerar vi trådarna att dra jämt på bägge sidor när vi vrider om gashandtaget.

Steg noll är att kolla ventilspelet med bladmått, men det är en annan manual.

Steg ett är koppla på en Twinmax eller annan mojäng för att mäta vacuum med på bägge cylindrarna för att kolla om det verkligen ÄR osynk. Laga aldrig något som inte är trasigt. Du drar bort gummiplopparna undertill på var sida om de utstickande motordelarna och fäster slangen från Twinmaxen i dess ställe.

Steg två att skapa slack/frispel i systemet så att det går att göra justeringar åt båda håll. Börja med gashandtaget, sen choken, som inte är en riktig choke, men en starthjälp med extra gas på vänstra handtaget. När märlan rör sig åt höger skapas mer frispel. Nere vid cylindrarna kollar du slacket genom att hålla emot trissan undertill med ena handen och rycka lätt uppåt på den klädda vajern. Se på vridknoppen hur mycket den kan röra sig i höjdled. Det räcker med nån millimeter. Manualen säger 2 mm, men bara det är slack är det OK. Är den helt stum måste du lossa på låsmuttern och vridknoppen skruvas neråt. Notera gärna hur mycket neråt du skruvade den. Det är lätt att skruva bort sig här.

Steg tre är att ställa in tomgången på bronsskruvarna på var sida med en flat skruvmejsel. Är du helt bortkollrad så skruvar du in bägge två helt och skruvar ut dem två varv. Ska du göra detta kan du lika gärna plocka ut dem och göra rent dem på samma gång.
Ställ in tomgången på vänster sidas bronsskruv. Om tomgången är för hög måste bägge skruvar först skruvas in lite. Är den för låg skruvar du ut skruvarna. Starta twinmaxen, nollställ den. Starta motorn, är du nöjd med tomgången (ska vara c:a 1050-1150 varv) så skruvar du på den vänstra för att synkronisera tomgången så nålen pickar jämt på var sida kring nollan på Twinmaxen eller pelarna med ATF-olja i visar samma värde. Det är därför man måste ha slack. Hade det varit för tajt nu skulle hojen börja hosta för att inte locken till förgasarna är stängda.

Steg fyra – och detta är det jävligaste att få till, ska du ställa in högfarten. Med motorn igång gasa och notera hur ojämnt twinmaxen drar. Justera bara på höger sida. Titta på nålen. Pröva vid olika motorvarv. Håll inte på för länge, särskilt inte om det är varmt ute. 10 minuter är inga problem så ta det lugnt, men en Boxer ska aldrig stå på tomgång längre än 20 min. När allt ser perfekt ut kommer det jobbiga. Nu ska slacket vid handtaget och choken hämtas igen. Handtaget ska ha 0,5 mm slack och choken ska inte ha något slack alls. Det kan vara svårt att få till det eftersom den redan är maxad åt det hållet. Sen ska låsmuttrarna skruvas åt och det är nu VÄLDIGT lätt att de påverkar inställningarna och man får backa bandet och justera på nytt. En tång kan behövas för att vrida på snurrmärlan som man justerar på, men gör du bara justeringar i efterhand är det nästan bäst att bara använda fingrarna och gnugga fram rätt läge.
Kolla framför allt om den drar snett precis vid gaspådrag. Vid högre varv brukar skillnaderna inte synas lika tydligt på mätaren men känns ändå vid körning. Kolla gärna på en säker sträcka under färd också. Jag har aldrig märkt nån större skillnad, men vissa säger att det kan vara annorlunda.

Till sist: Glöm inte att du har en boxer med två cylindrar och bara två tändstift. Helt som en symaskin kommer den aldrig att gå med den konstruktionen. Det är det vissa kallar ”karaktär”.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst