Oljeläckage rör stötstänger

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläckage rör stötstänger

Inläggav r100rs » 2007-01-27/13:54

Problem m oljeläckage v gummitätningarna runt rören t stötstängerna på R100 -81. Har fått uppgift om att detta är"typfel".
Bra åtgärd skulle ev vara att försöka pressa in gummitätn lite när motorn är varm....
Är det idé att försöka eller är det lika bra att bita i det sura äpplet och bereda sig på att riva isär? Detta borde väl innebära nya packningar cylinderfot, topp, ventilkåpa etc.Skall man passa på att göra annat samtidigt? Finns massor av förslag troligen.
r100rs
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2001-07-05/01:00

läckande stötstångsgummin

Inläggav Albert » 2007-03-24/23:24

Hej,

Hur långt har den gått ?
Har en 1981 som gått 16 000 - den läcker... åtgärd blir att byta gummina. Byter nog vevstakslagren då också. Kanske nya kolvringar och de 240gr lättare Siebenrockkolvarna från http://www.motoren-israel.de eller så stoppar jag i min 100gr lättare Venolia 10.5:1 kolvar.
Ventilerna bör byta vilket gör att jag överväger att blyfrikonvertera.

Är din R100RS i motsvarande läge ?
Snålar du med arbete kan det bli dyrare sen... jag tappade en avgastallrik i augusti... det kostade det... ca 20 000... har en bekants R100RS 1978:a motor liggandes... dess vevstakslager gav upp... låst vevstake... det är ingen vacker syn...

Stötstångsrörsläckage är ett tecken på att det verkligen är service dags -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Blyfrikonvertering

Inläggav T. S. » 2007-03-25/09:08

Hej!
Jag blyfrikonverterade min R 100 RS vilket ledde till att jag blev ståendes i Holland med ett lossnat ventilsäte och det mesta sönderslaget.
En känd BMW-firma gjorde jobbet och garanterade att inga säten skulle lossna, det hade aldrig hänt.
Det finns ingen vits att byta, blyersättningen kostar nästan ingenting.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav r100rs » 2007-03-26/21:53

Hej Albert och Old Boxer
Min RS är en 81a och har gått nästan 13000. Har haft den hos Kenneths i Gbg ifjol vår för lättrenovering av Vxlåda. Gaffeln koplad t växelföraren brast och 3an var allt som var tillgängligt. Funkade att ta sig till verkstad.
Ialla fall gjorde man då bedömningen att motorn var helfrisk men att en del packningar hade åldrats. Jag har nu bytt gummin v stötstänger, cylinderfots-, topp- o ventilkåpspackn. Ventiler var i mycket gott skick, obetydl slitage och efter rundringn valde jag att inte blyfrikonvertera. Har hört flera som avråder om det inte ändå måste renoveras.
Just nu skruvar jag ihop och hoppas på snart färdig.
Att allt tagit tid beror mest på isärplockn o slipn/lackering av bakre ramdelar. Mitt fel, körde mycket o tvättade lite=rost.

Som vi säger i Bohuslän
Ha´t sô pent!!
r100rs
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2001-07-05/01:00

känd firma

Inläggav Albert » 2007-03-27/19:51

Hej,

Känd firma... låter som TopJob... kostat mig mer än 50 000kr så här långt av liknande skäl, prova för mjukt sätesgods...

Rekommendationer jag sett gällande tidpunkt för ventilbyte är så lågt som 6000mil (!)... men ?...

Givetvis så sliter man inte dän felfria säten om allt man behöver göra är att byta ventiler och styrningar.
Fick lära mig av äldre på FMCK, 2-taktsolja, 1-2% varannan tankning eller så, och var 4-5:e 4-5% lacknafta (=Injector clean, STP inneåller ca 97-99% lacknafta). Blyersättning är väl helt ok att använda... finns åsikter om Kaliumet som används istället för bly...

Din fråga var om stötstångsröreläckage - läcker de gummina är det bara att byta; att prova att täta med silikon är akut nödlösning som inte kommer att hålla länge.
Tipset var att samtidigt passa på med lite annan service. Jag är rekommenderad att byta vevstakslageren på min R100RT med 16 000 mil på mätare - inte för att de ev., är slut, utan därför att jag ändock lätt kommer åt det när jag byter gummina på stötstängsrören. "Planerad service" så att säga -;)
Rekommenderar -varmt- att byta kamkjedjan nu när du ändock river i motorn - jag böt vid ca 10 000 på min R80 - det blev skillnad, inte som på min Suzuki GS850GN, men väl tillräckligt för att kännas att det verkligen var värt jobbet -:)
Minns inte vad BMW har för service intervall på kamkjedja, Suzukin hade ca 6000 mil och jag böt vid 8000 mil på den.

Ett hett tips är att överväga att byta kolvar till lättviktskolvarna; men de säljes inte av Siebenrock utan av http://www.motoren-israel.de 338EU/par + kolvringar + frakt.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav r100rs » 2007-04-21/19:02

Hej Albert
Nu är det mesta ihopskruvat och verkar fungera. Lite svettningar de första milen vi får se vad det blir.
Kamkedja byttes för 3000 mil sedan, resten har jag inte lust att ge mig på i vår, ganska kass skruvare som jag är.
Lite rädd att göra fel och så länge det verkar fuka så får det rulla.
Tystare har motorn i alla fall blivit. Det beror nog på att spelet i sidled för vipparmarna var ganska stort. De kunde röra sig en halv mm på sin axel. Dessutom har jag återgått till mineralbaserad Elfolja i st f Castrol Gps som givetvis är helt OK.
Väntar nu bara på gångjarn från Ove Hedlund till den levererade nya sittdynan. Det kommer säkert att lösa sig och provkörningarna kan övergå till längre turer.

Ha´t.....
r100rs
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2001-07-05/01:00

Inläggav T. S. » 2007-04-22/14:08

Albert;9354 skrev:
Känd firma... låter som TopJob... kostat mig mer än 50 000kr så här långt av liknande skäl, prova för mjukt sätesgods...


Nja, för ordningens skull kan jag väl tala om att det gjordes av en Uppsalafirma.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst