Hej
Är ny medlem på detta forum.
Köpte en R1200 RS 2017 för 2 veckor sen.
Upplevde att det var onormalt högt ventilljud på höger sida.
Hojen var årsservad i maj och hade gått knappt 1600 mil.
Lämna in den på verkstad för en ventilkontroll. Hämtade hojen och upptäcker att det läcker i underkant på bägge sidorna vid ventilkåporna.
Tillbaka till verkstaden. Dom byter packningar 3 gånger och kliar sig i huvudet. Har aldrig varit med om detta felet förut.
Verkstaden har nu en teori om att motorn varit utsatt för en hög temperaturväxling, typ att man direkt på en driftvarm motor spolar vatten. Resultatet kan då bli att spänningar uppstår i ventilkåporna, vilket resulterar i att man nästa gång man demonterat/monterar ventilkåporna så slår dom sig och blir skeva, vilket då resulterar i ett oljeläckage.
Är den teorin rimlig? Någon som har varit med om något liknande?