Åtdragningsmoment

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Åtdragningsmoment

Inläggav Phontabiker » 2020-10-27/16:25

Håller på att montera ihop hojen, R1100Rt 1996, hittar dåligt med info om ådragningsmoment för i första hand svänghjulet samt kopplingskorgen , Det jag hittar är kopplingskorgen och 40 nm för den?? men svänghjul går jag bet på att finna på nätet , Någon som har detta i skallen tro ?? :)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Håkan » 2020-10-27/17:35

Ok, du skruvar så här djupt in i motorcykeln utan en tillgänglig verkstadsmanual...? :?
Inget jag rekommenderar.
Här är åtdragningsmoment.
Flywheel bolts. Initial setting: 40Nm. Final setting: Angel-tighten 32° (Det är en ganska stor skillnad mot att bara dra med 40Nm).
Clutch cover plate bolts: 18Nm
Alla dessa skruvar är sträckskruv. Skall följaktligen bytas efter varje demontering. Den informationen har du väl?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Phontabiker » 2020-10-28/07:02

Tack Håkan , jo jag skruvar utan manual. Hittade de uppgifterna igår, med lite variation dock, Har en Clymer samt en i pdf version, men tycker att detta inte hjälper mig så mycket utan just uppgifter som dessa som ibland kommer upp. Flywheel 42 nm + 32 grader tillex. Jo, vet att de är sträckskruv, men frågan är varför man har sträckskruv på kopplingskorgen 12 nm , till vilken nytta, Tänkte på en pratstund jag hade på Swebolt här i Norrköping . vad är det för skillnad på en kopplingskorg på en MC kontra en bil eller båtmotor, det är den jämförelsen jag gör, och det som gör mig lite förbryllad ;) Tanken med en sträckbult är ju att man då slipper efterdra den. Jag tänker tillbaka på hur många hundra tryckplattor man dragit under åren på bil/båtmotorer, Locktite brukar man ju ibland använda. Och då även på motorer som varvat mer än BMW s MC motorer.
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Håkan » 2020-10-28/10:31

Tja.. Har en kompis som chansade, bytte inte ut sträckskruvarna när han böt vevaxeltätning.
Han kom 500meter ut på gatan vi provkörningen, sedan small alla 5 skruvarna av!
Det blir en del jobb med demontering...
Och 5 avbrutna skruvar i vevaxeln...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Phontabiker » 2020-10-28/12:42

Varför inte i så fall byta ut till vanliga bult, måste ju inte vara stretchade, jag byter i så fall ut dem mot vanliga bultar med låsbrickor av samma modell, till korgen kan man ju även använda lite gänglåsning, Men Swebolt har ju allt i bult-väg, så inga jätteproblem, de verkar vara riktigt kunniga i detta, Har du koll på vad dessa bultar kostar hos BMW , på det billigaste stället i UK så betalar du ca 500 sek för 6st m6 bult med bricka och 5 st bult till svänghjul med bricka.
Helt sjukt, jag gissar på att BMW tar det dubbla :D
Nog för att det är fina hojar att åka på, men varför skall de hugga i så som de gör med alla reservdelar samt arbetet för till ett kopplingsbyte är ju hutlöst, anser jag max en arbetsdag för en mekaniker, oftast bara ett lamellbyte om det inte gått ner sig. Fick ett pris på 26 tusen inklusive material (Linköping ),
Det var innan jag pratade med dig, sen var ju valet lätt för min del att göra jobbet själv ;)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Håkan » 2020-10-28/15:38

Phontabiker skrev:Helt sjukt, jag gissar på att BMW tar det dubbla :D

Har inga exakta prisuppgifter men de fem skruvarna mot vevaxeln kostar cirka 70-80kr/st. M6 skruvarna cirka 20kr/st.
Fördelen är att man vet att det håller. Vad kostar ett haveri?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Åtdragningsmoment

Inläggav Phontabiker » 2020-10-28/16:01

Där har du helt rätt, inte sätter jag dit de gamla, men ställer mig ändock frågande till varför man sätter dessa förspända i kopplingskorgen. Men jag är ju inte ingenjör på BMW, de vet nog bättre. Men om man tänker på de motorer jag ibland jobbat med, 900 hk samt 7-8000 rpm och då pratar vi ordentliga vridmoment, inte sätter vi förspända bultar där, men vi balanserar allt som ett paket, oerhört viktigt, även allt på motorn balanseras för att få ut maximal effekt . Vad jag kan se så är även kopplingen på 1100 balanserad från fabriken. Det blir nya bultar på mitt svänghjul , tar inte den risken trots att många återanvänder, men funderar på varför förspänna dessa bultar, har aldrig efterdragit en koppling eller ett svänghjul, och använt vanliga bultar ??
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst