av BrooklynS » 2021-04-21/07:40
Bränslepumpen får signal att gå någon sekund när tändningen slås på för att bygga bränsletryck. Sedan är det vevaxelgivaren/tändningen som ger impulser att motorn snurrar och därmed att bränslepumpen skall gå.
Om du har en GS-911 så kan du kontrollera felkoder som finns lagrade och därigenom också kanske se om någon givare inte gett signal. Det skulle kunna vara så att det är en givare eller dess kablage som blivit skadat och det är ofta en lättare och billigare fix än att byta hela enheten - som kanske inte då heller fungerar pga avsaknad av signal...
Dessa givare går att mäta upp med resistansmätning, värdena bör finnas att hitta någonstans men får inte vara 0 eller oändligt, då är det kortslutning eller avbrott.Mät vid givare och vid kablagets kontakter (om möjligt) så ser du om det är givaren eller kablaget som krånglar.
Det är samma felsökningsprincip som vid fallerande ABS.
Datorn registrerar oftast värdena och med en GS-911 kan man nog felsöka på ett enkelt vis även i CANBUS-systemet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide