Har nu inhandlat BMW originalbatteri på BMW Motorradcenter Stockholm. Jag hade med mig min CTEK-laddare och frågade killen i servicedisken vilket läge laddaren ska köras i. ”Andvänd AGM-läget för det här är ett AGM-batteri” sa han.
Petig ingenjörstyp som jag är (likt de flesta andra på detta forum) googlade jag på vad ett AGM-batteri är när jag kom hem.
Och kom hit:
https://batteryworld.varta-automotive.c ... skillnadenJa, batteriet jag köpte är ju tydligen ett gel-batteri enligt etiketten, se bifogad bild. Enligt Varta är det något heeelt annat än ett AGM-batteri. Så, snackade BMW-proffset i nattmössan?
Nu är det här kanske en pseudo-diskussion, eftersom jag, den über-petiga ingenjörstyp jag är, även tittade i manualen för min CTEK MXS 7.0 och det är ingen skillnad mellan laddcykeln för ett normalbatteri och ett AGM-batteri. Enligt manualen alltså.
Million dollar questions: Snackade BMW i natttmössan? Står det fel i CTEKS manual? Ska jag ladda i AGM-läge?
Nu tycker ni kanske jag är grinig men köper man ett top-of-the-line batteri för 1300 pistoler vill man ju åtminstone beredas möjlighet att pyssla om det på rätt sätt om man nu vill det. Och är petig.
Hasse Gustafsson skrev:Jag köpte original batteri hos närmsta BMW-handlare.
Det passar rakt av utan krånglig modifieringar
Din c-tek kommer att passa.
Och ladda var tredje månad under vintern. Ha inte laddaren ständigt inkopplad.