av Bror Gårdelöf » 2022-02-27/17:00
Detta är ett skott från höften, för jag vet inte heller, hur det är ordnat på just din hoj.
Första åtgärden borde vara att leta upp en bruksanvisning! Där borde det rimligen stå, hur man gör.
Min förra hoj var en K 1200 RS, 2002 , alltså ungefär jämngammal med din. Att läsa bruksanvisningen var inte svårt, men att utföra lampbytet var näst intill omöjligt för en ensam person! Den, som höll i lampan, såg nämligen inte alls, vad han gjorde! Jag bytte halvljuslampan tre gånger under 15 000 mil. I samtliga fall höll jag i lampan, och en kompis, som kunde se, vad handen gjorde, ledde mig rätt. När lampan väl var på plats i sätet, var resten inte svårt. Men det är uppenbart, att dessa hojar inte ritats utifrån att lampbyte skall vara lätt!
Huruvida detta kan vara en lösning i ditt fall, vet jag förstås inte.
Dock: Min strålkastare hade helljuslampan i mitten och halvljuslampan i den ena brännpunkten i en ellips med längsaxeln horisontellt - dvs halvljuslampan satt inte i mitten utan bredvid helljuslampan. Med enbart halvljuset påslaget såg det ut, som att det fanns två halvljuslampor - men det var bara en.
Eftersom din hoj är tillverkad ungefär samtidigt, kanske den har samma typ av strålkastararrangemang?
Underst i min strålkastare satt parkeringsljuslampan - som inte heller var lätt att byta, men lika bängligt var det inte.
Lycka till!