Peter Nordlund skrev:... kanske blir en komfortsadel senare...
Gillar sittställningen ...
Bror Gårdelöf skrev:Peter Nordlund skrev:... kanske blir en komfortsadel senare...
Gillar sittställningen ...
Grattis, Peter! Jag tror, att du är "in the beginning of a beautiful friendship" (aningen fritt efter Humphrey Bogart i Casablanca). På något sätt borde du väl kunna få tillfälle att prova hojen med normalhög originalsadel - eller har du redan provat en sådan?
Touringspecialisten säljer Wunderlichs sadlar - ett klart uppköp på RT. Min Wunderlichsadel är lite bredare än originalet, vilket gör hojen en aning "högre". Om du funderar på en Wunderlichsadel, är mitt enkla råd att du kontaktar Mats Espersson via telefon eller e-post, så får du veta mer direkt från källan.
Övriga "problem", som du listar ovan, är av synnerligen godartad karaktär. De kommer att vara lösta inom kort.
BmwMats skrev:Grattis Peter, så roligt att du har fått hem din nya kamrat.
Lycka till, vi hörs och ses frampå, kör vackert och ha en riktigt trevlig kväll nu.
/BmwMats
Roger Gross skrev:Hej Peter,
Betr Wunderlich och deras komfortsadlar:
Carlbarks - där du köpt din RS - är en Wunderlich Premium Dealer. Med viss sannolikhet har Carlbarks provsadlar hemma i butiken.
Mvh,
Roger
PS Fundera över om du verkligen vill ha styrhöjare på din RS. Triangeln STYRE, SADEL och FOTPINNAR ger med styrhöjare inte den av konstruktören tänkt ergonomin. Men den individuella kroppslängden ska naturligtvis beaktas.
Roger Gross skrev: Men den motorn drar inte olja så du behöver nog inte fundera vidare i frågan...
BmwMats skrev:Peter, det enda jag kan svara på och vet är att batteriladdningskontakten är en Ctek, dvs INTE Bmw original.
Jag (och många andra) använder Ctek med gott resultat.
Använder mig utav en sådan här till både bilar och hojar:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... mxs-5-0-eu
Mvh BmwMats
Roger Gross skrev:Kontakten är en CTEK-kontakt. OM det är kontakten med tre lysdioder som visar batteriets laddtillstånd så koppla bort den. Kontakten med lysdioder har visat sig att i många fall helt dra ur batteriet. Den "lurar" motorstyrdatorn att inte helt gå i viloläge - suger ur batteriet. CTEK:s kontakt UTAN dioder fungerar bra.
Larmet drar inte ur batteriet då det vid viss batterinivå stängs av för att inte omöjliggöra motorstart. (Läs instruktionsbok). Vid fulladdat batteri fungerar larmet ett antal dygn innan det stängs av för att rädda batteriet.
Hill Start Control kan ställas in för olika funktioner. (Läs instruktionsbok)
Sannolikt finns en skruvmejsel fastklämd i sadelbottnen. Om du drar ur klingan från skruvmejselskaftet ser du att skaftänden kan fungera som oljepluggsverktyg. Mejselkklingan kan stoppas i ett hål i skaftet och förstärka vridmomentet. Men den motorn drar inte olja så du behöver nog inte fundera vidare i frågan...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Instruktionsboken är lättare att läsa om man utgår från specifika frågeställningar i det alfabetiska registret.
Roger Gross skrev:Hej Fredrik J,
Verkar som att du har anledning besöka din BMW-verkstad...
Mvh,
Roger Gross
Peter Nordlund skrev:Stockholms innerstad och landsvägen i Sörmland är inte för mig lika fast än dom kanske borde, Vilda djur som hoppar fram eller 08:or
Olof Eriksson skrev:Peter satte du i ett batteri av kvalité? Testa tex Varta, Duracell eller motsvarande. Köp dock två. Och lägg den andra under sadeln (torrt förståss).
Batterier ska förvaras torrt och svalt, gärna i kylskåp eller frys. Men se till att de då ligger i ett vattentätt omslag så de inte skadas av kondens.
Bror Gårdelöf skrev:Bullerfriheten, när man ligger på tanken bakom kåpglaset, är självklar - men hur länge orkar man köra på det viset?
Peter Nordlund skrev:Några tankar som dök upp, vad smidigt för mig med "hillstart" funktionen ***
Nåja ingen funktion jag skulle springa benen av mig för men trevlig.
Magnus Brobeck skrev:Peter Nordlund skrev:Några tankar som dök upp, vad smidigt för mig med "hillstart" funktionen ***
Nåja ingen funktion jag skulle springa benen av mig för men trevlig.
Det är för att slippa springa benen av sig om hojen skulle rulla iväg ...
MVH Magnus
Måns Ulveståhl skrev:Själv har jag inte haft det problemet.
En rengörning med tillhörande smörjning (grafitolja) lär göra susen.
Det är tyvärr ytterst viktigt att stänga locket på ett korrekt sätt (trycka ned och bakåt samtidigt) för att minimera problem.
En känslig 50 öres-låsdesign av BMW (oavsett hojmodell), vilken jag hoppas kommer att förbättras.
Just nu är låset av typ "rysk finmekanik med slägga".
Inte något som ska finnas på en high-tech premiumhoj under 2000-talet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst