Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav MagnusW » 2022-08-16/18:23

Hej,

Trots att min R1200R -08 bara gått 400 mil har den drabbats av det ökända ABS-pumpsfelet med felkoderna 5DF0 och 5DF1 (”Pump motor: Voltage supply”). Felet lär tydligen drabba även andra BMW-modeller tillverkade sent 00-tal, både motorcyklar och bilar.

Jag har nu plockat av ABS-enheten och lossat pumpmotorn (se bild). Eftersom resistansen i motorns kontaktdon är oändlig kan man gissa att det är pumpmotorns kol/borstar som inte längre ligger an mot kommutatorn. Nästa steg blir att ta isär motorn och ordna att kolen löper bättre i sina hållare.

Även om det finns flera YouTube-videos som beskriver hur man kommer åt kolen ägnar de alla endast lite tid åt att beskriva hur man åtgärdar själva grundfelet. Finns det någon på forumet som själv har fixat kolen och kan tipsa om vad jag behöver göra för att aldrig mer behöva se dessa felkoder igen? Kontaktrengöring? Slipa ned kolen lite? Vidga kolhållarna? Spänna upp fjädrarna? Byta mot en annan slags kol?

IMG_5196.jpg
Pumpmotorn


2022-07-14 15.26.52.jpg
Felkoder


ABS-pumpmotorn är av fabrikatet ATE med modellnummer 7711978 E5126W tillverkad 2007. https://youtu.be/IuHk64zRhQc?t=835 och https://youtu.be/6m2H-nC0CqE visar hur man kan plocka isär motorn.
Användarvisningsbild
MagnusW
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2015-06-14/10:57

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav MagnusW » 2022-08-18/14:21

Så här ett par mek-kvällar senare har jag ännu inte hunnit få in några tips på hur man fixar kärvande kolhållare. Dock tycks trådstarten haft en del läsare, så jag tänker att en uppdatering kanske kan vara av intresse för er.


IMG_5197.JPG

Motorns basplatta sitter fast i sitt hus med två hakar, klockan tre och klockan nio om kontaktdonet är klockan sex. Jag borrade hål och böjde till en najtråd så att dess ändar stack in genom hålen in mot hakarna. Jag lät de mjuka backarna i skruvstycket trycka in trådändarna mot hakarna. Därefter gick det att fiska upp basplattan ur huset (motorn har kraftiga permamentmagneter som håller emot, så det krävdes en del kraft).

IMG_5198.JPG

Här ovan syns hur tråden sticker in i motorhuset, och hur ena haken på basplattan har blivit repad av tråden när jag lossade basplattan.

IMG_5199.JPG

Här ovan är en närbild av kommutatorn och det högra kolet. Det ligger emot bra.

IMG_5200.JPG

På bilden ovan har jag vridit motorn en kvarts varv. Det högra kolet är nu i förgrunden. Bortanför till höger syns nu det vänstra kolet – det ligger inte emot alls. Glappet är extra stort eftersom rotorn nu är lös.

Det var inte lätt att få loss lagret från rotoraxeln. Jag har hört talas om en person som lyckades få loss lagret utan att förstöra det. Detta lager satt som berget. Det går inte att fästa en avdragare utan att skada basplattan, och det går inte att värma utan att skada basplattan. Jag bestämde mig för att förstöra lagret. Jag krossade yttre lagerbanan med skruvstycket (detta lärde jag mig – det hade varit lättare att mäta upp lagret innan jag förstörde det). Den inre lagerbanan kunde jag sedan fästa i skruvstycket med en hovtång och sedan gick det till sist att knacka ut rotorn.

Lagret är ett 6000 2RS. Ett sådant SKF-lager kostar en femtilapp på kullagret.com och jag köpte förstås två eftersom det ju annars är så att man råkar förstöra lagret vid monteringen om det var det enda man hade. Särskilt gäller denna otursregel när besiktningsdags närmar sig, eller hur?

IMG_5201.JPG

Här syns de bägge kolen. Det vänstra kärvar lite grand i sin bana. Tänk hur många sådana här usla basplattor ATE skickade ut över världen i sina ABS-enheter – det kanske är hundratusentals? Och tänk sedan en åtgärdskostnad på säg mellan 2.000 och 20.000 kronor för varje. Det blir ju miljarder.
Användarvisningsbild
MagnusW
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2015-06-14/10:57

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav Bengt Allevad » 2022-08-19/06:44

Imponerande att läsa denna metodiska felsökning och åtgärd.
Stort tack för inlägget:
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav BrooklynS » 2022-08-19/08:12

Tack!

Det finns sannolikt en viss efterfrågan på dessa kunskaper. När du gjort detta kan du göra om det och filma samtidigt och lägga upp på Youtube. Du kommer att både tjäna pengar och tjäna BMW-mänskligheten! :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav F800åkare » 2022-08-19/22:23

Många som gjort detta har råkat ut för att kolen börjar kärva på nytt, renault och ford har på någon av sina bilar en motor som kan köpas lös, renault megane motor ska passa. Måste kolla årtal.

Edit, megane 2016 års elmotor passar rakt på.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav MagnusW » 2022-08-20/08:39

F800åkare skrev:Många som gjort detta har råkat ut för att kolen börjar kärva på nytt, renault och ford har på någon av sina bilar en motor som kan köpas lös, renault megane motor ska passa. Måste kolla årtal.

Edit, megane 2016 års elmotor passar rakt på.


Wow, om detta funkar vore det toppen! Har du händelsevis något reservdelsnummer eller så? Jag har googlat på längden och tvären men hittar ingen lös pumpmotor någonstans...
Användarvisningsbild
MagnusW
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2015-06-14/10:57

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav F800åkare » 2022-08-20/19:53

ska se om jag kan få det från källan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav hailwood » 2022-08-26/08:07

Knepigt, det ser helt ut att vara en normal installation av kol o hållare - inga långa utstick ur hållarna osv. Kan du över huvud taget se någon skillnad på kol/hållare på den som satt fast o den som rörde sig?
Grader i hållaren efter stansning???? Svårt att se om du inte vill lossa nitade bitar
Skador på kolet? Lösa trådar i flätan?
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav MagnusW » 2022-08-31/18:55

IMG_5244.JPG


Hej,

Tack för alla synpunkter och kommentarer till min trådstart! Jag har idag besiktigat hojen med godkänt resultat, och projektet är därmed avslutat, åtminstone för denna gång.

Efter min senaste post funderade jag på hur jag skulle hindra kolen att fastna igen. Min lösning blev att trycka in kolen sådär ett hundra gånger för att den grad, eller vad det nu kan vara som fick kolet att fastna, skulle skava av kolet som därefter skulle kunna löpa lättare. (Hailwood: det gick inte att avgöra var graderna satt någonstans eftersom det inte går att ta ut kolen ur hållarna utan att behöva göra nya fästen; flätan verkade vara okej). Därefter sprej med elektronikrengöring och torrblåsning. Jag skippade att lägga på grafitfett och lät kolen vara torra.

När man sätter ihop motorn igen måste man pressa lagret på plats. Tur att jag köpte två stycken, eftersom jag tryckte in det första för långt. Och det går ju som sagt inte att lossa utan att förstöras. Därefter sätter man in armaturen (allt som snurrar) i motorkåpan, och trycker in basplattan så att snäpplåsen på 'öronen' fastnar i motorkåpan. Sedan fäster man fast den gummilist som tätar mellan basplattan och kåpan.

Därefter kan det vara läge att testa motorn. Man kan göra som jag gjorde, låta motorn ligga lös på arbetsbänken och ansluta labb-sladdar från motorn till ett batteri. Då får man se hur motorn tvinnar upp sladdarna och rycker av dem från batteriet, eftersom armaturen är så tung att dess tröghet gör att kåpan och anslutningsdonet på basplattan snurrar istället för armaturen. Men fungerar gjorde den, det är ju bra.

När motorn skall sättas i ABS-enheten är det bra om den excentriska hylsan, som motoraxeln skall föras in i, sitter kvar i ABS-enheten. Lossar man den är det ett visst meck att få den på plats igen. Hylsans jobb är att trycka ut två små kolvar, och dessa kolvar måste man föra åt sidorna för att man skall få ned hylsan igen. Eftersom hylsan tar nästan all plats blir det trångt. En urmakare skulle fixa det hur lätt som helst, vi andra behöver svära, stöna och misslyckas ett antal gånger innan vår ansträngning krönes med framgång.

Sedan gäller det att fästa motorn mot ABS-enheten. Här goofade jag rejält. Jag använde en körnare för att forma/böja ned lite aluminiumgods från ABS-enhetens gejder/styrningar i de fyra hörnen, men det skulle senare visa sig inte räcka till. När jag senare provkörde ABS-enheten på plats skakade motorn loss. Det hade behövts en starkare infästning av motorkåpans fyra 'öron' (se bild nedan med röd pil om hur det ser ut från fabrik), förmodligen med gängat hål och skruv. Epoxi hade kanske också funkat. Nu blev det istället ett sjumillimeters buntband runt hela enheten; inte optimalt, men besiktningsdatum närmade sig.

Hörn.jpg


Därefter fäster man ABS-enheten på den svarta plåten med tre skruvar. Plåten fästes i sin tur med tre skruvar mot motorn, men här drog jag först rent gängorna eftersom de tidigare satt så hårt när jag skulle ha loss dem. Anslutningskabeln till ABS-enheten skall gå ovanför den svarta plåten, inte under, och skall hållas fast med ett buntband från ett av buntbandsfästena på plåtens ovansida.

Sedan på med allt igen; insugsrör, tank, kåpor. Och så påfyllning av ny bromsvätska och luftning. Man behöver en CAN-adapter för att styra ABS-enheten att hjälpa till med luftningen. Bakbromskretsen gick enligt plan: luftning -> ABS-styrning -> luftning -> ABS-styrning -> luftning -> klart. Frambromskretsen var krångligare och mycket luft behövde ta sig upp 'bakvägen' genom reservoaren på styret (annars förväntas ju luftbubblor ta sig ut vid bromsarna). Jag var nog uppe i 10-15 cykler luftning -> ABS-styrning innan handtaget kändes stumt och bra igen.

Summasummarum kanske fyra timmars jobb i garaget (och säkert lika många tittandes på youtubeklipp på internet), en burk DOT4 bromsvätska från Biltema 50:-, två lager från kullagret.com för 150:- inklusive frakt (men då skickade de med en gratis Dumleklubba vilket passade bra som tröst under allt pillande med excenterhylsan). Nu får vi se hur länge det håller. Det finns en firma i norra Sverige som fixar ABS-enheten för 2900:- inklusive frakt. Men det är ju inte lika kul. Och luftningen åker man ju på att göra likf*rb*nn*t.
Användarvisningsbild
MagnusW
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2015-06-14/10:57

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav hailwood » 2022-08-31/20:21

Gediget arbete (och beskrivning - bra hjälp till andra på forumet)
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Hur fixa kolen i ABS-pumpen?

Inläggav BrooklynS » 2022-09-01/07:24

Bra gjort! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst