Hej,
Tack för alla synpunkter och kommentarer till min trådstart! Jag har idag besiktigat hojen med godkänt resultat, och projektet är därmed avslutat, åtminstone för denna gång.
Efter min senaste post funderade jag på hur jag skulle hindra kolen att fastna igen. Min lösning blev att trycka in kolen sådär ett hundra gånger för att den grad, eller vad det nu kan vara som fick kolet att fastna, skulle skava av kolet som därefter skulle kunna löpa lättare. (Hailwood: det gick inte att avgöra var graderna satt någonstans eftersom det inte går att ta ut kolen ur hållarna utan att behöva göra nya fästen; flätan verkade vara okej). Därefter sprej med elektronikrengöring och torrblåsning. Jag skippade att lägga på grafitfett och lät kolen vara torra.
När man sätter ihop motorn igen måste man pressa lagret på plats. Tur att jag köpte två stycken, eftersom jag tryckte in det första för långt. Och det går ju som sagt inte att lossa utan att förstöras. Därefter sätter man in armaturen (allt som snurrar) i motorkåpan, och trycker in basplattan så att snäpplåsen på 'öronen' fastnar i motorkåpan. Sedan fäster man fast den gummilist som tätar mellan basplattan och kåpan.
Därefter kan det vara läge att testa motorn. Man kan göra som jag gjorde, låta motorn ligga lös på arbetsbänken och ansluta labb-sladdar från motorn till ett batteri. Då får man se hur motorn tvinnar upp sladdarna och rycker av dem från batteriet, eftersom armaturen är så tung att dess tröghet gör att kåpan och anslutningsdonet på basplattan snurrar istället för armaturen. Men fungerar gjorde den, det är ju bra.
När motorn skall sättas i ABS-enheten är det bra om den excentriska hylsan, som motoraxeln skall föras in i, sitter kvar i ABS-enheten. Lossar man den är det ett visst meck att få den på plats igen. Hylsans jobb är att trycka ut två små kolvar, och dessa kolvar måste man föra åt sidorna för att man skall få ned hylsan igen. Eftersom hylsan tar nästan all plats blir det trångt. En urmakare skulle fixa det hur lätt som helst, vi andra behöver svära, stöna och misslyckas ett antal gånger innan vår ansträngning krönes med framgång.
Sedan gäller det att fästa motorn mot ABS-enheten. Här goofade jag rejält. Jag använde en körnare för att forma/böja ned lite aluminiumgods från ABS-enhetens gejder/styrningar i de fyra hörnen, men det skulle senare visa sig inte räcka till. När jag senare provkörde ABS-enheten på plats skakade motorn loss. Det hade behövts en starkare infästning av motorkåpans fyra 'öron' (se bild nedan med röd pil om hur det ser ut från fabrik), förmodligen med gängat hål och skruv. Epoxi hade kanske också funkat. Nu blev det istället ett sjumillimeters buntband runt hela enheten; inte optimalt, men besiktningsdatum närmade sig.
Därefter fäster man ABS-enheten på den svarta plåten med tre skruvar. Plåten fästes i sin tur med tre skruvar mot motorn, men här drog jag först rent gängorna eftersom de tidigare satt så hårt när jag skulle ha loss dem. Anslutningskabeln till ABS-enheten skall gå ovanför den svarta plåten, inte under, och skall hållas fast med ett buntband från ett av buntbandsfästena på plåtens ovansida.
Sedan på med allt igen; insugsrör, tank, kåpor. Och så påfyllning av ny bromsvätska och luftning. Man behöver en CAN-adapter för att styra ABS-enheten att hjälpa till med luftningen. Bakbromskretsen gick enligt plan: luftning -> ABS-styrning -> luftning -> ABS-styrning -> luftning -> klart. Frambromskretsen var krångligare och mycket luft behövde ta sig upp 'bakvägen' genom reservoaren på styret (annars förväntas ju luftbubblor ta sig ut vid bromsarna). Jag var nog uppe i 10-15 cykler luftning -> ABS-styrning innan handtaget kändes stumt och bra igen.
Summasummarum kanske fyra timmars jobb i garaget (och säkert lika många tittandes på youtubeklipp på internet), en burk DOT4 bromsvätska från Biltema 50:-, två lager från kullagret.com för 150:- inklusive frakt (men då skickade de med en gratis Dumleklubba vilket passade bra som tröst under allt pillande med excenterhylsan). Nu får vi se hur länge det håller. Det finns en firma i norra Sverige som fixar ABS-enheten för 2900:- inklusive frakt. Men det är ju inte lika kul. Och luftningen åker man ju på att göra likf*rb*nn*t.