av Bror Gårdelöf » 2023-06-21/14:50
Senaste Bike jämför BMW R 1250 RS, Ducati SuperSport 950 S och Moto Guzzi V100 Mandello S.
Alla tre får mycket fina omdömen, men R 1250 RS drar längsta strået: Starkaste motorn med bredaste registret - och samtidigt den bränslesnålaste! Dessutom bäst komfort, bästa touringlösningen och längsta räckvidden - för att bara nämna lite ur artikeln.
Men artikelns inledning är mysteriös: "Här pratar vi om riktiga twinnar, inte om någon av de radtwinnar med vevtappsförskjutning som numera är så populära."
Skulle alltså en klassisk brittisk radtwin inte vara en riktig twin? Blir den en oriktig twin, när tändföljden är 270 grader? Vilket i så fall betyder, att Triumphs moderna retrohojar inte är riktiga twinnar!
Och japanerna har byggt radtwinnar med 180-gradersvev ända sedan Honda CB 450.
Det kan inte heller ha med tändföljden att göra, för BMW har 360 grader, medan Ducati och Moto Guzzi har 270. Skribenten Rene Correra bör nog läsa på.
I en annan artikel i samma nummer påstås, att Kawasaki Ninja 1000 SX, "idag anses vara en av de få klassiska sporttouringhojarna, som finns kvar". Det är att ta i - och speglar måhända Mario Steffens vinkling mer än faktiska förhållanden?