Trottelsynkning.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Trottelsynkning.

Inläggav CG Arvidsson » 2007-03-04/17:02

Så var då 1200 RT:n provkörd efter vinterservice. Gjorde 160 lätt med nytt sportluftfilter,nya stift, noggrann ventiljustering och nya däck. Kollade synkningen med min SynkroMate-mätare(elektronisk vaccummätare med inbyggd varvräknare). Då såg jag att synkningen låg lite snett på tomgång men lite snett strax över, däremot perfekt vid 3000 rpm. Är det möjligen så att man måste göra tomgångssynkning hos BMW=dyrt? Över tomgång gör ju man det med vajerspelet .
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-04/22:10

grinnall;8072 skrev:Då såg jag att synkningen låg lite snett på tomgång men lite snett strax över, däremot perfekt vid 3000 rpm.


Tolkar jag rätt att du menar lite snett vid tomgång, men rätt högre upp i varv?
Kan ju då anta att vajrarna är rätt justerade, men att man kan ratta lite på ena luftskruven så synken (och varvet) blir rätt vid tomgång.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-05/00:57

Allra viktigast är det att ha korrekt synk vid "marschfart" - viktigt för dig (vibrationer och ångest) och även för din motor. Observera att det handlar om varvtalet vid belastning = högre gaspådrag än det som fordras för att uppnå ett visst varv på friläget.
Använd ditt mätinstrument eller den av många rekommenderade Mimmi-metern (se andra trådar i detta Forum) även på högre gaspådrag och justera virarna till närmast perfektion.
Och du: Glöm inte kontorsfläktar mot toppens avgassida om det hela drar ut på tiden!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav .Z. » 2007-07-03/23:50

Guzzi-Leif;8113 skrev:Allra viktigast är det att ha korrekt synk vid "marschfart" - viktigt för dig (vibrationer och ångest) och även för din motor. Observera att det handlar om varvtalet vid belastning = högre gaspådrag än det som fordras för att uppnå ett visst varv på friläget.
Använd ditt mätinstrument eller den av många rekommenderade Mimmi-metern (se andra trådar i detta Forum) även på högre gaspådrag och justera virarna till närmast perfektion.
Och du: Glöm inte kontorsfläktar mot toppens avgassida om det hela drar ut på tiden!

Efter 1000-milaservice så vibrerade min GSA -07 helt plötsligt klart mer från ca 3000 varv & uppåt, klart mer alltså!

Jag åkte upp till Bike & påtalade det hela & funderade på om det hade med spjällsynkningen att göra? Fick då höra av killen att synkningen bara påverkade vibrationerna på låga varv men dom ville behålla den ett dygn & kolla upp det hela.

Åkte upp dagen efter & dom sa att dom inte kunde känna några onormala vibrationer men att dom justerat till ventilerna lite. Jag antar att deras provkörning bara gick på vägarna nära butiken med 100 som max & utan nämnvärd belastning, då är det svårt att snabbt bedömma det hela.

Har nu varit på en 300 mils semester & är mycket missnöjd. Turen var underbar men vibrationerna har varit vidriga vid 110-120 på sexan & redan vid 90-100 så har dom stört. Har förrut åkt dagsetapper på 50-60 mil utan några som helst problem men nu så somnade mina fingrar redan efter några minuter på motorväg! T.o.m. vibrationerna i fotpinnarna stör i längden...

Nu ska jag (när jag hinner) åka upp till Bike. Vad ska jag säga till dom? Känns ju inte som att jag som totalt okunnig ska säga åt honom att han har fel! Har han det?

Kan detta bero på denna synkning? Om inte, vad annat???

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Hubbiken2 » 2007-07-04/06:30

.Z.;16031 skrev:... Vad ska jag säga till dom? Känns ju inte som att jag som totalt okunnig ska säga åt honom att han har fel! Har han det?
...


BMWmekanikern, ingen nämnd o ingen glömd" sa med fullt alvar detta:
"Ja vi har ett klart problem när kunden kan mer än vi!" :eek: :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav runeo » 2007-07-04/07:26

.Z.;16031 skrev:Efter 1000-milaservice så vibrerade min GSA -07 helt plötsligt klart mer från ca 3000 varv & uppåt, klart mer alltså!

Jag åkte upp till Bike & påtalade det hela & funderade på om det hade med spjällsynkningen att göra? Fick då höra av killen att synkningen bara påverkade vibrationerna på låga varv men dom ville behålla den ett dygn & kolla upp det hela.
//Larsa


Hej

Är det inte så att justering av ventilerna är allra viktigast.
Sen synkningen.

Sen jag skaffat BMW -04 och servat hos KW-Service i Strängnäs, har alltid allting varit lungt. Dom justerar ventilerna perfekt och sen när dom testar synkningen är alltid allting 100% "timat", vilket det också skall vara. Ända till högsta känsligheten på deras instrument.

Dessutom, stepmotorerna justerar väl bara på låga varav va?

hälsar
/Rune, "Gör om, gör rätt"
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-07-04/07:30

.Z.;16031 skrev:Efter 1000-milaservice så vibrerade min GSA -07 helt plötsligt klart mer från ca 3000 varv & uppåt, klart mer alltså!


Kan detta bero på denna synkning? Om inte, vad annat???

//Larsa


För en tid sedan började jag förnimma ökande vibrationer i fartregistret 80-100 km/h på min GS 12R -06. De var inte direkt varvatalsberoende - är du säker på att dina är det (testa frikopplat)? Eftersom framdäcket var nästan slut och bakdäcket som hade ca 40% kvar led av återkommande pyspunka så bytte jag båda däcken och då försvann vibrationen i det närmaste. Jag körde på Anakee

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-04/09:55

Har också ett spörsmål om vibrationer. Tycker att min 1150GS går jättefint
det första 20-25 milen, sedan börjar vibrationer kännas. Värst från fotpinnarna
men även i handtagen.

Jag funderar på om det är hojen eller min kropp som "förändras" efter 20-25 mil?

Allt mekaniskt borde ju vara genomvarmt mm efter högst 5 mil, och sen intar
väl temperaturerna en stabil nivå.
Men min kropp tröttas väl av åkandet och man blir mer mottaglig och känslig för
vibbarna, eller?

Nån annan med liknande erfarenheter och funderingar??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav StiffenStorm » 2007-07-04/12:09

Min hoj är inte heller riktigt sig själv och har märkliga saker för sig i hastigheter från 120 km/h. Men detta får jag nog tillskriva mitt nya framdäck. Gick från Anakee till Tourance och det visade sig vara ett mindre lyckat drag. Hjulet är perfekt balanserat men jag är helt övertygad om att däcket inte är runt.

Känns inte farligt mycket i hastigheter under 120, men där blir de påtagliga.

Ska man inte kunna förvänta sig att motorcykeldäck SKA vara runda???
StiffenStorm
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-04/14:28

Sportster;16045 skrev:Har också ett spörsmål om vibrationer. Tycker att min 1150GS går jättefint
det första 20-25 milen, sedan börjar vibrationer kännas. Värst från fotpinnarna
men även i handtagen.

Jag funderar på om det är hojen eller min kropp som "förändras" efter 20-25 mil?

Allt mekaniskt borde ju vara genomvarmt mm efter högst 5 mil, och sen intar
väl temperaturerna en stabil nivå.
Men min kropp tröttas väl av åkandet och man blir mer mottaglig och känslig för
vibbarna, eller?

Nån annan med liknande erfarenheter och funderingar??


Tror du är helt rätt ute i din analys om det psykosomatiska.
Bland annat kan ju kroppsdelar bli hypersensibla (eller för den delen avtrubbade) efter en längre tids stimulans (det finns paralleller till områden någonstans mellan knäna och naveln men det lämnar jag därhän).
Vill man hitta faktorer skilda från föraren, kan man väl tänka sig att handsarna och strumporna packas ihop efterhand de utsätts för tryck varvid vibbarna i högre grad tränger igenom.

För att göra det ännu enklare:
Kör kortare etapper! Gör lite uppmjukande gympa under körning samt vid rast! Börja röka - det håller nere kilometerjakten...

Och du:
Kolla så du inte får white spots i händerna vid körning - då är det dags att göra något mer radikalt (för polisen i vissa distrikt innebar det garagering av några BMW-modeller för några år sedan).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-04/14:57

Hej Guzzi-Leif,

Verkar rimligt det du säger om hypersensibilitet. En retning leder ju på
sikt till överkänslighet.
Har provat på sistone med iläggssulor av skumgummi ("sportsula") i
mina stövlar. Tycker detta blev en liten förbättring.
Dessutom känns det bättre med höst/vår-handskarna, men de funkar
ju inte nu i sommarvärmen.
I o f s är ju motor/växellåda stumt monterat i ramen, så vibrationer går
ju inte helt att undkomma.

En annan märklig psykosomatisk sak som jag känt är att boxermotorns
kända resonanspunkt runt 4000rpm känns tydligt upp till 20-25 mil.
Däröver känns andra varvtalsområden som värst, och 4000-området som
skapligt bra (kanske i relativt).

Människan är en märklig apparat!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav .Z. » 2007-07-04/21:23

I mitt fall så är det så att hojen vibrerar klart mer & det rör sig om motorvibrationer. 35 mil i sträck var inget problem förrut (ja bortsett från rumpan då) men nu så domnar mina fingrar omgående vid ca 4000 varv(& ja, mitt grepp är superlöst & avslappnat). Förrut så hade jag inte en fundering på vibrationer vid 90 på sexan, nu så är dom klart påträngande & det allra mest vid lite belastning???

Låg & körde 140 på motorväg för ett par veckor sen, maken till vibrationer!!! Autobahnkörning med dessa vibrationer är inte att tänka på.

Ska in till bike, dom får fixa detta, det är inte samma hoj nu som innan servicen... Förra gången dom kollade upp detta så fick jag en F800ST som lånehoj, kanske inte jämförbart men den gick som en symaskin på motorväg jämfört med min GSA som just nu inte är kul alls.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-07-04/21:26

RuneO;16037 skrev:Hej

Är det inte så att justering av ventilerna är allra viktigast.
Sen synkningen.

Det var det Bikekillen var inne på också så dom justerade till ventilerna lite, tror den tickade lite mindre på tomgång efteråt men vibbarna är detsamma.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Sportster » 2007-07-05/09:07

Hej Z,

Eftersom det gäller en -07:a så har du ju garantin att gå på, om det skulle va nåt motorfel. Dessutom så är det väl Bike som skall ställa till rätta vad de (eventuellt) har gjort. Då du kört såpass långt efter servicen kanske det inte är lätt att reklamera jobbet, om du inte känner dem bra.

Att trottelsynkningen bara spelar roll på lägre varvtal tycker jag låter märkligt!
Varför skall man i så fall synka in vajrarna på lite högre varv? Dvs vid 2000-5000 rpm. Å andra sidan så borde trottelsynkfel inte märkas av vid fullgas, oavsett varvtal. Den relativa skillnaden i trottelöppning är ju då försumbar.

Går motorn i övrigt bra, förutom vibbarna? Dvs går den rent, spikar inte och känns stark?

Gör det nån skillnad i vibration om du kör på full belastning eller låg belastning? Dvs fullgas eller lite gas?

Är det nån skillnad varm eller kall?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav StiffenStorm » 2007-07-05/13:29

Laborerade igår på väg hem från jobbet. Drog upp hojen i hög hastighet, en bra bit förbi den punkt där vibrationerna börjar märkas. Drog sedan in kopplingen och lät den falla i fart. Mycket av vibrationerna försvann. Så jag gissar att det är en kombination mellan ett inte helt runt däck samt att trottelsynkningen inte är helt som den ska. Möjligen har även ventilerna drivit iväg lite.

Så jag får väl börja med att kolla om trottelsynken är helt uppåt väggarna.

Min kära hoj har fått gå ganska hårt de sista 300 milen på rejäla långstyrningar. Har hunnit med att köra närmare 500 mil den sista månaden.

Så man får väl ta och beställa sig en TwinMax medan dollarn är billig.

Nästa steg är att våga sig på det där med ventiljustering. Men det borde ju inte vara en omöjlighet, även om man är en IT-idiot :D

Helt klart har min motor en råare gång nu än när den var nyservad. Gissar att diverse saker har skakat på plats.
StiffenStorm
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-05/14:05

Nedanstående får ni ta för vad det är; min åsikt baserad på min kunskapsnivå och erfarenhet:

När det gäller ventiljustering kopplad till spjällsynk är det viktiga att göra det i rätt ordning! Ventilspelet först och synken sedan eftersom det första påverkar förutsättningarna för det andra, särskilt på låga varv.
Att ventilspelet i sig skulle ha påtaglig påverkan på motorns prestanda och karaktär det tror jag för min del är ren inbillning så länge vi inte talar tiondelar av millimetrar.

Det allra viktigaste området för spjällsynk är på mellanvarv. I det registret märks det mest och är dessutom till skada för motorn om cylindrarna belastas olika.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-07-05/15:24

Danke!

Jo, man borde nog börja med att kolla ventilspelet. Men till det behövar man väl bara ett par bladmått, lite verktyg samt en portion mod och tålamod. Hmm ... kanske inte så bara när allt kommer omkring.

Men jag lär ju hinna med det innan synkutrustningen är på plats.

Är också inne på att det borde vara optimalt med att synka på normala motorvarv under belastning, för det är ju där motorn kommer att jobba. Detta gör det ju lite knepigt att använda den där fina mimmimetern. Kan ju vara direkt hälsovådligt att åka omkring med en 2 meter lång planka på hojen :)

TwinMax kostar ju en anständig summa pengar. Finns garanterat bättre grejer, men frågan är om den inte är tillräckligt bra för en glad amatör.

-- Stefan, som snart går på semester
StiffenStorm
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-05/22:20

StiffenStorm;16115 skrev:Danke!

Jo, man borde nog börja med att kolla ventilspelet. Men till det behövar man väl bara ett par bladmått, lite verktyg samt en portion mod och tålamod. Hmm ... kanske inte så bara när allt kommer omkring.

Men jag lär ju hinna med det innan synkutrustningen är på plats.

Är också inne på att det borde vara optimalt med att synka på normala motorvarv under belastning, för det är ju där motorn kommer att jobba. Detta gör det ju lite knepigt att använda den där fina mimmimetern. Kan ju vara direkt hälsovådligt att åka omkring med en 2 meter lång planka på hojen :)

TwinMax kostar ju en anständig summa pengar. Finns garanterat bättre grejer, men frågan är om den inte är tillräckligt bra för en glad amatör.

-- Stefan, som snart går på semester


Ventiljustering är ju en piece of cake - se bara till att ha dubbla bladmåttsatser hemma ifall du har fyrventilare.

Inga problem att justera in synken på högre varv med Mimmimetern - det är ju spjällets läge det handlar om. Kom bara ihåg att du behöver göra det på rätt gaspådrag (om du exempelvis vill optimera för 3 500 RPM på högsta växel så motsvaras det av ett mycket högre varv då du står o kör på friläget).
Det där kirrar du lätt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-07-06/10:07

Tack!

Det känns skönt att du har så pass höga tankar om en IT-nörd som mig :)

Jag ska se om jag inte ska ta och köpa lite pryttlar idag. Har snart semester och det kan ju tänkas att man ödslar en dag på att tweaka hojen lite.

Känner nämligen en viss glädje i att undersöka och mickla med mina prylar. Har nog haft isär de flesta av mina prylar och för det mesta så får jag ihop dem igen.
StiffenStorm
 

Inläggav Ankan » 2007-07-06/10:36

StiffenStorm;16109 skrev:*SNIPP*

Så man får väl ta och beställa sig en TwinMax medan dollarn är billig.




TwinMax ? Vad är det ?
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-06/14:08

Ankan;16150 skrev:TwinMax ? Vad är det ?


En av de mest omtalade synkningsinstrumentet kanske:
http://www.calamander.co.uk/twinmax/twinmaxmk2.htm
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-06/14:49

Ankan;16150 skrev:TwinMax ? Vad är det ?


Det är ett instrument för spjällsynkronisering på Twin-motorer.
Mäter undertrycket i resp. insugsrör mellan gasspjäll och insugsventil, det finns en liten röranslutning (som normalt täcks av en gummihätta) på varje insugsrör där man ansluter slangen till Twin-Max:en.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav .Z. » 2007-07-07/08:58

Guzzi-Leif;16111 skrev:Det allra viktigaste området för spjällsynk är på mellanvarv. I det registret märks det mest och är dessutom till skada för motorn om cylindrarna belastas olika.


Man kan väl säga att 3500-4200 är mellanvarv va? Det är alldeles runt 4000 jag upplever den som jobbigast...

Jag tror personligen på att det är synkningen som är dålig, ska prata personligen med BMW-meken om detta & inte bara med honom bakom disken som jag pratat med hittils...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-07-07/09:02

Sportster;16093 skrev:Går motorn i övrigt bra, förutom vibbarna? Dvs går den rent, spikar inte och känns stark?

Tycker att den för övrigt går som den ska...

Sportster;16093 skrev:Gör det nån skillnad i vibration om du kör på full belastning eller låg belastning? Dvs fullgas eller lite gas?

Vibrerar klart mer vid belastning.

Sportster;16093 skrev:Är det nån skillnad varm eller kall?

Här är jag osäker? Killen på bike frågade samma sak & jag tycker mig märka att den vibrerar ngt mindre när den är kall men som sagt var, är inte helt säker där?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Sportster » 2007-07-07/11:23

.Z.;16194 skrev:Vibrerar klart mer vid belastning & jag tycker mig märka att den vibrerar ngt mindre när den är kall
//Larsa


Med belastning menar du klart mer än halvgas, eller?

Min tanke är att ju närmare max spjällöppning man är, desto mindre spelar
trottelsynken roll. Alltså skulle synken spela större roll under låg belastning
på 4000rpm än vid hög dito.

Andra möjligheter kan ju vara fel bränsle/luft-blandning, fel tändpunkt, ett
felaktigt tändstift, felaktig tändkabel mm.
Vild idé: Kan ena tändstiftet sitta löst?

Det är väl dubbeltändstift i din motor? Funkar båda stiften på samma
cylinder?

Kör du med 98 oktan?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav .Z. » 2007-07-07/13:37

Sportster;16201 skrev:Med belastning menar du klart mer än halvgas, eller?

Min tanke är att ju närmare max spjällöppning man är, desto mindre spelar
trottelsynken roll. Alltså skulle synken spela större roll under låg belastning
på 4000rpm än vid hög dito.

Andra möjligheter kan ju vara fel bränsle/luft-blandning, fel tändpunkt, ett
felaktigt tändstift, felaktig tändkabel mm.
Vild idé: Kan ena tändstiftet sitta löst?

Det är väl dubbeltändstift i din motor? Funkar båda stiften på samma
cylinder?

Kör du med 98 oktan?

Tycker inte att det behövs speciellt mycket belastning för att det ska vibrera men tycker att den vibrerar mer vid hårdare belastning.

Har faktiskt funderat på detta med tändstiften (jo den har dubbla). En sak som jag nästan glömt bort som jag kommer att tänka på nu är att jag tycker att den bakpuffar väl mycket vid motorbroms. Har tidigare kört med sliponsystem & då brukar dom ju ge små puffar ifrån sig men bytte innan semesterresan till original & är lite konfunderad över dessa små puffar som den ger ifrån sig vid motorbroms, är detta normalt även med originalsystemet? Puffarna stör mig inte men jag undrar om det är normalt...

Ang. 98 oktan så kör jag det än fast jag inte märkt nån skillnad gentemot 95.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Sportster » 2007-07-07/13:58

Att det puffar och bluddrar ur ljuddämparen vid motorbroms tycker jag tyder
på att den går lite fett. Detta kan då innebära att motorn får en hårdare
gång än normalt, vilket känns som vibrationer.

Om du byter tillbaka till slipon-systemet, så kanske den går bättre?
Då gick den ganska säkert för fett med originalet.

Du har inte gjort nån anpassning bränslemässigt då du hade slipondämparen
på? T ex kopplat ur katalysatorns lambdasond?

Drar den mer bensin än normalt?
Byttes luftfiltret på senaste servicen?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav .Z. » 2007-07-07/14:34

Sportster;16207 skrev:Att det puffar och bluddrar ur ljuddämparen vid motorbroms tycker jag tyder
på att den går lite fett. Detta kan då innebära att motorn får en hårdare
gång än normalt, vilket känns som vibrationer.

Om du byter tillbaka till slipon-systemet, så kanske den går bättre?
Då gick den ganska säkert för fett med originalet.

Du har inte gjort nån anpassning bränslemässigt då du hade slipondämparen
på? T ex kopplat ur katalysatorns lambdasond?

Drar den mer bensin än normalt?
Byttes luftfiltret på senaste servicen?

Vibrationerna tillkom direkt efter 1000-milaservicen, då satt sliponsystemet på, jag bytte & märkte ingen skillnad på vibbarna.

Har inte gjort nån riktig mätning av bränsleförbrukningen men enligt färddatorn så drar den som förrut.

Ang. luftfilterbyte så vet jag faktiskt inte?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Sportster » 2007-07-22/10:15

Sportster;16045 skrev:Har också ett spörsmål om vibrationer. Tycker att min 1150GS går jättefint
det första 20-25 milen, sedan börjar vibrationer kännas. Värst från fotpinnarna
men även i handtagen.

Jag funderar på om det är hojen eller min kropp som "förändras" efter 20-25 mil?


Gjorde en åktur igår em och scenariot var den här gången omvänt mot ovan!
Efter bara nån mil kändes vibbarna så som de förut känts först efter 20-25
mil.
Var nära att vända hemåt, men fortsatte och efter ca 15-20 mil så försvinner
vibbarna! Hojen blir som vanligt igen och detta höll i sig ända hem (dvs 25 mil
till).

Vad kan detta bero på, dvs att vibbarna nu kom i första delen av resan för
att sen försvinna i den andra delen? Ställer man detta mot att det förut varit
precis tvärtom så förstår jag inte nåt. Är det bara psykosomatiskt?

Apropå vibrationer, fick du klarhet i vart dina kom ifrån, .Z. ?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav .Z. » 2007-07-22/12:01

Sportster;17097 skrev:Apropå vibrationer, fick du klarhet i vart dina kom ifrån, .Z. ?

Har inte fått fingrarna ur än & kommit mig upp till Trollhättan än (tid!!!). Vibrationerna är fortfarande lika & jag drar mig för motorvägskörning då den är direkt olidlig runt 4000 varv. Drar till Skåne på tisdag, på hojen var det tänkt men jag får se hur det blir med det...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron