grinnall;8072 skrev:Då såg jag att synkningen låg lite snett på tomgång men lite snett strax över, däremot perfekt vid 3000 rpm.
Guzzi-Leif;8113 skrev:Allra viktigast är det att ha korrekt synk vid "marschfart" - viktigt för dig (vibrationer och ångest) och även för din motor. Observera att det handlar om varvtalet vid belastning = högre gaspådrag än det som fordras för att uppnå ett visst varv på friläget.
Använd ditt mätinstrument eller den av många rekommenderade Mimmi-metern (se andra trådar i detta Forum) även på högre gaspådrag och justera virarna till närmast perfektion.
Och du: Glöm inte kontorsfläktar mot toppens avgassida om det hela drar ut på tiden!
.Z.;16031 skrev:... Vad ska jag säga till dom? Känns ju inte som att jag som totalt okunnig ska säga åt honom att han har fel! Har han det?
...
.Z.;16031 skrev:Efter 1000-milaservice så vibrerade min GSA -07 helt plötsligt klart mer från ca 3000 varv & uppåt, klart mer alltså!
Jag åkte upp till Bike & påtalade det hela & funderade på om det hade med spjällsynkningen att göra? Fick då höra av killen att synkningen bara påverkade vibrationerna på låga varv men dom ville behålla den ett dygn & kolla upp det hela.
//Larsa
.Z.;16031 skrev:Efter 1000-milaservice så vibrerade min GSA -07 helt plötsligt klart mer från ca 3000 varv & uppåt, klart mer alltså!
Kan detta bero på denna synkning? Om inte, vad annat???
//Larsa
Sportster;16045 skrev:Har också ett spörsmål om vibrationer. Tycker att min 1150GS går jättefint
det första 20-25 milen, sedan börjar vibrationer kännas. Värst från fotpinnarna
men även i handtagen.
Jag funderar på om det är hojen eller min kropp som "förändras" efter 20-25 mil?
Allt mekaniskt borde ju vara genomvarmt mm efter högst 5 mil, och sen intar
väl temperaturerna en stabil nivå.
Men min kropp tröttas väl av åkandet och man blir mer mottaglig och känslig för
vibbarna, eller?
Nån annan med liknande erfarenheter och funderingar??
RuneO;16037 skrev:Hej
Är det inte så att justering av ventilerna är allra viktigast.
Sen synkningen.
StiffenStorm;16115 skrev:Danke!
Jo, man borde nog börja med att kolla ventilspelet. Men till det behövar man väl bara ett par bladmått, lite verktyg samt en portion mod och tålamod. Hmm ... kanske inte så bara när allt kommer omkring.
Men jag lär ju hinna med det innan synkutrustningen är på plats.
Är också inne på att det borde vara optimalt med att synka på normala motorvarv under belastning, för det är ju där motorn kommer att jobba. Detta gör det ju lite knepigt att använda den där fina mimmimetern. Kan ju vara direkt hälsovådligt att åka omkring med en 2 meter lång planka på hojen
TwinMax kostar ju en anständig summa pengar. Finns garanterat bättre grejer, men frågan är om den inte är tillräckligt bra för en glad amatör.
-- Stefan, som snart går på semester
Ankan;16150 skrev:TwinMax ? Vad är det ?
Ankan;16150 skrev:TwinMax ? Vad är det ?
Guzzi-Leif;16111 skrev:Det allra viktigaste området för spjällsynk är på mellanvarv. I det registret märks det mest och är dessutom till skada för motorn om cylindrarna belastas olika.
Sportster;16093 skrev:Går motorn i övrigt bra, förutom vibbarna? Dvs går den rent, spikar inte och känns stark?
Sportster;16093 skrev:Gör det nån skillnad i vibration om du kör på full belastning eller låg belastning? Dvs fullgas eller lite gas?
Sportster;16093 skrev:Är det nån skillnad varm eller kall?
.Z.;16194 skrev:Vibrerar klart mer vid belastning & jag tycker mig märka att den vibrerar ngt mindre när den är kall
//Larsa
Sportster;16201 skrev:Med belastning menar du klart mer än halvgas, eller?
Min tanke är att ju närmare max spjällöppning man är, desto mindre spelar
trottelsynken roll. Alltså skulle synken spela större roll under låg belastning
på 4000rpm än vid hög dito.
Andra möjligheter kan ju vara fel bränsle/luft-blandning, fel tändpunkt, ett
felaktigt tändstift, felaktig tändkabel mm.
Vild idé: Kan ena tändstiftet sitta löst?
Det är väl dubbeltändstift i din motor? Funkar båda stiften på samma
cylinder?
Kör du med 98 oktan?
Sportster;16207 skrev:Att det puffar och bluddrar ur ljuddämparen vid motorbroms tycker jag tyder
på att den går lite fett. Detta kan då innebära att motorn får en hårdare
gång än normalt, vilket känns som vibrationer.
Om du byter tillbaka till slipon-systemet, så kanske den går bättre?
Då gick den ganska säkert för fett med originalet.
Du har inte gjort nån anpassning bränslemässigt då du hade slipondämparen
på? T ex kopplat ur katalysatorns lambdasond?
Drar den mer bensin än normalt?
Byttes luftfiltret på senaste servicen?
Sportster;16045 skrev:Har också ett spörsmål om vibrationer. Tycker att min 1150GS går jättefint
det första 20-25 milen, sedan börjar vibrationer kännas. Värst från fotpinnarna
men även i handtagen.
Jag funderar på om det är hojen eller min kropp som "förändras" efter 20-25 mil?
Sportster;17097 skrev:Apropå vibrationer, fick du klarhet i vart dina kom ifrån, .Z. ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst