Demontering av ABS / Intyg från BMW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Christer Andersson » 2023-05-16/07:42

Jag har en R850R från 1996. Efter att ha haft en del strul med ABS:en så tänkte jag helt sonika ta bort den samma. Eftersom motorcykeln inte har helfordonsgodkännande så ska det bara krävas ett intyg från BMW att den är OK utan ABS.
Kontaktade således BMW i detta ärende och fick efter tio dagar följande svar:
"Dessvärre kan vi inte stödja detta med certifikat då borttagning av säkerhetsrelaterad utrustning i allmänhet inte stöds."

Jag har ju läst att andra fått intyg från BMW, så jag vet inte om jag bara har hamnat hos fel person hos dem?
Vore tacksam för kontaktuppgifter till rätt avdelning hos BMW.
Christer Andersson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2023-03-03/15:56

Re: Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-16/16:15

Med BMW syftar du på din lokala återförsäljare, BMW Northern Europe AB, eller BMW AG?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-16/16:42

Du bestämmer naturligtvis själv, men är det inte en bättre idé att låta fackfolk sätta ABS-systemet i skick igen? Det kan rädda ditt liv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-05-16/20:48

Christer Andersson skrev:Jag har en R850R från 1996. Efter att ha haft en del strul med ABS:en så tänkte jag helt sonika ta bort den samma. Eftersom motorcykeln inte har helfordonsgodkännande så ska det bara krävas ett intyg från BMW att den är OK utan ABS.
Kontaktade således BMW i detta ärende och fick efter tio dagar följande svar:
"Dessvärre kan vi inte stödja detta med certifikat då borttagning av säkerhetsrelaterad utrustning i allmänhet inte stöds."

Jag har ju läst att andra fått intyg från BMW, så jag vet inte om jag bara har hamnat hos fel person hos dem?
Vore tacksam för kontaktuppgifter till rätt avdelning hos BMW.


Hej

Det var jag som fick intyget men det är 20 år sedan så jag kommer inte ihåg vem jag talade med men BMW’s svar tyder på ett stort mått av okunskap.

Vad dom påstår är att deras bromsar ”inte fungerar” om ABS inte fungerar. Det är självklart så att motorcykeln har lika bra om bromsar, men utan ABS, när ABS är satt ur funktion. Allt annat är befängt och ett tecken på extremt dålig säkerhet i BMWs konstruktion!! Så är det inte utan det är bra bromsar på en BMW, med eller utan ABS.

Det du behöver är ett intyg att bromsarna är lika bra på att bromsa, men med risken för låsning naturligtvis, när ABS är borttaget. Då kan du reg besiktiga din mc utan ABS. Du skall inte be att de intygar att det är lika säkert utan ABS utan att bromsarna har samma bromsförmåga.

Vill inte BMW hjälpa dig kan inte jag göra mer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Christer Andersson » 2023-05-17/08:10

Måns Ulveståhl skrev:Med BMW syftar du på din lokala återförsäljare, BMW Northern Europe AB, eller BMW AG?

bmw.jpg
bmw.jpg (34.04 KiB) Visad 1404 gånger
Christer Andersson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2023-03-03/15:56

Re: Demontering av ABS / Intyg från BMW

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-17/15:47

Christer,

Ring till växeln och be om att bli kopplad till någon på teknisk avdelning motorcyklar eller liknande.
Det ser ut som om du inte kommit längre än till någon kundserviceperson som svarar i telefon/svarar på email angående enkla frågor.

Jag har haft andra tekniska frågor tidigare (bil), vilket slutade med svar från ingenjörer i München då BMW Northern Europe själva inte kunde ge svar på mina frågor.
BMW Northern Europe hjälper till med att hitta rätt person, men man måste var envis och ligga på.
Ring tills du blir kopplad rätt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron