R1200 GSA - 17, Vibration under färd i högre farter.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200 GSA - 17, Vibration under färd i högre farter.

Inläggav Olof Eriksson » 2023-06-28/12:30

Har som jag nämnde i en annan tråd märkt av vibrationer vid färd med min mc. Tyvärr har jag stressat med mitt hus och inte alls haft tid till att i lugn och ro servat upp hojen innan avfärd. Utan det har tyvärr skett i brådrasket.

Detta är gjort under vinterhalvåret tills avfärden mot kontinenten:

- Bytt dämpare fram och bak till Wilbers skedde i mars/april.
- Besikta den och besiktningsmannen (en gammal MC mek som jag kände skällde ut mej och sa att bromsen var svampig (vilket jag visste). Och att jag borde skämmas med att åka med svampig broms. Ekrar, sving/stryr/hjullager glapp osv kollades.
- Åkte in hos lokala ÅF och gjorde en koll kardan. Den bedömdes behöva bytas) bad då dom lufta bromsarna (jag har inte tid).
Dom sa att klossarna behövde bytas och pga dåliga belägg så var den fortfarande svampig. Jag hade en avikande åsikt här...
- Jag bytte klossar då jag kom hem (hade på hyllan) bromsen är likväl svampig. Kikar på detta senare...

Åkte med millgårds tur Finland, Estland, Lettland (bilder kommer när jag åter är hemma). Körde på grova nabba däck. Och märkte givetvis inget specielt då. För det vibrerar ju lite extra med dessa däck ändå.

- 6 dagar innan avfärd byte av kardan. Har grova nabba däck på då jag åkte dit. Dvs vibrationer finns märkte inget särskilt då jag åkte hem. Han inte med att testa den innan avfärd.
- 3 dagar innan avfärd så sular jag om hojen. Nya Michelin Anakee Adventure var inköpta. Fälgarna är balanserade tomma dvs jag balanserade inte däcket! Hinner inte med att testa den, mer än att åka hem.
- 3 dagar innan avfärd byter jag olja och filter.

Sista hantverkaren ute ur huset 1h senare åker vi på semester.
- Tankar på Preem i Söderhamn och kollar däcktrycket. Deras mätare var ju kass noterade jag. Krävdes 3,8 bar för bakhjulet. Dock bara 2,7 fram...

Så jag pumpar däcken efter min hojs mätare. 2,6 Bar fram och 3,1 bar bak då det var varma däck. Satte mej på hojen och tänkte tur att BMW mätaren är perfekt. Så jag inte kör med fel tryck tänkte jag.

Noterar att jag har lite sockerdricka i fingrarna. Då jag stannar hojen för kvällen på färjan mot Gdansk i Nynäshamn.

Väl i Gdansk rullar vi av och ska nu köra motorväg genom Polen i princip. Satan vad jag känner vibrationer i händer och fötter nu.

Passerar Polen och o Slovakien så finner vi en mack med flera riktiga luftpåfyllningsklockor. Dom var testade 2022 enligt klistermärket. Och det visade sig att mina fina BMW inbyggda mätare inte alls hade samma uppfattning om däcktrycket. För jag hade enligt dessa två 3,8 bar. Jag sänkte trycket och vibrationerna blev mindre (tror jag). Körde en hel del krokiga vägar och inser att fastän jag satt dämparen på hård så känns den svampig. Men turligt så går detta att justera.

Tuffar vidare till Kroatien och nu har jag äntligen tid att kolla över hojen då vi stannar här i 5 nätter.
- Kollar glapp i hjul/sving/styr lager så gott jag kan på en parkering. Känns stumt.
- Däcken sitter korrekt på fälg enligt mej. Dock är bakhjulet lite ovalt. Inte mycket men 2 mm avviker den.
- Fann att länkarmen mellan kardantunneln och ESA inte satt på plats. Satte dit den.
- Justerade den enda skruv som finns på Wilbergsdämparen. Ska vara dämpning. Den var 12 klick från botten satte den på 9 klick efter samråd med NCCR.

Provtestade utan last. Och tycker att vibrationerna finns där. Men att dämparen jobbar på ett helt annat sätt. Hoppas att vi får en bättre körupplevlese i morgon då vi börjar beta av lite alppass.

Någon som har något konkret tipps på vad jag borde kolla?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200 GSA - 17, Vibration under färd i högre farter.

Inläggav Olof Eriksson » 2023-06-29/19:25

En dagsmc körning efter justering av dämpare. Så ät numera enbart vibrationerna kvar vid 120+.

Den nya Wilbers dämparen funkar perfekt. Och minnena från fjolårets svampiga äventyr med hojen kan nu bytas ut. För nu kör man äntligen hoj även vid hålnålskurvor. :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200 GSA - 17, Vibration under färd i högre farter.

Inläggav Olof Eriksson » 2023-06-29/19:30

Kan nämna att jag tagit fler än 100 hårnålskurvor idag. Start i Porec Kroatien mål blev Ramingstein i Österiket.

Har kört 85-90% bara härliga vägar. Så dagens GPX fil kommer att sparas. Och delas givetvis med den som vill ha den.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200 GSA - 17, Vibration under färd i högre farter.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-12/18:40

Det är härligt med mc-semester!

Gällande ditt problem är det svårt att gissa vad som skapar vibrationerna eftersom så mycket är gjort/halvgjort :D
Personligen känner jag inga extraordinära vibrationer i hastigheter över 120 km/h.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst