Litet glapp i paraleverlagren?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Litet glapp i paraleverlagren?

Inläggav Sportster » 2007-03-11/17:09

Har upptäckt ett litet men märkbart glapp i bakhjulet, både "kl 3-9" och "kl 12-6". Tror mig ha lokaliserat det till paraleverlagringarna strax före slutväxeln.

Min fråga är: Skall det ALDRIG vara ett kännbart glapp här, eller skall man kunna acceptera ett liiitet glapp?

Det skall tydligen gå att sätta an justerskruven något på insidan svingen för att (förhoppningsvis) få bort spelet. Men låsmuttern och justerskruven är låsta med Loctite. Är det djävligt att lossa dessa?

Tacksam för tips från alla som mecklat med paraleverlagren!!

/Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Torparen » 2007-03-11/19:45

Det skall aldrig vara ett litet glapp..(och inte nå´t stort heller..)
Är du säker på att det inte är hjullagerglapp? Lås bakbromsen om du har trumma och kolla igen. Har du skiva så vete tusan hur man gör...

Jag lossade skruvarna/tapparna som går in i lagret utan större svårigheter och utan värme, trots locktite.

Vet inte om det går att spänna in glappet, jag bytade mina lager. Men då krävdes både tillgång till frysskåpet och en värmepistol, då de sitter med krymppassning.

Har för mig att Bengt A är särdeledse duktig på just de där lagerna.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Sportster » 2007-03-11/20:27

Jo jag kollade genom att påverka fotbromsen (=skiva) och glappet kändes likadant, vilket jag då förstått skall peka på paraleverlagren.
Hojen har gått 4200 mil och jag hoppas inte lagren är slut än?

Läste på webben att man bör (måste) värma låsmuttern med värmepistol till ca 120 gr för att gamla Loctiten skall mjukna, annars kan man tydligen skada gängorna om man skulle ta i ändå.

Men muttern släppte för dig Torparen, utan värme?
Satt det "lagomt" hårt eller var det "för kung och fosterland"?

Jag har en 1150GS -02 om det är olika mellan modeller/år.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-11/20:31

Torparen;8427 skrev:Har för mig att Bengt A är särdeledse duktig på just de där lagerna.



Tack för vänlighet men det är klart att övning ger färdighet. Med två paraleverboxrar i familjen blir det justera några gånger/säsong.

Jag vill nog säga att det är "livs-viktigt" att du värmer ordentligt med en effektiv värmepistol. Man får rigga upp den för den behöver stå en stund.

Om du inte värmer finns risk att någon av gängorna blir förstörd.

Du måste sedan ta ut plungen och rensa gängan från gammal Locktite för att inte störa det känsliga åtdragningsmomentet vid lageransättningen.

Om man sedan använder Locktite igen är en smaksak. Jag slutade för flera år sedan då jag anser det sliter för mycket på gängan i svingen varje gång jag behöver sätta an dessa lager. Trots allt blir det motstånd av alla locktiterester även om man värmer ordentligt. Låsmutterns moment är ju 16 kgM och det har aldrig lossnat för mig.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Torparen » 2007-03-11/20:35

Jo, min är en r80gs från -93, så det ser annorlunda ut, men principen torde vara densamma.
Kommer inte ihåg hur hårt det satt, jag brukar inte lägga någon större vetenskap i mekandet. Lossnar det, så gör det, annars så är det värme som gäller.
Att man skulle skada gängorna pga locktiten har jag inte varit med om, och då har jag ett visst förflutet inom verkstadsindustrin både på bearbetningssidan, monteringssidan och latsidan. Men visst, allting kan ju hända. Och det gör det ju också bevisligen med jämna mellanrum. Lagen om alltings jäflighet du vet..:rolleyes:
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Sportster » 2007-03-11/20:48

Tack för tipsen, Bengt och Torparen!

Jag skall prova snarast, måste först köpa ny värmepistol.
Intressant att man kan vara utan Loctite, men jag förstår tanken.

BMW säger att justerskruven skall skruvas åt med 7Nm. Men om spelet
är borta före 7Nm, skall man ändå fortsätta?

Hur gör man för att hålla insexskruven kvar i rätt läge då man samtidigt
drar fast låsmuttern med 160Nm??

Hur många gånger kan man justera in lagren innan bara byte hjälper?
Kanske väldigt varierande, men kan de gissningsvis hålla 4000 mil till?

Många frågor blir det...
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-11/21:59

Sportster;8435 skrev:Tack för tipsen, Bengt och Torparen!

Jag skall prova snarast, måste först köpa ny värmepistol.
Intressant att man kan vara utan Loctite, men jag förstår tanken.

BMW säger att justerskruven skall skruvas åt med 7Nm. Men om spelet
är borta före 7Nm, skall man ändå fortsätta?

Hur gör man för att hålla insexskruven kvar i rätt läge då man samtidigt
drar fast låsmuttern med 160Nm??

Hur många gånger kan man justera in lagren innan bara byte hjälper?
Kanske väldigt varierande, men kan de gissningsvis hålla 4000 mil till?

Många frågor blir det...


Några ytterligare tips när vi ändå är i farten.

Du skall sätta an lagren 7 Nm

Passa på att pilla ut dem och smörj dem.

Jag kanske kör konstigt;) men jag får byta lagren ungefär var 2000 mil. Då är det gropar i lagerbanorna.

Här kommer också en bild på det verktyg jag gjort till låsmuttern-mothåll-momentdragmöjlighet. Två Biltema-krafthylsor som materiel. Biltemas hylsor är några av få saker där, som jag verkligen tycker är bra.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Vuxna pojkar eller dags att byta märke.

Inläggav Boss » 2007-03-12/07:47

Bengt Allevad;8440 skrev:Några ytterligare tips när vi ändå är i farten.

Du skall sätta an lagren 7 Nm

Passa på att pilla ut dem och smörj dem.

Jag kanske kör konstigt;) men jag får byta lagren ungefär var 2000 mil. Då är det gropar i lagerbanorna.

Här kommer också en bild på det verktyg jag gjort till låsmuttern-mothåll-momentdragmöjlighet. Två Biltema-krafthylsor som materiel. Biltemas hylsor är några av få saker där, som jag verkligen tycker är bra.

:confused: 2000 mil då hade jag bytt märke för länge sedan. Jag har aldrig varit med om så märkestrogna människor som BMW-folket. Om vi säger att det hade rört sig om någon annan vara. Som soffan där hemma eller kaffekokaren, dammsugaren you name it, som bara höll i ett år .
Hade man köpt samma vara av samma märke igen? Troligen inte. Vad säger Bmw verkstäderna, är det brukligt att det skall mekas så mycket? Förr köpte man inte en Harley eller engelskt för man ville "köra hoj inte meka hoj". Detta verkar stämma in även på BMW om man läser i detta forum.

Skall erkännas att min hoj rullar utan mek ;) än så länge. 12000 mil en renoverad kardan.
Kan det vara så att det mekas för mycket i onödan.
Det som skiljer männen från pojkarna är som bekant prislappen på leksakerna. Och jag brukar alltid uppmana ungarna att inte pilla sönder prylarna när dom fått nåt nytt. (Även om det är roligt att se hur det ser ut inuti):rolleyes:



Sören också detta blev "off topic". Hur flyttar man det?
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-12/08:00

Boss;8447 skrev::confused: 2000 mil då hade jag bytt märke för länge sedan. .......


Om vi begränsar oss till just paraleverlagret är det en mycket svag länk i kedjan. För mig verkar de väl snålt tilltagna men samtidigt svårt att få plats med kraftigare don och behålla ett någorlunda snyggt utseende.

Minsta glapp i dessa lager lager känns däremot vid aktiv körning på väg och allra mest vid bankörning.

Med tanke på att konstruktionen givit kardandriften riktigt bra köregenskaper överser jag gärna med lagren. De kostar under 500:- för bägge och går fort att justera eller byta när man blir van (och det blir man):D

Att jag byter, kan säkert vara överarbetat. Det går att sätta an dem fler gånger men när man ändå har det isär och ser slitage tycker jag det är små pengar att sätta ditt nya
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-14/09:01

Nu är spelet fixat!
Gjorde inte precis "by the book" men resultatet blev i alla fall att spelet
är borta, både lodrätt och vågrätt.
Får se hur länge det går innan ett nytt spel uppstår (?)
Loctiten är nu borta så det lär blir lättare att justera nästa gång.
Till nästa vinter har jag planerat att ta isär "på riktigt" och smörja splines mm
och då skall också lagren inspekteras.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Sportster » 2007-06-07/21:28

Har fått tillbaka ett spel i paraleverlagren! Troligen satte jag nog inte an
tillräckligt förra gången pga att en tröghet fanns kvar i gängorna då jag
nog inte fick bort all Loctite. Så jag fegade säkert lite och det blev
kanske för löst ansatt förra gången.
Har nu kört ca 450 mil sedan den förra justeringen ovan.

Hörde glappet nu genom ett tydligt klickljud från svingen då jag satte mig
ned på sadeln. Kollade och det fanns ett spel (inkl "klick") i 12-6 position,
men inte i 9-3.

Satte nu an till ca 7Nm och nu hörs inget klick och inget glapp känns, men
väl ett slags "knarrande" ljud då bakänden fjädrar ner.

Vad kan detta bero på?
Dålig smörjning i lagren, eller är det eventuella märken i lagerbanorna som
låter knarrande?

Tänkte slippa ta isär detta nu under sommaren utan vill helst vänta tills
vintern, men kan det gå fram tills dess??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Sportster » 2007-06-10/11:41

Ingen som har några tips, erfarenheter eller analyser om gnirkljudet
beskrivet i föregående inlägg?

Tacksam för svar!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Tyvärr!

Inläggav Mimmi » 2007-06-10/13:43

Sportster;14366 skrev:Ingen som har några tips, erfarenheter eller analyser om gnirkljudet
beskrivet i föregående inlägg?

Tacksam för svar!



Hej!

Jag skulle gärna vilja hjälpa Dig om jag bara kunde!
Men min erfarenhet av paraleverfjädringen är ringa, ännu endast begränsad till hur bra den fungerar på Gullan:) .
Någon i demonterat skick har jag inte sett, utan jag har bara sett på bild hur konstruktionen ter sig.
Det kan väl inte vara så enkelt att det är bälgen som blivit felveckad och som ger ljud ifrån sig vid rörelse?
Annars är min teori rent generell, och den är att det är lagren som låter; antingen genom att de blivit för hårt ansatta, och /eller skadade. Eventuellt kan de vara torra, då kan mikroskopiska skador som annars inte märks ge ljud ifrån sig.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-10/16:32

Sportster;14366 skrev:Ingen som har några tips, erfarenheter eller analyser om gnirkljudet
beskrivet i föregående inlägg?

Tacksam för svar!


Kan du, med medhjälpare och lyssnarskaft, kanske lokalisera ljudet? Finns ju såpass många delar som rör sig vid fjädring...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-06-10/20:08

Nej jag misstänker inte gummibälgen, gnirket har en hårdare klang = metall.
Jag är nog tämligen övertygad om att det kommer från paraleverlagren, för
då glappet fanns hördes "klicket" och med ansatta lager hörs "gnirket".
Skulle ljudet komma nån annanstans ifrån hade det väl hörts även med
för löst ställda lager.

Min undran är vad som eventuellt kan vara fel i lagren vid dessa symptom?

Om nån t ex kan säga att det kan vara/låta så och att det är lugnt.

Men troligen är det lagren som sjunger på sista eftersom de krävt två
justeringar hittills. Blir det några regniga dagar tänker jag ta isär och kolla.
Hoppas det bara saknas fett. Å andra sidan är visst lagren billiga.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Räven » 2007-06-11/06:42

Byt lagren ca 1000Kr , 1 tim på verkstad.
Eventuella följdskador kan bli besvärliga.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Sportster » 2007-06-16/11:29

Under veckan lossade jag slutväxeln och kollade paraleverlagren. Efter
rengörning, infettning och injustering igen så är allt gnirkande och klickande
borta!
Lagren var inte i perfekt skick, men jag bedömde dem som att de går
säsongen ut i alla fall.
Efter ansättning till 7 Nm så känns inget spel i 9-3, men ett ynka litet i 12-6.
Har kört ca 15 mil och allt är fortfarande okej.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Knarr/gnek !

Inläggav gubben » 2007-08-13/17:01

Har oxå missljud i paraleverlagren , svängde förbi MC -proffsen i Sthlm. Dom ville ha 3 tusingar ca. för att byta dessa. Skruvar nog själv om än det tar lite tid.
gubben
 

Inläggav Sportster » 2007-08-15/10:23

gubben;18304 skrev:Har oxå missljud i paraleverlagren , svängde förbi MC -proffsen i Sthlm. Dom ville ha 3 tusingar ca. för att byta dessa. Skruvar nog själv om än det tar lite tid.


Har du bara gnirk/knarr-ljud men inget (eller litet) glapp när du vickar på
bakhjulet, så kan det räcka med att ta isär och smörja lagren (molybden-
fett). Mitt missljud försvann i o m det och har inte kommit tillbaka än efter
drygt 400 mil! Nåt glapp har heller inte kommit tillbaka (än)!
Ta bort all gammal Loctite så blir det lättare att ställa in ansättningen (7Nm).
Jag passade även på att smörja bakre splinsen (också moly-fett).
Om du har ABS-givare bak så blir det öppet in till oljan då du tar ur den.
Dutta in en trasa eller plugga så inte skit kommer in i slutväxeln.

Men ofrånkomligt så är riktiga lösningen att byta lagren, men kan man över-
leva säsongen ut bara genom att smörja så får man ta storjobbet till vintern!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

dum fråga.....

Inläggav edtlkar » 2007-08-19/21:07

Men som nybörjare med BMW så undrar jag nu hur ofta kontrollerar ni
parallever lagren och hur gör man på ett lekmannamässigt sett korrekt ???

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

Nu har även jag bytt P-lager

Inläggav crv » 2007-08-20/22:26

Upptäckte det när det började bli knirr ljud men inget glapp i lagret. Kan bara hålla med Bengt att lagringen är något underdimensionerad för justering.

En sak som jag tror att det kan bli fel på är att när man ansätter momentet på lagret med så liten känslighet som 7 Nm räcker det med att hålla momentnyckeln ett par grader fel när man drar. Dåligt rengjorda gängor, och med mera som kan påverka en toleranskedja bygger på felvisnigen. Det kan göra felutslag upp till 2-4 Nm även med ett pressionsverktyg.

Utför en enkel test med att dra fast lagret med 7 Nm och markera med en penna på bulten och motsvarande på huset, lossa sedan bulten och upprepa processen så får du se hur svårt det är att reproducera 7 Nm under likadana förutsättningar.

Koniska rullager kan överföra höga radial och axelbelastningar och har man dragit koniska rullager för hårt och då speciellt lager som inte roterar hela varv utan rör sig väldigt lite inom en begränsad yta så blir det oundvikligen snabbt skador på lagerbanan.
Om allt skulle vara riktigt utfört, toleranser, montering, dragning och mm (vilket sker bara i teorin) skulle vi inte behöva byta dessa lager under moppens livslängd.

Därför anser jag att det är bättre att lägga sig på 5Nm och kontrollera glappet lite oftare och vid behov justera. Och inget Loctite på gängan.

Bifogar bild på ett förbrukat lager efter 3000mil :mad:
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Det finns inga dumma frågor!

Inläggav crv » 2007-08-20/22:48

edtlkar;18607 skrev:Men som nybörjare med BMW så undrar jag nu hur ofta kontrollerar ni
parallever lagren och hur gör man på ett lekmannamässigt sett korrekt ???

//Lennart

Läs hela tråden där finns en hel del svar på dina frågor.

När jag har moppen på depåstöd brukar jag känna efter med att sätta händerna på hjulet lodrätt och vågrätt och rycka och slita. Men även vid aktiv körning bör man märka det. Är det glapp kommer du att känna det. Det ska aldrig finnas ett glapp. Om du finner ett glapp så försök härleda var det sitter, för glappet kan även vara hjullagret.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-21/08:49

Boss;8447 skrev::confused: 2000 mil då hade jag bytt märke för länge sedan. ...


Paralleverlagret på en BMW (och iofs andra kardanhojar) kan närmast jämföras med bakkrassen+kedja på motorcykel med "konventionell" drift. Om någon sagt "jag har inte justerat kedjan på 2000 mil" så finns risken att personen skulle bli idiotförklarad. Att säga "jag har kört 4000 mil med samma drivpaket" och det är så nära körkortsindragning som det kan bli utan att köra hojen... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-21/08:51

crv;18666 skrev:Läs hela tråden där finns en hel del svar på dina frågor.

När jag har moppen på depåstöd brukar jag känna efter med att sätta händerna på hjulet lodrätt och vågrätt och rycka och slita. Men även vid aktiv körning bör man märka det. Är det glapp kommer du att känna det. Det ska aldrig finnas ett glapp. Om du finner ett glapp så försök härleda var det sitter, för glappet kan även vara hjullagret.


Notera dock att det SKA finnas ett litet spel i "längsgående" led även i bakhjulet. Krassar och kransar inne i kardanen och växellådan måste kunna spela lite. (Eller hur?)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-21/16:45

Lime;18674 skrev:Paralleverlagret på en BMW (och iofs andra kardanhojar) kan närmast jämföras med bakkrassen+kedja på motorcykel med "konventionell" drift. Om någon sagt "jag har inte justerat kedjan på 2000 mil" så finns risken att personen skulle bli idiotförklarad. Att säga "jag har kört 4000 mil med samma drivpaket" och det är så nära körkortsindragning som det kan bli utan att köra hojen... ;)


Jag skulle nog snarare likna det vid en extra svinglagring.

Dessutom: Kardancykel väljer man ju för att slippa smörjning, justering, nedskitning samt byta prylar. Bara ömsa olja lite då och då...

Rimlig MTBF på hela drivpaketet? Samma som för motorrenovering enligt min humbla...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-21/20:28

Lime;18674 skrev:Paralleverlagret på en BMW (och iofs andra kardanhojar) kan närmast jämföras med bakkrassen+kedja på motorcykel med "konventionell" drift. Om någon sagt "jag har inte justerat kedjan på 2000 mil" så finns risken att personen skulle bli idiotförklarad. Att säga "jag har kört 4000 mil med samma drivpaket" och det är så nära körkortsindragning som det kan bli utan att köra hojen... ;)

Notera dock att det SKA finnas ett litet spel i "längsgående" led även i bakhjulet. Krassar och kransar inne i kardanen och växellådan måste kunna spela lite. (Eller hur?)


Förstår inte riktigt liknelsen ovan med konventionell kedja / drivpaket
kontra paraleverlagringarna.

Förstår heller inte varför det skall vara ett "längsgående" spel i bakhjulet.

Vi måste prata om olika saker, antar jag.

Det är ju inte spel i rotationsriktningen det handlar om, och det paralever-
spel som tråden egentligen handlar om har ju ingenting att göra med växel-
lådan eller kardanaxeln.
Paraleverlagren är ju enbart en (andra) svingarmslagring som Guzzi-Leif
också menar.

Förresten, vad står "krassar" för??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav crv » 2007-08-21/22:11

Lime;18675 skrev:Notera dock att det SKA finnas ett litet spel i "längsgående" led även i bakhjulet. Krassar och kransar inne i kardanen och växellådan måste kunna spela lite. (Eller hur?)

Antingen har jag missat något men något glapp i längsgående riktning har jag inte känt av eller ens försökt att känna efter. Sedan förstår jag inte heller Lime hur du får ihop det med olika typer av drivlinor :confused:

Tråden handlar om koniska rullager i en konstruktion som BMW har valt att
namnsätta som Paralever.
Jag gillar verkligen Guzzi-Leifs benämning â€
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-22/10:11

[quote="crv;18708"]Antingen har jag missat något men något glapp i längsgående riktning har jag inte känt av eller ens försökt att känna efter. Sedan förstår jag inte heller Lime hur du får ihop det med olika typer av drivlinor :confused:

Tråden handlar om koniska rullager i en konstruktion som BMW har valt att
namnsätta som Paralever.
Jag gillar verkligen Guzzi-Leifs benämning â€
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav crv » 2007-08-22/11:33

Lime;18722 skrev:Vad jag försökte påvisa och bemöta är kritiken att det är en brist att man på maskiner med kononiska rulllager måste efterjustera lagrena vartefter de slits är att jämföra med att justera kedjan eller byta ut slitdelar. Något som ingen tycker är märkvärdigt på t.ex. en Suzuki, men som ses som ett "fel" på en BMW.

När jag sa längsgående spel (inte glapp) så menar jag om man har växel i och vrider på hjulet (som en ratt) så skall det finnas ett spel mellan ytterlägena.

Skillnaden mellan ett glapp och ett spel är att ett glapp är en rörelse som INTE skall finnas där och ett spel är en rörelsemån som skall ligga inom vissa gränsvärden. Ett spel som överskrider högsta gränsvärdet är ett glapp. ;)

Då förstår jag!
Men det spelet har fortfarande inget med koniska rullager att göra, och jag förstår skillnaden mellan glapp och spel.

Men tycker fortfarande som maskiningenjör att konstruktionen med koniska rullager är för klent, så det så :rolleyes:
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-22/12:13

crv;18724 skrev:Då förstår jag!
Men det spelet har fortfarande inget med koniska rullager att göra, och jag förstår skillnaden mellan glapp och spel.

Men tycker fortfarande som maskiningenjör att konstruktionen med koniska rullager är för klent, så det så :rolleyes:


Och som icke ingenjörutbildad ägare/brukare tycker jag i stort sett detsamma.
Eller rättare sagt; jag ska inte behöva ha någon åsikt alls om det hela - det skulle fabrikens konstruktörer ha haft innan cykeln såldes!

Jag har, med vett och vilje, inhandlat en halvpigg touring-traktor (R1150RS) med extra allt och dessutom köpt mig fri från kedjedriftens förbannelse. Då vill jag inte ha nya servicepunkter och helveten att pyssla med.

Likt senator Cato får jag väl lov att upprepa mitt mantra: Tänk att vi är så svaga konsumenter, vi motorcyklister!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-23/19:55

Som Bengt Allevad också påpekat så är paraleverlagren underdimensionerade
för den uppgift de har i svingen. Precis som övriga sagt här så bör man ju
kunna förvänta sig att dessa lager i princip skall hålla hela hojens livstid.
Tyvärr är det nu inte så och det är en miss som BMW bör ha på sitt samvete.

Men att likna ett "periodiskt" justerande av paraleverlagren vid att spänna
kedjan på en vanlig hoj är väl inte riktigt relevant. En kedja måste ju sträckas
upp FLERA gånger per säsong och så illa har väl ingen råkat ut vad gäller
paraleverlagren? I min GS behövde de sättas an vid 4200 mil och troligen hade
ingen rört dem före det.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-23/22:07

Sportster;18812 skrev:Som Bengt Allevad också påpekat så är paraleverlagren underdimensionerade
för den uppgift de har i svingen. Precis som övriga sagt här så bör man ju
kunna förvänta sig att dessa lager i princip skall hålla hela hojens livstid.
Tyvärr är det nu inte så och det är en miss som BMW bör ha på sitt samvete.

Men att likna ett "periodiskt" justerande av paraleverlagren vid att spänna
kedjan på en vanlig hoj är väl inte riktigt relevant. En kedja måste ju sträckas
upp FLERA gånger per säsong och så illa har väl ingen råkat ut vad gäller
paraleverlagren? I min GS behövde de sättas an vid 4200 mil och troligen hade
ingen rört dem före det.


Åsså gör du det igen, Sportser; återför debatten till sunt förnuft och sansad samtalston. Ska det behöva vara såhär? Yes!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav dag » 2007-08-24/00:32

Guzzi-Leif;18694 skrev:Kardancykel väljer man ju för att slippa smörjning, justering, nedskitning samt byta prylar. Bara ömsa olja lite då och då...


Precis så tycktes BMW:s tekniker ha resonerat när de tog bort oljepluggen på R1200 seriens bakväxel. Gissa hur den oljan ser ut efter 4000 mil...

"Underhållsfritt" kallar man det.
"Paralevern är mycket robust, behöver ingen service och förenklar hjulbyte." skriver BMW i reklamen.

Behöver ingen service? En ren lögn skulle jag vilja påstå...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-24/10:44

Guzzi-Leif;18823 skrev:Åsså gör du det igen, Sportser; återför debatten till sunt förnuft och sansad samtalston. Ska det behöva vara såhär? Yes!


Sparkar jag in öppna dörrar? Jag har tyvärr lätt för att göra så och ber om
ursäkt om nån trampats på tårna. :o
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-24/17:51

Sportster;18841 skrev:Sparkar jag in öppna dörrar? Jag har tyvärr lätt för att göra så och ber om
ursäkt om nån trampats på tårna. :o


Nonono!
Även om det kanske inte känns helt bekvämt, herrar emellan, var min avsikt att ge dig positiv feedback!
Vi andra har lätt att skena iväg i vår hårda kritik och du förde oss åter till rim och reson.
Bara plus alltså!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-24/19:25

Guzzi-Leif;18867 skrev:Nonono!
Även om det kanske inte känns helt bekvämt, herrar emellan, var min avsikt att ge dig positiv feedback!
Vi andra har lätt att skena iväg i vår hårda kritik och du förde oss åter till rim och reson.
Bara plus alltså!


Tack för att du förklarade, Guzzi-Leif!
Jag missuppfattade nog det hela innan.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav dag » 2007-08-25/00:44

Är lagerglapp ett problem även på nyare hojar (R1200-serien) ?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Josef » 2007-08-27/13:16

dag;18890 skrev:Är lagerglapp ett problem även på nyare hojar (R1200-serien) ?


Det återstår väl att se men lagren är betydligt bättre dimensionerade så det borde inte bli några problem i "förtid".
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Sportster » 2007-09-10/15:16

Såg ett alternativ till original paraleverlager på webben:

http://www.rubberchickenracinggarage.com/upgrades.htm

Mässingskona...:confused:
Kan det hålla, tro?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-10/16:05

Sportster;19991 skrev:
Mässingskona
Kan det hålla, tro?


Det är brons inte mässing, håller säkert mycket bättre för den typen av laster.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Sportster » 2007-09-10/20:36

Sorry Spiff, jag läste inte det finstilta!
När den i bronset indränkta oljan efter många år torkat ur, kommer glidytan
att skära då? Man kanske bör ta isär nån gång och låta ligga i oljebad?
Kitet kostar ju ca 1800:- Sv kr och utlovas mer eller mindre hålla forever,
men han har ju bara testat i 2400 mil vilket väl även nållagren lätt håller?
Nån som vill bli testpilot?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Håkan » 2007-09-11/17:32

Sportster;19991 skrev:Såg ett alternativ till original paraleverlager på webben:

http://www.rubberchickenracinggarage.com/upgrades.htm

Mässingskona...:confused:
Kan det hålla, tro?


Hej.

Jag har bytt paraleverlager några gånger, alltid monterat orginal.

Det här ser klart vettigt ut, MEN jag skulle vilja ha en härdad stålbricka utanför oljebronsen för att inte bultarna skall äta in sig i bronsen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Det glappar...

Inläggav suck » 2007-09-11/18:46

i mitt bakhjul också. Var sitter det där lagret?
suck
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-09-11/18:43

Inläggav Håkan » 2007-09-12/21:05

dag;18890 skrev:Är lagerglapp ett problem även på nyare hojar (R1200-serien) ?


Tja.

På den nya 1200-serien sitter det ett nållager på innresidan och ett vinkelkontaktkullager på ytteresidan.
Dom är antagligen också "livstidssmorda" från BMW...

Jag har inte sett det i verkligheten, bara dom små bilderna på http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0307&mospid=47823&btnr=33_1224&hg=33&fg=05
Eftersom allt hålls ihop av en M12 bult är dom troligen inte ansättningsbara.

Om den konstruktionen är bättre lär väl visa sig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Håkan » 2007-09-12/21:09

suck;20058 skrev:i mitt bakhjul också. Var sitter det där lagret?


Se länk:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0415&mospid=47978&btnr=33_1014&hg=33&fg=05

Pos 2 NEEDLE BEARING 10X32X17 2 33172311091

Är lagren det talas om.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-12/22:22

Sportster;20016 skrev:Sorry Spiff, jag läste inte det finstilta!
När den i bronset indränkta oljan efter många år torkat ur, kommer glidytan
att skära då? Man kanske bör ta isär nån gång och låta ligga i oljebad?
Kitet kostar ju ca 1800:- Sv kr och utlovas mer eller mindre hålla forever,
men han har ju bara testat i 2400 mil vilket väl även nållagren lätt håller?
Nån som vill bli testpilot?


Broms är ju rätt bra som lagermaterial även om det inte är indränkt i olja (hur nu det går till utanför powerpointbilderna ) så jag tror inte det skär däremot så slits väl även detta ner men det borde ta längre tid än ett kullager som bara står och vaggar fram och tillbaka.
Tror inte du kan fylla på olja men jag ska inte svära på det.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Fred » 2007-09-19/20:55

Nedan lite om oljebrons, frågan är om grafiten förbränns vid sintringen, annars lär den ju torrsmörja.
/F

Wikipeda:
Oljebrons är en legering, som framställts genom sintring. En typisk sammansättning framgår av tabellen:

Koppar 89,5 %
Tenn  9,5 %
Kol  1,2 %

Glidlager. Sintringen medför att metallen innehåller porer, som kan dränkas in med smörjolja och lagret blir på så sätt självsmörjande under lång tid. Detta förenklar underhållet av den anordning där lagret är inbyggt. Även om lagret skulle gå torrt, ger oljebrons så pass låg friktion att varmgång inte nödvändigtvis uppstår.

Lagermetall AB:
Oljebrons - tillverkningsprocess
Metallpulver för oljebrons
Koppar-, tenn- och grafit-pulver. ( Cu 89,5%, Sn 9,3%, C 1,2%) Pulvret i köps i England som är ledande bronspulver-tillverkare i Europa.
Blandning av pulver
Pulvret anländer till vårt metallverk som färdigblandat tennbronspulver.
Före pressningen tillsätts grafiten och lite olja (för att hålla ihop pulvret bättre).
Pressning av detaljer
Sker oftast med flera olika verktyg uppbyggda på ett verktygsställ.
Trycket är ca. 100 - 1000 MPa och är den faktor som styr densiteten.
1 verktyg vardera för längd, innerdiameter och ytterdiameter. (tot. 3 verktyg per dim.)
Sintring (= värmebehandling)
Den pressade detaljen härdas i ugn i temperatur mellan 800ºC - 1100 ºC.
Ju högre värme i ugnen, desto mindre porer och kortare livslängd på oljebronsen.
Normal tid är 30-120 minuter för oljebrons (beroende på storlek o. användningsområde)
Kalibrering av toleranser
Sker med speciella verktyg. Med höga presskrafter kan densiteten ökas ytterligare.
Trumling
Vibrations- eller rotations-trumling används för att slipa av grader och skarpa kanter.
Vid större dimensioner används vibrations-trumling för att undvika slagmärken på detaljerna.
Oljeimpregnering
Tryckimpregnering av olja görs i de av processen skapade mikroporerna. Vid impregnering av LAGERMETALL:s oljebronslager enl. SS 2991 o. SS 2992 används en s.k. turbinolja (tjock, förhållandevis ren olja) för att uppnå bästa resultat. Oljan är miljöanpassad. Ex.vis Q8:s impregneringsolja går bra att använda.
Fred
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2007-04-03/20:06


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst