Torparen;8427 skrev:Har för mig att Bengt A är särdeledse duktig på just de där lagerna.
Sportster;8435 skrev:Tack för tipsen, Bengt och Torparen!
Jag skall prova snarast, måste först köpa ny värmepistol.
Intressant att man kan vara utan Loctite, men jag förstår tanken.
BMW säger att justerskruven skall skruvas åt med 7Nm. Men om spelet
är borta före 7Nm, skall man ändå fortsätta?
Hur gör man för att hålla insexskruven kvar i rätt läge då man samtidigt
drar fast låsmuttern med 160Nm??
Hur många gånger kan man justera in lagren innan bara byte hjälper?
Kanske väldigt varierande, men kan de gissningsvis hålla 4000 mil till?
Många frågor blir det...
Bengt Allevad;8440 skrev:Några ytterligare tips när vi ändå är i farten.
Du skall sätta an lagren 7 Nm
Passa på att pilla ut dem och smörj dem.
Jag kanske kör konstigt;) men jag får byta lagren ungefär var 2000 mil. Då är det gropar i lagerbanorna.
Här kommer också en bild på det verktyg jag gjort till låsmuttern-mothåll-momentdragmöjlighet. Två Biltema-krafthylsor som materiel. Biltemas hylsor är några av få saker där, som jag verkligen tycker är bra.
Boss;8447 skrev::confused: 2000 mil då hade jag bytt märke för länge sedan. .......
Sportster;14366 skrev:Ingen som har några tips, erfarenheter eller analyser om gnirkljudet
beskrivet i föregående inlägg?
Tacksam för svar!
Sportster;14366 skrev:Ingen som har några tips, erfarenheter eller analyser om gnirkljudet
beskrivet i föregående inlägg?
Tacksam för svar!
gubben;18304 skrev:Har oxå missljud i paraleverlagren , svängde förbi MC -proffsen i Sthlm. Dom ville ha 3 tusingar ca. för att byta dessa. Skruvar nog själv om än det tar lite tid.
edtlkar;18607 skrev:Men som nybörjare med BMW så undrar jag nu hur ofta kontrollerar ni
parallever lagren och hur gör man på ett lekmannamässigt sett korrekt ???
//Lennart
Boss;8447 skrev::confused: 2000 mil då hade jag bytt märke för länge sedan. ...
crv;18666 skrev:Läs hela tråden där finns en hel del svar på dina frågor.
När jag har moppen på depåstöd brukar jag känna efter med att sätta händerna på hjulet lodrätt och vågrätt och rycka och slita. Men även vid aktiv körning bör man märka det. Är det glapp kommer du att känna det. Det ska aldrig finnas ett glapp. Om du finner ett glapp så försök härleda var det sitter, för glappet kan även vara hjullagret.
Lime;18674 skrev:Paralleverlagret på en BMW (och iofs andra kardanhojar) kan närmast jämföras med bakkrassen+kedja på motorcykel med "konventionell" drift. Om någon sagt "jag har inte justerat kedjan på 2000 mil" så finns risken att personen skulle bli idiotförklarad. Att säga "jag har kört 4000 mil med samma drivpaket" och det är så nära körkortsindragning som det kan bli utan att köra hojen...
Lime;18674 skrev:Paralleverlagret på en BMW (och iofs andra kardanhojar) kan närmast jämföras med bakkrassen+kedja på motorcykel med "konventionell" drift. Om någon sagt "jag har inte justerat kedjan på 2000 mil" så finns risken att personen skulle bli idiotförklarad. Att säga "jag har kört 4000 mil med samma drivpaket" och det är så nära körkortsindragning som det kan bli utan att köra hojen...
Notera dock att det SKA finnas ett litet spel i "längsgående" led även i bakhjulet. Krassar och kransar inne i kardanen och växellådan måste kunna spela lite. (Eller hur?)
Lime;18675 skrev:Notera dock att det SKA finnas ett litet spel i "längsgående" led även i bakhjulet. Krassar och kransar inne i kardanen och växellådan måste kunna spela lite. (Eller hur?)
Lime;18722 skrev:Vad jag försökte påvisa och bemöta är kritiken att det är en brist att man på maskiner med kononiska rulllager måste efterjustera lagrena vartefter de slits är att jämföra med att justera kedjan eller byta ut slitdelar. Något som ingen tycker är märkvärdigt på t.ex. en Suzuki, men som ses som ett "fel" på en BMW.
När jag sa längsgående spel (inte glapp) så menar jag om man har växel i och vrider på hjulet (som en ratt) så skall det finnas ett spel mellan ytterlägena.
Skillnaden mellan ett glapp och ett spel är att ett glapp är en rörelse som INTE skall finnas där och ett spel är en rörelsemån som skall ligga inom vissa gränsvärden. Ett spel som överskrider högsta gränsvärdet är ett glapp.
crv;18724 skrev:Då förstår jag!
Men det spelet har fortfarande inget med koniska rullager att göra, och jag förstår skillnaden mellan glapp och spel.
Men tycker fortfarande som maskiningenjör att konstruktionen med koniska rullager är för klent, så det så :rolleyes:
Sportster;18812 skrev:Som Bengt Allevad också påpekat så är paraleverlagren underdimensionerade
för den uppgift de har i svingen. Precis som övriga sagt här så bör man ju
kunna förvänta sig att dessa lager i princip skall hålla hela hojens livstid.
Tyvärr är det nu inte så och det är en miss som BMW bör ha på sitt samvete.
Men att likna ett "periodiskt" justerande av paraleverlagren vid att spänna
kedjan på en vanlig hoj är väl inte riktigt relevant. En kedja måste ju sträckas
upp FLERA gånger per säsong och så illa har väl ingen råkat ut vad gäller
paraleverlagren? I min GS behövde de sättas an vid 4200 mil och troligen hade
ingen rört dem före det.
Guzzi-Leif;18694 skrev:Kardancykel väljer man ju för att slippa smörjning, justering, nedskitning samt byta prylar. Bara ömsa olja lite då och då...
Guzzi-Leif;18823 skrev:Åsså gör du det igen, Sportser; återför debatten till sunt förnuft och sansad samtalston. Ska det behöva vara såhär? Yes!
Sportster;18841 skrev:Sparkar jag in öppna dörrar? Jag har tyvärr lätt för att göra så och ber om
ursäkt om nån trampats på tårna.
Guzzi-Leif;18867 skrev:Nonono!
Även om det kanske inte känns helt bekvämt, herrar emellan, var min avsikt att ge dig positiv feedback!
Vi andra har lätt att skena iväg i vår hårda kritik och du förde oss åter till rim och reson.
Bara plus alltså!
dag;18890 skrev:Är lagerglapp ett problem även på nyare hojar (R1200-serien) ?
Sportster;19991 skrev:Såg ett alternativ till original paraleverlager på webben:
http://www.rubberchickenracinggarage.com/upgrades.htm
Mässingskona...:confused:
Kan det hålla, tro?
dag;18890 skrev:Är lagerglapp ett problem även på nyare hojar (R1200-serien) ?
suck;20058 skrev:i mitt bakhjul också. Var sitter det där lagret?
Sportster;20016 skrev:Sorry Spiff, jag läste inte det finstilta!
När den i bronset indränkta oljan efter många år torkat ur, kommer glidytan
att skära då? Man kanske bör ta isär nån gång och låta ligga i oljebad?
Kitet kostar ju ca 1800:- Sv kr och utlovas mer eller mindre hålla forever,
men han har ju bara testat i 2400 mil vilket väl även nållagren lätt håller?
Nån som vill bli testpilot?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst