Guzzi-Leif;8502 skrev:Förexten:
Behövde du justera axialspelen för vipporna eller var det OK?
Guzzi-Leif;8502 skrev:...
Förexten:
Behövde du justera axialspelen för vipporna eller var det OK?
Marie;8507 skrev:Axialspelen var helt acceptabla.
Mimmi;8495 skrev:Hej!
I ärlighetens namn måste jag också tillägga att i samband med dessa arbeten monterade jag dessutom BRISK-stift. Så hur mycket de har att göra med den numera (nästan) njutbara motorgången vet jag inte. Ett nytt luftfilter kom också på plats.
HMR;8560 skrev:Jag har synnerligen svårt att tro på att ventilspelet i detta fall kan ha haft någon märkbar inverkan på motorgången. Rimligtvis är det stiften och/eller luftfiltret och/eller det fina vädret som spelat in.:rolleyes:
ekenstam50;8578 skrev:Oj, oj, oj vad ventilspelet betyder mycket i oilheads! Det var först när jag följde http://www.advrider.com/Wisdom/OVADv2.2.pdf som jag insåg det fullkomligt magiska i att justera ventilerna korrekt.
Just nu går min 1150 hårt och litet ryckigt och jag vet att den kommer att bli som en ny hoj när jag ställer ventilerna.
Prova själv och möt magi - Joe Labero är en prao.
Marie;8594 skrev:I egenskap av utbildad motorkonstruktös så säger jag bestämt emot dig på den punkten. Ventilspelen är *mycket* viktiga. Genom att öka ventilspelen kan man "imitera" en snällare kam med mindre överlapp och duration samt lägre lyfthöjder. Därmed får man bättre lågvarvsegenskaper. Priset är lite effektförlust på höga varv samt eventuellt ventiltickande. I det här fallet ställde vi dock bara ventilerna enligt tillverkarens anvisningar från en inställning med för små ventilspel.
Lustigt nog var det exakt så Mimmi gjorde på ren instinkt utan att läsa en massa swahili. Den enda skillnaden var att hon använde tvättklämmor i stället för krokodilklämmor. Till och med fabrikatet på nyckeln till låsmuttrarna valde hon rätt på ren känsla. Heyco!;)
Dock kvarstår fortfarande den intressanta frågan:
"Varför ställde MC-Proffsen i Hägersten ventilerna med rent åt Lurås för små spel?"
Guzzi-Leif;8617 skrev:Emedan tidigare framförda teorier icke funnit genklang, dristar jag mig till att framlägga en ny:
Måhända de i sin iver efterdragit topparna? Efter att ha justerat ventilspelen...
Guzzi-Leif;8617 skrev:Äsch: Mimmi får nog nöja sig med att ha gjort ett bättre jobb än föregående mek - alla gåtor får inte sin rätta lösning och förklaring!
Mats Liifv;8643 skrev:Nu börjar det nästan bli dags att Mimmi frågar MC-proffsen vad som gäller. :confused:
Att det är gjort som det är talar ju definitivt för att det är avsiktligt eller ett totalt hjärnsläpp, konsekvent genomfört
Mats Liifv;8643 skrev:Nu börjar det nästan bli dags att Mimmi frågar MC-proffsen vad som gäller. :confused:
Att det är gjort som det är talar ju definitivt för att det är avsiktligt eller ett totalt hjärnsläpp, konsekvent genomfört
Hollstein;8756 skrev:Liten tes om ventilspel bara. normalt brukar ju spelen öka med motorslitage, d v s på en gammal stötstångsmotor som tenderar att "hamra" stötstänger et c så att spelet ökar. Dock med överliggande kam så är slitaget oftast mindre mellan kam och ventil än vad ventilen själv hamrar ( sliter) ventilsätet och då uppstår fenomenet att ventilspelet minskar med tiden. Jag har ingen aning om hur det blir med en hybridsåg som oilheaden d v s med både vippor och överliggande kam men jag kan tänka mig att spelen kanske krymper med slitaget. Detta skulle kunna förklara dina tajta spel, förmodligen är dom satta på fabriken och ingen har skruvat alls på grejerna sen dess. Det enda man pysslar med på märkesverkstäderna är att ta betalt och torka av utsidan på oljefiltret, detta är i a f min uppfattning.
Dock mycket intressant det du säger om ändringar i motorkaraktäristiken efter ventiljustering, skall genast kolla min hoj.
Den går i och för sig som fan men är aningen ryckig ibland.
M v h Johan // R1100S
Mimmi;8811 skrev: (att det är 0,36 beror på att han anger måtten i ", och jag har räknat om dem av den anledningen att det nog finns en del av läsarna här som inte är så hemma i det måttsystemet)
Sportster;8827 skrev:Är detta bara lite retfullt eller är det hakan som sticker ut på dig...??
ekenstam50;8941 skrev:Hade du Mimmi köpt stiften på http://www.ontop.nu?
Jag hittade ingen del på sajten där jag kunde göra inköp.
Mad Gerald;16505 skrev:Igår öppnade jag ventilkåporna för första gången på Pingu, det har ju varit en hel del strul med gången så det är lika bra att köra hela programmet innan man ropar hej. Jag kan väl säga att det stod inte helt rätt till , det var ingen katastrof men det skiljde en del mellan höger och vänster ca 0,05-0,1. När allt var klart satte jag mig på och skulle runda kvarteret, det blev 4mil utan handskar men med handtagsvärmen på:p Jag trodde aldrig att det skulle bli en sån stor skillnad på lite ventilspel och jag har inte gjort något annat än det. Det är tydligen känsligare på Pingu än det är i en gammal v8:rolleyes:
Marie;16518 skrev:Ta nu bara och kolla synkningen av spjällhusen också så...
leif;16520 skrev:Jag var i kontakt med ONTOP i början på veckan och skulle beställa brisk stift till min mc men dom säljer inte dom stiften längre,så rådet blev att köpa Halo i stället.Någon som provat om Halo stiften fungerar lika bra??
Mad Gerald;16532 skrev:Det är säkert som ögat, synkade före men det blir ju en del skillnad i lyft men framförallt i duration (öppettider) har inte mätt men på Maxen skiljer det ca:3grader mellan min å max.
Roger
AnWi;16552 skrev:...köper man bäst enstaka bladmått? Biltema hade, som väntat, bara hela måttsatser.
/Anders
AnWi;16556 skrev:Jag vet vi har bladmått på metervara i förrådet på jobbet men inte vilka dimensioner som finns. Killen som sköter det, en bra kompis, tog semster från lunch. Jag var där en timme för sent bara (men det är ju en såndär dag).
Det är inte akut, i alla fall. Det kan avklaras när säsongen går mot sitt slut. Det är en lycka, ibland, att ha två maskiner.
Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst