Ventilspel.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventilspel.

Inläggav Mimmi » 2007-03-12/23:02

Hej!

Jag har de senaste dagarna ägnat mig (med Marie som ivrig påhejare/hjälpare:) ) åt att gå igenom Gullan. Jag vill gärna kontrollera att allt stämmer och veta att det är jag som skruvat i min motorcykel. Det är bara 300 mil sedan som en service gjordes av MC-Proffsen, men ändå...:)

Allt var i ordning och riktigt ända till dess att jag kom till ventilerna. De hade exakta värden, alla åtta var precis lika ställda, det vill säga alla inloppsventiler hade lika värden och alla utlopp var också precis lika. Men vilka värden? Jo, in var tight 0,10 och ut var tight 0,20!

Det måste väl vara justerat så med vilja? För inte kan väl alla åtta ventilerna ändra sig så jämt... Finns det någon som vet/har några teorier om detta, jag skulle väldigt gärna vilja ha reda på lite mera i denna sak.

Jag justerade mycket noga med flera kontroller till värdet enligt verkstadshandboken som säger in 0,15 och ut 0,30. Jag satte dessutom spelen åt det lösa hållet.

Resultatet? Jo Gullan blev ju helt plötsligt körbar på låga varv, och ger mig numera inte magknip av nervositet när jag skall köra upp från garaget:) !
Lågvarvsegenskaperna blev som genom ett trollslag riktigt goda.
Jag har aldrig någonsin upplevt att en motor så totalt ändrat karaktär bara genom att ändra på ventilspelet. Nu är det inga problem att puttra fram i sextio på sexan...:)
I ärlighetens namn måste jag också tillägga att i samband med dessa arbeten monterade jag dessutom BRISK-stift. Så hur mycket de har att göra med den numera (nästan) njutbara motorgången vet jag inte. Ett nytt luftfilter kom också på plats.

Någon spjällsynkronisering behövde jag inte göra. Jag mätte med Mimmimeter, och på tomgång var avvikelsen ca 1 mbar. Vid 2000rpm var det 0 i avvikelse, för att sedan från 3000rpm och till 4000rpm (max jag testade) också ca 1 mbar. Max avvikelse enligt fabriken är 5 mbar.

Jag har i dag i det underbara vårvädret varit ute en liten tur, och vad jag tyckte om det berättar jag senare i en ny tråd.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-12/23:43

Slitna bladmått i kombination med stress på verkstaden?
Olika syn på hur trögt ett bladmått ska gå när feelingen är rätt?
Åsså hade ju din ögonsten faktiskt knallat sina modiga 300 sedan sist...

Det jag blir lite nervös av vid sådana tillfällen, är möjligheten av att det gått ut ett servicemeddelande internt BMW om ändrade toleranser. Fast så kan det väl inte vara nu?

Förbluffande för övrigt med de stora spelen i våra maskiner; där ligger nog BMW i topp...

Förexten:
Behövde du justera axialspelen för vipporna eller var det OK?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-13/00:01

Guzzi-Leif;8502 skrev:Förexten:
Behövde du justera axialspelen för vipporna eller var det OK?


Axialspelen var helt acceptabla. Däremot har jag och Mimmi grunnat mycket på det där med ventilspelen. Att de var så precisa och jämna tyder rent ut sagt på att arbetet var mycket välgjort, men av någon anledning med andra mått än de specificerade. Antingen har det kommit ett servicemeddelande som du föreslår, alternativt är in 0,10 ut 0,20 rätt spel på någon annan BMW-motor (men i så fall - vilken?) och man har plockat fram fel uppsättning "tolkar". Även den mycket jämna synkningen av spjällhusen pekar på ett synnerligen välgjort servicearbete, så desto underligare är avvikelsen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Axialspelen.

Inläggav Mimmi » 2007-03-13/00:19

Guzzi-Leif;8502 skrev:...
Förexten:
Behövde du justera axialspelen för vipporna eller var det OK?


Marie;8507 skrev:Axialspelen var helt acceptabla.



Hej!

Axialspelen mätte jag upp till tight 0,10 på 2 vipparmar, lös 0,10 på en samt tight 0,15 på en. Helt acceptabelt enligt min mening. Fabrikens tolerans är 0,05 - 0,40.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-13/07:19

Jag kanske inte är så fel ute när jag prisar gången hos våra Oilheads och nu kommer en något lätt dryg kommentar:D ; bara man tar tag i servicearbetet själv.

Oilheads går bra med rätt inställningar!!:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-13/22:32

Mimmi;8495 skrev:Hej!
I ärlighetens namn måste jag också tillägga att i samband med dessa arbeten monterade jag dessutom BRISK-stift. Så hur mycket de har att göra med den numera (nästan) njutbara motorgången vet jag inte. Ett nytt luftfilter kom också på plats.

Jag har synnerligen svårt att tro på att ventilspelet i detta fall kan ha haft någon märkbar inverkan på motorgången. Rimligtvis är det stiften och/eller luftfiltret och/eller det fina vädret som spelat in.:rolleyes:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-14/08:56

Oj, oj, oj vad ventilspelet betyder mycket i oilheads! Det var först när jag följde http://www.advrider.com/Wisdom/OVADv2.2.pdf som jag insåg det fullkomligt magiska i att justera ventilerna korrekt.
Just nu går min 1150 hårt och litet ryckigt och jag vet att den kommer att bli som en ny hoj när jag ställer ventilerna.
Prova själv och möt magi - Joe Labero är en prao.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-14/19:43

HMR;8560 skrev:Jag har synnerligen svårt att tro på att ventilspelet i detta fall kan ha haft någon märkbar inverkan på motorgången. Rimligtvis är det stiften och/eller luftfiltret och/eller det fina vädret som spelat in.:rolleyes:

I egenskap av utbildad motorkonstruktös så säger jag bestämt emot dig på den punkten. Ventilspelen är *mycket* viktiga. Genom att öka ventilspelen kan man "imitera" en snällare kam med mindre överlapp och duration samt lägre lyfthöjder. Därmed får man bättre lågvarvsegenskaper. Priset är lite effektförlust på höga varv samt eventuellt ventiltickande. I det här fallet ställde vi dock bara ventilerna enligt tillverkarens anvisningar från en inställning med för små ventilspel.

ekenstam50;8578 skrev:Oj, oj, oj vad ventilspelet betyder mycket i oilheads! Det var först när jag följde http://www.advrider.com/Wisdom/OVADv2.2.pdf som jag insåg det fullkomligt magiska i att justera ventilerna korrekt.
Just nu går min 1150 hårt och litet ryckigt och jag vet att den kommer att bli som en ny hoj när jag ställer ventilerna.
Prova själv och möt magi - Joe Labero är en prao.


Lustigt nog var det exakt så Mimmi gjorde på ren instinkt utan att läsa en massa swahili. Den enda skillnaden var att hon använde tvättklämmor i stället för krokodilklämmor.:D Till och med fabrikatet på nyckeln till låsmuttrarna valde hon rätt på ren känsla. Heyco!;)


Dock kvarstår fortfarande den intressanta frågan:
"Varför ställde MC-Proffsen i Hägersten ventilerna med rent åt Lurås för små spel?"
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-14/22:49

Dock kvarstår fortfarande den intressanta frågan:
"Varför ställde MC-Proffsen i Hägersten ventilerna med rent åt Lurås för små spel?"
Svar: Dom vet inte vad dom håller på med. Dom är ju bara avlönade.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-14/23:30

Marie;8594 skrev:I egenskap av utbildad motorkonstruktös så säger jag bestämt emot dig på den punkten. Ventilspelen är *mycket* viktiga. Genom att öka ventilspelen kan man "imitera" en snällare kam med mindre överlapp och duration samt lägre lyfthöjder. Därmed får man bättre lågvarvsegenskaper. Priset är lite effektförlust på höga varv samt eventuellt ventiltickande. I det här fallet ställde vi dock bara ventilerna enligt tillverkarens anvisningar från en inställning med för små ventilspel.



Lustigt nog var det exakt så Mimmi gjorde på ren instinkt utan att läsa en massa swahili. Den enda skillnaden var att hon använde tvättklämmor i stället för krokodilklämmor.:D Till och med fabrikatet på nyckeln till låsmuttrarna valde hon rätt på ren känsla. Heyco!;)


Dock kvarstår fortfarande den intressanta frågan:
"Varför ställde MC-Proffsen i Hägersten ventilerna med rent åt Lurås för små spel?"


Emedan tidigare framförda teorier icke funnit genklang, dristar jag mig till att framlägga en ny:
Måhända de i sin iver efterdragit topparna? Efter att ha justerat ventilspelen...

Äsch: Mimmi får nog nöja sig med att ha gjort ett bättre jobb än föregående mek - alla gåtor får inte sin rätta lösning och förklaring!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-15/01:54

Guzzi-Leif;8617 skrev:Emedan tidigare framförda teorier icke funnit genklang, dristar jag mig till att framlägga en ny:
Måhända de i sin iver efterdragit topparna? Efter att ha justerat ventilspelen...

Den köper jag inte. Att samtliga avgasventiler på båda topparna i så fall satt sig EXAKT 0.10 mm medan samtliga insugsventiler satt sig EXAKT 0.05 mm ? :confused:

Guzzi-Leif;8617 skrev:Äsch: Mimmi får nog nöja sig med att ha gjort ett bättre jobb än föregående mek - alla gåtor får inte sin rätta lösning och förklaring!


BRAVO!!!
Du har rätt inställning för att bli katolik. Alla mysterier kan icke förklaras...;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-03-15/12:13

Nu börjar det nästan bli dags att Mimmi frågar MC-proffsen vad som gäller. :confused:

Att det är gjort som det är talar ju definitivt för att det är avsiktligt eller ett totalt hjärnsläpp, konsekvent genomfört
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-15/12:40

Mats Liifv;8643 skrev:Nu börjar det nästan bli dags att Mimmi frågar MC-proffsen vad som gäller. :confused:

Att det är gjort som det är talar ju definitivt för att det är avsiktligt eller ett totalt hjärnsläpp, konsekvent genomfört


Sån´t händer på verkstäder likaväl som det ibland blir fel inom sjukvården. Många hojtyper, pressade tider, man kan ha en dålig dag m.m
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-15/21:09

Mats Liifv;8643 skrev:Nu börjar det nästan bli dags att Mimmi frågar MC-proffsen vad som gäller. :confused:

Att det är gjort som det är talar ju definitivt för att det är avsiktligt eller ett totalt hjärnsläpp, konsekvent genomfört


Jo jag har försökt övertala Mimmi att ringa. Inte för att skälla utan för att fråga. Dessutom kan det vara bra att de får veta det, OM det nu handlar om ett perfekt genomfört misstag. Får se om jag kan tjata hål i huvet på henne... :D

Min teori är fel sats tolkar. De har ju märkesservice på både BMW och Yamaha, och jag har ett svagt minne av att in 0.10 ut 0.20 stämmer på åtminstone den ena av mina Yamaha.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

ventilspel

Inläggav Tishultaren » 2007-03-16/20:15

Min går lite oroligt trots att jag plockat bort det där "air injection reactor" skiten-och knöt på Halostift ,så nu har jag beställt en rep sats med munstycken mm...den har ju några år på nacken så de behöver nog bytas...:cool:

Sen ska jag bara köpa lite slangar så jag kan bygga en sån där Mimmimeterappagrunka... :D

Tänkte en tanke angående ventilspel:kan hårt ställda ventiler ha med utsläpp att göra??att motorn ska gå så snålt och rent som möjligt,med sidoeffekten att de får lite orolig gång??

Mina ventiler har ju också värdena 0.10 och 0.20 -ska nog prova att släppa lite på dem...

Nästa projekt sen e att bygga en hållare till bågen ,som passar till min Quest
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Hollstein » 2007-03-16/20:43

Liten tes om ventilspel bara. normalt brukar ju spelen öka med motorslitage, d v s på en gammal stötstångsmotor som tenderar att "hamra" stötstänger et c så att spelet ökar. Dock med överliggande kam så är slitaget oftast mindre mellan kam och ventil än vad ventilen själv hamrar ( sliter) ventilsätet och då uppstår fenomenet att ventilspelet minskar med tiden. Jag har ingen aning om hur det blir med en hybridsåg som oilheaden d v s med både vippor och överliggande kam men jag kan tänka mig att spelen kanske krymper med slitaget. Detta skulle kunna förklara dina tajta spel, förmodligen är dom satta på fabriken och ingen har skruvat alls på grejerna sen dess. Det enda man pysslar med på märkesverkstäderna är att ta betalt och torka av utsidan på oljefiltret, detta är i a f min uppfattning.

Dock mycket intressant det du säger om ändringar i motorkaraktäristiken efter ventiljustering, skall genast kolla min hoj.
Den går i och för sig som fan men är aningen ryckig ibland.

M v h Johan // R1100S
Hollstein
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-05-02/12:15

Inläggav Marie » 2007-03-16/21:23

Hollstein;8756 skrev:Liten tes om ventilspel bara. normalt brukar ju spelen öka med motorslitage, d v s på en gammal stötstångsmotor som tenderar att "hamra" stötstänger et c så att spelet ökar. Dock med överliggande kam så är slitaget oftast mindre mellan kam och ventil än vad ventilen själv hamrar ( sliter) ventilsätet och då uppstår fenomenet att ventilspelet minskar med tiden. Jag har ingen aning om hur det blir med en hybridsåg som oilheaden d v s med både vippor och överliggande kam men jag kan tänka mig att spelen kanske krymper med slitaget. Detta skulle kunna förklara dina tajta spel, förmodligen är dom satta på fabriken och ingen har skruvat alls på grejerna sen dess. Det enda man pysslar med på märkesverkstäderna är att ta betalt och torka av utsidan på oljefiltret, detta är i a f min uppfattning.

Dock mycket intressant det du säger om ändringar i motorkaraktäristiken efter ventiljustering, skall genast kolla min hoj.
Den går i och för sig som fan men är aningen ryckig ibland.

M v h Johan // R1100S


Att ventilerna skulle hamra in sig så exakt jämnt finner jag väldigt otroligt.

Dessutom har jag ett tämligen högt förtroende för Mc-proffsen i Hägersten, eftersom till och med en så petnoga människa som Bengt Allevad talar väl om dem. Och att en sju år gammal BMW-boxer som gått 3400 mil skulle vara så fantastiskt jämn i ventilspelen och perfekt i spjällhussynkningen om den inte efterjusterats finner jag otroligt. Däremot är jämnheten rimlig 300 mil efter senaste välgjorda service.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Hollstein » 2007-03-16/22:40

Det är inte så konstigt, grejorna är ju identiska, 4 + 4 likadana ventiler och säten, finns ingen anledning att de skulle slita olika, vad gäller synkningen samma sak, det brukar börja stöka först när någon pappskalle är där och petar på prylarna ;-))

Johan
Hollstein
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-05-02/12:15

Inläggav Sportster » 2007-03-17/09:56

Det måste väl stå helt klart att nån på MC-Proffsen gjort ett misstag då de ställt in ventilspelen så snålt. Att det inte är nån intelligent tanke bakom illdådet eller rent av "religion" visas ju av att motorn plötsligt gick bättre med rätt ventilspel!
Även om firman skulle ha gott rykte så består den väl av ett antal människor, och vi har ju alla våra måndagar...
Å andra sidan är väl deras avsikter goda då de fick till trottelsynken så bra.
Att en oilhead med högt liggande kamaxel skulle slita spelen åt nåt annat håll än alla andra motorer måste anses som helt osannolikt.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Lite mera ved på brasan.

Inläggav Mimmi » 2007-03-17/22:54

Hej!

Att min ventiljustering gjorde underverk står nu ännu klarare för mig! Nu har jag kört flera gånger, och upplever numera motorn som helt underbar i karaktären. Numera går det hur bra som helst att köra ut ur garaget och uppför backen med sin 180° högerkurva mitt på. Det känns som om kraftutvecklingen är rent linjär i förhållande till pådraget. Precis som en ångmaskin eller vatten/ångturbin.

Inte nog med att växlarna är "långa", jag kan dessutom köra sakta på dem också.

Jag har varit ute på nätet och läste en del om R-modellerna. Inte för att jag litar mera på en skribent bara för att han är från USA, än på flera här på Forum. Men Rob Lentini var, såvida jag kan förstå, erkänt duktig.
Vad det gäller ventilspel så gjorde han, just för att förbättra låg- och mellanvarvsegenskaperna på sin R såhär: inlopp 0,30 och utlopp 0,36. (att det är 0,36 beror på att han anger måtten i ", och jag har räknat om dem av den anledningen att det nog finns en del av läsarna här som inte är så hemma i det måttsystemet)

Jag skall vid tillfälle prova att justera enligt dessa mått, för att se hur Gullan går då...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-18/09:41

Mimmi;8811 skrev: (att det är 0,36 beror på att han anger måtten i ", och jag har räknat om dem av den anledningen att det nog finns en del av läsarna här som inte är så hemma i det måttsystemet)


Är detta bara lite retfullt eller är det hakan som sticker ut på dig...??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Brisk

Inläggav Räven » 2007-03-18/10:48

Har upplevt ungefär samma sak som du Mimmi, men då var det Mc tjänst Vetlanda som spelat ventiler, väldigt snävt ställda. Tror att du ska ge dina Briskstift lite av äran till den bättre motorgången. Du behöver aldrig mer byta stift,däremot lyft tändhattarna ibland ,har en förmåga att bränna fast med tändkabelhaveri när du försöker få loss dom.
Mvh. räven
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Varken det ena eller andra!

Inläggav Mimmi » 2007-03-18/14:25

Sportster;8827 skrev:Är detta bara lite retfullt eller är det hakan som sticker ut på dig...??



Hej!

Nej, verkligen inte! Jag har träffat på yrkesverksamma mekaniker/reparatörer, ofta yngre, som inte har en aning om vad som menas med 1/4", 5/16" osv eller ännu mindre hur man använder " skalan på ett skjutmått.
Så likaväl som jag blir tacksam när någon förklarar exempelvis datorterminologi för mig, trodde jag i min enfald att min förklaring skulle uppskattas av många här. För jag tror fortfarande att majoriteten av läsarna här inte är riktigt hemma i " systemet, fastän jag kanske har fel?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Tändstift

Inläggav BoJ » 2007-03-18/16:40

Fråga till Mimmi och Räven
Vad är beteckningen på de Brissktändstift som du använder ? Vet någon var man kan köpa sådana i trakterna runt Malmö ? Finns de på Internethandel ?

BoJ Gul TAX 1150 gs
BoJ
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 1995-10-03/01:00

Brisk

Inläggav Räven » 2007-03-18/16:53

Till enkelstiftarna =DOR14LGS
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Leverandør.

Inläggav Mimmi » 2007-03-18/17:20

Hej!

"Räven" har ju redan svarat på vilken typ som gäller.
BRISK-stift säljes av http://ontop.nu/.
Jag betalade 285:- inkl frakt för de jag köpte. (jag förskottsbetalade och slapp på så sätt Pf.avgiften)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Får man låna

Inläggav AnWi » 2007-03-19/09:46

denna tråd för en fråga?
Bästa stift till min R100RT? Upplever lite osäker gång vid tomgång och tendens till vad min grabb föraktfullt kallar "kärringstopp". (Det håller jag på att ta ur honom).
Kan vara att tomgången ligger lite för lågt men även på att ventilspelet, som förra sommaren var något för stort var justerats lite.
Att se om bättre stift påverkar är ju ett intressant och någotsånär billigt sätt att kolla effekten. (Jag har ändå lagt ner alldeles för mycket pengar på bågen, i år, för att hålla mej inom mina budgetramar).


/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-20/08:36

Hade du Mimmi köpt stiften på http://www.ontop.nu?
Jag hittade ingen del på sajten där jag kunde göra inköp.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Brisk-inköp.

Inläggav Mimmi » 2007-03-20/23:01

ekenstam50;8941 skrev:Hade du Mimmi köpt stiften på http://www.ontop.nu?
Jag hittade ingen del på sajten där jag kunde göra inköp.


Hej!

Visst handlade jag där. Nej, så modernt är det inte att man kan handla direkt från nätet. Antingen kan Du ringa, eller också maila. Det går säkert bra vilket som, jag minns inte vilket jag gjorde:o
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-07-13/09:09

Igår öppnade jag ventilkåporna för första gången på Pingu, det har ju varit en hel del strul med gången så det är lika bra att köra hela programmet innan man ropar hej. Jag kan väl säga att det stod inte helt rätt till , det var ingen katastrof men det skiljde en del mellan höger och vänster ca 0,05-0,1. När allt var klart satte jag mig på och skulle runda kvarteret, det blev 4mil utan handskar men med handtagsvärmen på:p Jag trodde aldrig att det skulle bli en sån stor skillnad på lite ventilspel och jag har inte gjort något annat än det. Det är tydligen känsligare på Pingu än det är i en gammal v8:rolleyes:
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Marie » 2007-07-13/12:42

Mad Gerald;16505 skrev:Igår öppnade jag ventilkåporna för första gången på Pingu, det har ju varit en hel del strul med gången så det är lika bra att köra hela programmet innan man ropar hej. Jag kan väl säga att det stod inte helt rätt till , det var ingen katastrof men det skiljde en del mellan höger och vänster ca 0,05-0,1. När allt var klart satte jag mig på och skulle runda kvarteret, det blev 4mil utan handskar men med handtagsvärmen på:p Jag trodde aldrig att det skulle bli en sån stor skillnad på lite ventilspel och jag har inte gjort något annat än det. Det är tydligen känsligare på Pingu än det är i en gammal v8:rolleyes:

Ta nu bara och kolla synkningen av spjällhusen också så... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-07-13/13:32

Jag var i kontakt med ONTOP i början på veckan och skulle beställa brisk stift till min mc men dom säljer inte dom stiften längre,så rådet blev att köpa Halo i stället.Någon som provat om Halo stiften fungerar lika bra??
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-07-13/17:08

Marie;16518 skrev:Ta nu bara och kolla synkningen av spjällhusen också så... ;)


Det är säkert som ögat, synkade före men det blir ju en del skillnad i lyft men framförallt i duration (öppettider) har inte mätt men på Maxen skiljer det ca:3grader mellan min å max.

Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav AnWi » 2007-07-13/21:45

Jag har också varit i kontakt med Ontop. I mitt fall fanns det Brisk och inte Halo. R1200 har ju 12mm gänga vilket påverkar urval.

Kanhända måste jag välja värmetal 12 (för hårdare körning) för att få stift till cykeln. Får se vad de skickar. Om de skickar. Jag har i alla fall bett dem göra det.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Ojdå!

Inläggav Mimmi » 2007-07-13/21:48

leif;16520 skrev:Jag var i kontakt med ONTOP i början på veckan och skulle beställa brisk stift till min mc men dom säljer inte dom stiften längre,så rådet blev att köpa Halo i stället.Någon som provat om Halo stiften fungerar lika bra??



Hej!

Det var synd att inte Briskstiften finns tillgängliga längre. Men kanske det finns någon annan som har agenturen för Sverige?
Halo har jag bara hört gott om, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Väldig skillnad gör det...

Inläggav Mimmi » 2007-07-13/22:02

Mad Gerald;16532 skrev:Det är säkert som ögat, synkade före men det blir ju en del skillnad i lyft men framförallt i duration (öppettider) har inte mätt men på Maxen skiljer det ca:3grader mellan min å max.

Roger



Hej!

Att ventilspelen är korrekta ÄR väldigt viktigt för en bra motorgång. Det är inte alls konstigt egentligen. Eftersom varje cylinder har fyra ventiler så gäller det ju dels att varje ventilpar är exakt justerat för att tillförsäkra ett exakt gasflöde i respektive cylinder. Dessutom är det sedan i sin tur lika viktigt att båda cylindrarnas ventiler står exakt lika, för att en full balans skall uppnås emellan cylindrarna. Så att bara hålla på med spjällsynkning är ganska meningslöst om inte grundförutsättningarna är de rätta...
Med detta menar jag naturligtvis inte att man skall behöva justera ventilerna extremt ofta, utan man kan säkert kolla spjällen 250 mil efter en perfekt ventiljustering, och sedan kolla ventilerna var 500:e, eller kanske 1000 mil. Men detta är något man lär sig efter att ha kört sin maskin och kollat upp hur mycket spelen förändras.

För närvarande har jag Gullan perfekt justerad, och hon drar utan knot och vibrationer från 1500 varv/min på trean, och är fullt körbar runt 2000 varv/min även på fyran o femman.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Var...

Inläggav AnWi » 2007-07-13/22:23

...köper man bäst enstaka bladmått? Biltema hade, som väntat, bara hela måttsatser.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Hmmm...

Inläggav Mimmi » 2007-07-13/22:35

AnWi;16552 skrev:...köper man bäst enstaka bladmått? Biltema hade, som väntat, bara hela måttsatser.

/Anders



Hej!

Enstaka bladmått har jag aldrig stött på. Däremot så finns det bladstål av alla möjliga mått att köpa på metervara. Men det är endast extremt välsorterade affärer som har det hemma. Inte ens E-Boden i Kinna har det:eek: ;)
Men det finns med i LUNA-katalogen, den riktigt tjocka proffsvarianten. Men privat har jag aldrig funnit det nödvändigt att köpa måtten så, det blir ganska dyrt. Men förr när jag arbetade så hade vi alltid rullar med de mått vi behövde på förrådet, man sliter ju ut bladmåtten, så det behövdes ofta nya. Men det var lite omständligt att kapa dem, dessutom så anser jag att man behöver sätta ett grepp på dem, eftersom det är oerhört lätt att skada sig på de vassa kanterna annars.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Tack för snabbt svar

Inläggav AnWi » 2007-07-13/22:50

Jag vet vi har bladmått på metervara i förrådet på jobbet men inte vilka dimensioner som finns. Killen som sköter det, en bra kompis, tog semster från lunch. Jag var där en timme för sent bara (men det är ju en såndär dag).

Det är inte akut, i alla fall. Det kan avklaras när säsongen går mot sitt slut. Det är en lycka, ibland, att ha två maskiner.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-13/23:01

AnWi;16556 skrev:Jag vet vi har bladmått på metervara i förrådet på jobbet men inte vilka dimensioner som finns. Killen som sköter det, en bra kompis, tog semster från lunch. Jag var där en timme för sent bara (men det är ju en såndär dag).

Det är inte akut, i alla fall. Det kan avklaras när säsongen går mot sitt slut. Det är en lycka, ibland, att ha två maskiner.

Anders


Jag har för mig att Biltemas bladmåttsatser är såpass billiga att man kan köpa två av dem och 'slakta'. Knyt samman bladmåtten för insug med en bit snöre och en tvättklämma och motsvarande med måtten för avgas. Mimmi har beskrivit detta i någon tråd om ventiljustering.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst