mbrobeck;19913 skrev:Det verkar ju logiskt för 1150 är väl specad för 95 pktan så du skall rimligen inte känna någon skillnad annat än glädjen att få elda för kråkorna.
Jag har hävdat att det blir lägre förbrukning i någon tråd här men det har alltid varit relaterat till fordon som kräver 98 och där det har visat sig att förbrukningen går upp med lägre oktan.
MVH Magnus
Det är ruggigt vad denna tråd växer. Jag håller lite med Marie, man kan diskutera
och teoretisera hur länge som helst gällande körekonomi. Beroende på körsätt slår
det väl olika. Och känslan, "vad går bäst" ja det kan kanske vara placeboeffekter,
delvis.
Om man tar ner saken på det rent tekniskt/termodynamiska planet har flera postningar
varit nära, men ingen har målat upp den kompletta bilden. Låt mig göra ett försök:
1) Oktantalet är ett bränsles förmåga att motstå självantändning vid kompression.
Ju högre oktantal, desto större motstånd mot självantändning, och
med högt oktantal kan alltså högre
kompressionsförhållande pressas upp utan självantändning, (se punkt 2).
2) Vid en adiabatiskt reversibel kompression (en kolvkompression är hyfsat
nära adiabatiskt reversibel) stiger temperaturen med ett ökat kompressionsförhållande.
Det finns en rätt enkel p-T formel som vi struntar i nu.
3) Man kan visa via Carnotprocessen att en Ottomotor får högre verkningsgrad,
dvs mer kraft ut per satsad mängd bränsle, ju högre kompressionsförhållandet är
(inom rimliga praktiska gränser).
4) En modern Ottomotor med hyfsat kompressionsförhållande har en antiknackings-
mekanism som avbryter kompressionen om bränslet självantänder före
gnistan slås på. Ja då blir det ju lägre kompressionsförhållande
och lägre verkningsgrad -> motorn drar mer bränsle vid en given
effekt. Högre oktantal, och gnistan gör sitt jobb vid rätt
och högre tryck/temp -> högre verkningsgrad.
5) Ovanstående medför att för en motor som är konstruerad för ett lågt
kompressionsförhållande, t.ex en gammal folkabubblaboxer, där
spelar oktantalet ingen roll. Omvänt kan en motor konstruerad för
ett högt kompressionsförhållande tjäna på att inte få för lågoktanigt
bränsle.
Niklas R