Ojämn motorgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ojämn motorgång

Inläggav Boman » 2007-04-13/06:59

Har just köpt en BMW R1100RT av årsmodell 2000. Den är väldigt lite körd (ca 1.400 mil) av en äldre herre och i mycket gott skick.

Mitt problem är att det är svårt att få motorn att gå jämnt. Känslan är ungefär som om bensinen är på väg att ta slut. Man ger lite gas, motorn svarar och sedan minskar draget igen. Om man försöker hålla en jämn hastighet, framförallt vid stadskörning i lägre hastighet, så växelvis drar resp motorbromsar motorn. Detta gör MC:n svårkörd. Kort sagt upplever man som om motorn är "bränslehungrig" precis som när bensinen är på väg att ta slut.

Min fråga är: Har någon av er liknande erfarenhet. Kan det vara något konstigt med "motorstyrningen"? Finns det ett bränslefilter som kan vara igensatt? Något annat tips?

Jag kan tillägga att motorcykeln är regelbundet servad (helt nyligen) men körd bara ett femtiotal mil per år de senaste åren....

Tack på förhand

Kjell-Åke
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Vanligt!

Inläggav Mimmi » 2007-04-13/11:02

Hej!

Du har just råkat ut för det fenomen som är väldigt vanlig just på R1100 och känt över hela världen och som kallas "surging" eller på svenska, magerryckningar.
Fenomenet hänger bl.a samman med att BMW valt att göra en mc med så rena avgasvärden som möjligt, vilket innebär att den i alla lägen skall gå så magert som möjligt. Det hela hänger även samman med motorstyrningen, Motronic 2.2. 1150 som har Motronic 2.4 är inte drabbade. Det finns massor skrivet om detta fenomen, och hur man kan avhjälpa/förbättra det. Det är mycket noggrann spjällsynkning, andra tändstift (Brisk) samt eventuell ommappning som gäller.

Har inte tid nu att leta upp länkar till dessa beskrivningar, men använd sökfunktionen här i Forum och sök på "surging" så hittar Du förhoppningsvis något.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-04-13/11:22

Boman;10342 skrev:Har just köpt en BMW R1100RT av årsmodell 2000. Den är väldigt lite körd (ca 1.400 mil) av en äldre herre och i mycket gott skick.

Mitt problem är att det är svårt att få motorn att gå jämnt. Känslan är ungefär som om bensinen är på väg att ta slut. Man ger lite gas, motorn svarar och sedan minskar draget igen. Om man försöker hålla en jämn hastighet, framförallt vid stadskörning i lägre hastighet, så växelvis drar resp motorbromsar motorn. Detta gör MC:n svårkörd. Kort sagt upplever man som om motorn är "bränslehungrig" precis som när bensinen är på väg att ta slut.



Hej och välkommen till forumet.

Dina beskrivningar tyder på det som Mimmi tog upp.
Ska sanningen fram så trodde jag att felet är avhjälpt på en så ny cykel som din när 1100-motorn hade funnits i 7 år vid det laget den byggdes.

Det står en hel del i denna tråden bl.a.:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=125
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Tack

Inläggav Boman » 2007-04-15/20:49

Tack alla nya vänner här på forumet för snabbt och intressant svar. Jag kommer att försöka fixa min mc efter de råd jag fått. Så småningom meddelar jag hur resultatet blev....

Mvh

Kjell-Åke
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Inläggav ekenstam50 » 2007-04-27/10:43

För några veckor sedan skrev jag i uppgivenhet till forumet och frågade om ryckningarna på min R1150R. Jag fick naturligtvis svaren att ställa ventilerna och justera trottlarna. Men jag hade ju justerat ventilerna och trottlarna. Jag justerade ventilerna och trottlarna en gång till men det blev inte bättre.
Jag skippade att justera ventilerna men justerade trottlarna ytterligare två gånger med hjälp av Mimmi-metern (som jag kallar Mårten-meter). Det fungerade inte bra. Då övergick jag till Berra-bus-metoden: kör en stund, skruva en kvarts varv på skruven, kör en stund, skruva på skruven ett kvarts varv och så vidare. Det blev bättre ibland men inte särskilt mycket.
I går tog jag fram en trädgårdsstol och satte mig bredvid hojen och stirrade på den. Jag tänkte...
Hmm - den där sensorn - lambdasond eller vad det kallas. Jag pillade på den och den satt löst. Väldigt löst. Frisk luft hade läckt in och datorn hade väl jobbat halvt ihjäl sig på att försöka justera alla konstiga värden som kommit in.
Ner med ljuddämpare och avgasrör. Dra på muttern - skithårt. På med alla rör och dämpare. Starta hojen och under över alla under, den gick bra igen.
Äntligen har jag fått tillbaks min gamla hoj och körningen är helt fantastisk igen. Det blev 25 mil av bara farten.
Så: vid surging - kolla även att den där pluggen sitter fast.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Intressant

Inläggav Boman » 2007-04-27/14:31

Tack för ett intressant inlägg. Jag ska naturligtvis kolla min lambdasond sensor direkt.

Jag har gjort en del justeringar (utan något direkt resultat). Justerat trottle-sensorn, justerat ventiler, använt Mårten/mimmi instrumentet, bytt tändstift men inte märkt någon skillnad. Därför tacksam för alla tips....
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Inläggav Sportster » 2007-04-29/10:16

Har du kollat om "Cat Code Plug":en (CCP) sitter i eller ej?
Sök på google och i detta forum så får du fram mycket om denna.
Det brukar ibland bli bättre att köra utan CCP:n, alternativt prova
andra "byglingar".
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst