Skojig ventil?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skojig ventil?

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-20/21:50

Någon som vet om det sitter kulventiler under luftningsnipplarna på främre bromsoken på min R1150RS, årsmodell 2003? Så man kan byta luftningsnippeln utan alltför stora aggremanger...

Jag kan stå och hålla bromsen intryckt med servon igång och det kommer inte en droppe pysande. Dock, efter några timmars stillastående, ligger det en droppe bromsvätska runt nippeländens gängor - förefaller sugas upp kapillärt runt gängorna. Har stuckit ned en kanyl i hålet och sugit men inuti nippeln är det snustorrt - måste vara ett pyttelitet läckage (eller kvarvarande rester från senaste bromsvätskebytet??).
Kan vara en repa på tätningsytan eller någon skit som hindrar tätning men jag har lossat och dragit åt några gånger och det halp icke.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-04-21/08:09

Du är säker på att det är original nippel? Niplar med backventil går att köpa lite varstans idag. Att Bmw skulle satt in en nippel med backventil låter osannolikt och dyrt ur produktionssynpkt. Själv skulle jag ta ut den och syna i sömmarna för att vara säker.

Låt oss veta svaret.
/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-21/15:33

hubbiken;10874 skrev:Du är säker på att det är original nippel? Niplar med backventil går att köpa lite varstans idag. Att Bmw skulle satt in en nippel med backventil låter osannolikt och dyrt ur produktionssynpkt. Själv skulle jag ta ut den och syna i sömmarna för att vara säker.

Låt oss veta svaret.
/mark


Jag har originalnippeln på och i den sitter ingen backventil.
Tänkte bara att jag skulle slippa ta dän tanken och lufta om bromsarna utifall det satt kulventil i oket (ungefär som det gör i kopplingsluftningen).
Får se om jag helt enkelt ger tusan i fuktningen tills nästa bromsvätskebyte - det är ju försumbara kvantiteter som tittar fram och absolut inget tryckfall...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-21/20:04

Guzzi-Leif;10862 skrev:Någon som vet om det sitter kulventiler under luftningsnipplarna på främre bromsoken på min R1150RS, årsmodell 2003? Så man kan byta luftningsnippeln utan alltför stora aggremanger...

Jag kan stå och hålla bromsen intryckt med servon igång och det kommer inte en droppe pysande. Dock, efter några timmars stillastående, ligger det en droppe bromsvätska runt nippeländens gängor - förefaller sugas upp kapillärt runt gängorna. Har stuckit ned en kanyl i hålet och sugit men inuti nippeln är det snustorrt - måste vara ett pyttelitet läckage (eller kvarvarande rester från senaste bromsvätskebytet??).
Kan vara en repa på tätningsytan eller någon skit som hindrar tätning men jag har lossat och dragit åt några gånger och det halp icke.


Det där tycker jag att låter attan så skumt! Ingenting nere i ventilens kanal men ändå ett sipprande via gängorna :confused:
Kommer bromsvätskan förbi tätningsytan borde den ju ha sjuttan så mycket lättare att ta sig ut i det fria via kanalen än via gängorna :eek:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Luftnippel.

Inläggav Mimmi » 2007-04-21/20:33

Hej Leif!

Såvitt jag förstår är Dina tankar alldeles riktiga; dvs det är ingen vanlig luftnippel på bromsoket.

Under förutsättning då att Du har kvar "halsen" mellan bromsok och nippel. Efter vad jag förstått av BMW Original verkstadshansbok så finns det i denna "hals" ett slags ventil. Jag har ännu inte bytt vätskorna på Gullan, så jag vet ännu inte säkert. Men enligt anvisningarna skall luftnippel enbart monteras och användas vid luftning, sedan skall originalpluggen återmonteras.
Det är tydligen samma typ av ventil som på kopplingshydraulikens luftningsslang.

Fortfarande enligt dessa anvisningar så är det vacuumbromsluftare som skall användas. Dessutom föreskrivs att styret skall lossas och vridas så att behållaren kommer vågrätt, samt skall framhjulet ställas i den vinkel som ger högsta position på sagda behållare.

Men om Din luftnippel sitter rakt i bromsoket, utan "hals" eller mellanstycke, som på "vanliga" mc och äldre BMW, ja då vet jag intet om det fenomen Du beskriver:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-21/20:45

Marie;10905 skrev:Det där tycker jag att låter attan så skumt! Ingenting nere i ventilens kanal men ändå ett sipprande via gängorna :confused:
Kommer bromsvätskan förbi tätningsytan borde den ju ha sjuttan så mycket lättare att ta sig ut i det fria via kanalen än via gängorna :eek:


Visst är det förbaskat skumt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-21/20:46

Mimmi;10909 skrev:Hej Leif!

Såvitt jag förstår är Dina tankar alldeles riktiga; dvs det är ingen vanlig luftnippel på bromsoket.

Under förutsättning då att Du har kvar "halsen" mellan bromsok och nippel. Efter vad jag förstått av BMW Original verkstadshansbok så finns det i denna "hals" ett slags ventil. Jag har ännu inte bytt vätskorna på Gullan, så jag vet ännu inte säkert. Men enligt anvisningarna skall luftnippel enbart monteras och användas vid luftning, sedan skall originalpluggen återmonteras.
Det är tydligen samma typ av ventil som på kopplingshydraulikens luftningsslang.

Fortfarande enligt dessa anvisningar så är det vacuumbromsluftare som skall användas. Dessutom föreskrivs att styret skall lossas och vridas så att behållaren kommer vågrätt, samt skall framhjulet ställas i den vinkel som ger högsta position på sagda behållare.

Men om Din luftnippel sitter rakt i bromsoket, utan "hals" eller mellanstycke, som på "vanliga" mc och äldre BMW, ja då vet jag intet om det fenomen Du beskriver:) .


Min har konventionella luftningsnipplar på samtliga platser förutom på kopplingen.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Slutrapport

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-11/14:43

Alla mekar- och trubbeltrådar bör ju slutrapporteras så:
Inget läckage mer. Det jag observerat har med säkerhet varit kvarvarande rester från senaste bromsvätskebytet. Tvättade rent runt nippeln med elektronikrengöringsspray och blåste rent med luft och nu är det snustorrt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Håkan » 2007-05-11/20:27

Hej.

Jag har sett att en del hojar har fyllningsadaptern (fritt översatt) kvar på ett bromsok.
På fabriken, när man fyller bromssystemet första gången, fyller man bromsvätska under tryck genom den, låter vätskan stiga upp till behållaren, och luftar ev. andra oket.
När jag byter bromsvätska på en hoj med denna "fyllningsadapter" brukar jag byta ut den mot en konvensionell luftningsnippel. (Det "sölar" lite mindre så, även om det går att lufta/byta genom "fyllninsadaptern" som har en inbyggd backventil).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst