Finjustering av stötdämpare

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Finjustering av stötdämpare

Inläggav Helmetrock » 2007-04-21/19:54

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har lite bra tips om hur man ska justera stötdämparna och vad olika inställningar har för effekt?

Bakgrunden är att förra året hade jag originaldäcken på Rockstern, ganska sportiga och klistriga Bridgestona Battlax, och jag hade ställt stötdämparna så jag tyckte hojen gick riktigt bra, som jag minns det var hårdheten runt 75% och förspänningen bak på högsta. I år bytte jag till betydligt hårdare Michelindäck.

Jag upplevde/inbillade mig att de nya Michelin inte riktigt klarade av den hårda inställningen utan ville jazza lite vid kraftig motorbroms och vandra och inte vara riktigt stabil i kurvor. Detta är dock bara marginellt. Nu har jag iallafall ställt tillbaka allt till original, men då blir den lite väl mjuk och segstyrd tycker jag.

Så om ni har lite tips om hur det funkar så vore det fint!!

/Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-21/20:49

Helmetrock;10904 skrev:Jag undrar om det finns någon här på forumet som har lite bra tips om hur man ska justera stötdämparna och vad olika inställningar har för effekt?

Bakgrunden är att förra året hade jag originaldäcken på Rockstern, ganska sportiga och klistriga Bridgestona Battlax, och jag hade ställt stötdämparna så jag tyckte hojen gick riktigt bra, som jag minns det var hårdheten runt 75% och förspänningen bak på högsta. I år bytte jag till betydligt hårdare Michelindäck.

Jag upplevde/inbillade mig att de nya Michelin inte riktigt klarade av den hårda inställningen utan ville jazza lite vid kraftig motorbroms och vandra och inte vara riktigt stabil i kurvor. Detta är dock bara marginellt. Nu har jag iallafall ställt tillbaka allt till original, men då blir den lite väl mjuk och segstyrd tycker jag.

Så om ni har lite tips om hur det funkar så vore det fint!!

/Rickard


Det bästa jag (och många med mig) sett är på Öhlins hemsida. Kolla på http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx och läs din instruktionsbok parallellt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst