Tänkte ta mig en grustur idag & monterade bort packväskorna, sänkte trycken i däcken lite & gav mig iväg. Efter ca en halvmil så kom jag in på den första grussträckan & efter ett par kilometer så hann jag ikapp en lastbil som höll ca 30 km/h. Plötsligt så bromsade den hastigt in mitt i en kurva, jag blev lite överrumplad & hamnade lite väl nära den, ca 2-3 meter mitt bakom den. Jag såg anledningen till inbromsningen som var ett möte, plötsligt så börjar lasbilen att backa! Jag hann inte tänka nåt annat än att försöka styra bakåt vilket självfallet är lönlöst i lätt uppförslut med en GSA, allt gick mycket fort & paniken var fullständig när han började styra mig bakåt. Jag satt kvar i några sekunder men insåg att jag måste av hojen & kastade mig åt vänster, det blev min räddning...
Liggandes i gruset så ser jag hur lastbilen styr min hoj, som ligger på sidan, bakåt ca 1 meter för att därefter tvärbromsa. Fantastiska tankar som far genom huvudet på en vid sådana tillfällen, jag hann tänka att Bike har minst 5 veckors väntetid på reparationer nu & såg halva MC-sommaren förstörd!!! Chauffören kommer utrusandes & tror först att jag kört in i honom, han hade sett mig flyga åt sidan i sin backspegel.
Jag är just nu mycket glad att det gick så pass bra som det gick, att jag hoppade av & att hojen, hör & häpna, faktiskt nästan inte har några skador alls!!! Ett kraschat dimljus, ena ventilkåpsskyddet kraftigt repat samt passagerarfotpinngummit på samma sida trasigt... Ja ni läste rätt, mer blev det inte!!!
Som tur var så gick lastbilen in med dragkroken mot hojen & styrde den bakåt med denna, vad som hänt om den hamnat under vågar jag inte tänka på. Hur som helst så måste man säga att GSA:n är extremt tålig! Självfallet så ska jag dock upp till Bike så att dom får kolla över den i fall jag missat nåt, den uppför sig dock som vanligt efter olyckan men jag är ngt skakis & kommer att ställa mig långt bakom lastbilar & långtradare nästa gång, huga!
//Larsa