Idag så var det nära att jag & min GSA blev mos!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Idag så var det nära att jag & min GSA blev mos!

Inläggav .Z. » 2007-04-23/22:04

Tänkte ta mig en grustur idag & monterade bort packväskorna, sänkte trycken i däcken lite & gav mig iväg. Efter ca en halvmil så kom jag in på den första grussträckan & efter ett par kilometer så hann jag ikapp en lastbil som höll ca 30 km/h. Plötsligt så bromsade den hastigt in mitt i en kurva, jag blev lite överrumplad & hamnade lite väl nära den, ca 2-3 meter mitt bakom den. Jag såg anledningen till inbromsningen som var ett möte, plötsligt så börjar lasbilen att backa! Jag hann inte tänka nåt annat än att försöka styra bakåt vilket självfallet är lönlöst i lätt uppförslut med en GSA, allt gick mycket fort & paniken var fullständig när han började styra mig bakåt. Jag satt kvar i några sekunder men insåg att jag måste av hojen & kastade mig åt vänster, det blev min räddning...

Liggandes i gruset så ser jag hur lastbilen styr min hoj, som ligger på sidan, bakåt ca 1 meter för att därefter tvärbromsa. Fantastiska tankar som far genom huvudet på en vid sådana tillfällen, jag hann tänka att Bike har minst 5 veckors väntetid på reparationer nu & såg halva MC-sommaren förstörd!!! Chauffören kommer utrusandes & tror först att jag kört in i honom, han hade sett mig flyga åt sidan i sin backspegel.

Jag är just nu mycket glad att det gick så pass bra som det gick, att jag hoppade av & att hojen, hör & häpna, faktiskt nästan inte har några skador alls!!! Ett kraschat dimljus, ena ventilkåpsskyddet kraftigt repat samt passagerarfotpinngummit på samma sida trasigt... Ja ni läste rätt, mer blev det inte!!!

Som tur var så gick lastbilen in med dragkroken mot hojen & styrde den bakåt med denna, vad som hänt om den hamnat under vågar jag inte tänka på. Hur som helst så måste man säga att GSA:n är extremt tålig! Självfallet så ska jag dock upp till Bike så att dom får kolla över den i fall jag missat nåt, den uppför sig dock som vanligt efter olyckan men jag är ngt skakis & kommer att ställa mig långt bakom lastbilar & långtradare nästa gång, huga! :eek:

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-23/22:21

Kan bara gratulera till utfallet!
Främst gällande de obefintliga personskadorna!!
Mardröm!!!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-23/22:33

Guzzi-Leif;11047 skrev:Främst gällande de obefintliga personskadorna!!

Ja det är ju det viktiga... Vet inte hur det gått om jag inte kommit av hojen när jag gjorde det? Chaffisen kände ingenting utan den enda anledningen till att han stannade var att han såg mig flyga åt sidan i backspegeln. Om jag inte kommit mig av utan vält så hade jag förmodligen inte suttit här & skrivit detta...

Tror inte att jag förrän nu börjar fatta innebörden i vad som kunnat hända...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-04-23/22:36

Läskigt... Gott att du klarade dig!
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-04-23/23:38

Ja jäklars.... vilken rysare!

Skönt att det gick bra.

Befäster bara min tes, att man som hojåkare bör misstänka alla 'mot-trafikanter' att vara potentiella mördare/dråpare. Och så ger det en tankeställare, att man nog bör vara noga med att placera sig så att man syns i backspegeln när man åker bakom en bil/lastbil/buss/traktor eller vad det kan vara.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inget roligt sätt att lära sig

Inläggav ansod » 2007-04-24/07:30

Vad bra att slutet ändå blev relativt lyckligt. Det som är lätt att glömma är ju faktiskt att en mc inte kan upptäckas rakt bakom en lastbil om inte lastbilen har kamera. Problemet med dessa kameror är att de blir smutsiga och att de ska användas. Hålla avståndet och placera sog så att man själv ser lastbilens backspegel.
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Bra att rapportera tillbud.

Inläggav Thomas Weglert » 2007-04-24/07:55

Hej .Z.
Bra att Du och andra rapporterar tillbud. Den 16 juni är det två år sedan en bil tvärbromsade framför mig. Jag var på väg om. Hastighet ca 30 km/tim.
Det gick inte så bra. Hojen blev skrot. Jag hade samma tankar som Du. Hur får jag en ny hoj sanbbt. Under min gipsade månad fick jag tag i en nästan ny hoj hos Two Wheels i Umeå.

Så fort man närmar sig en bil ökar risken snabbt och det kommer Du att vara medveten om på ett annat vis nu än tidigare. Man är extremt sårbar för framförvarandes inbromsningar just när man påbörjar en omkörning. Ruskigt men sant.

Men nu till det jag ville säga. Jag blev lite skakis när jag läste rubriken men nu var det ju "bara" ett allvarligt tillbud. Med STOR lättnad önskar jag er en fin hojsommar. Tur = den skickliges belöning!! Så visst gjode Du rätt som slängde Dig av hojen och fick lastbilsförarens uppmärksam.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Så skönt...

Inläggav AnWi » 2007-04-24/09:30

...att det gick så bra. Jag har fortfarande 180 i puls efter att ha läst din berättelse. Så lätt det kan gå illa.
Har lyckligtvis inte hamnat i en situation liknande din för när man kommer nedåt Kolmårdstrakten brukar man vara ganska ensam på grusvägarna, nja inte alla men många.
Efterklok kan man ju alltid vara men tutan är oerhört bra i dessa sammanhang. Det kanske fått lastbilsföraren att reagera tidigare. Jag vet dock själv hur svårt det är att hitta knappen när det är panik.
Låter tutan lika bra på din GSA som på min RT tvivlar jag inte på att den hade hörts men chauffören kan ju haft på hög musik.

Vilken lättnad att du klarade dej och att bågen klarat sig så bra.

Ha det...
/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-24/09:55

.Z.;11041 skrev:Tänkte ta mig en grustur idag & monterade bort packväskorna, sänkte trycken i däcken lite & gav mig iväg. <snipp>


AnWi;11068 skrev:Efterklok kan man ju alltid vara men tutan är oerhört bra i dessa sammanhang. Det kanske fått lastbilsföraren att reagera tidigare. Jag vet dock själv hur svårt det är att hitta knappen när det är panik.
Låter tutan lika bra på din GSA som på min RT tvivlar jag inte på att den hade hörts men chauffören kan ju haft på hög musik.


Idag klarar jag av att svara, inatt var pulsen alltför hög!

TUR ATT DU KLARADE DIG (och att hojen fortfarande är körbar)!!!!

Vilken sjudj-a tur att du hade sinnesnärvaro nog att göra det som visade sig vara det rätta. Mot en lastbil är man som hojåkare förtvivlat liten och ömtålig. En sak att minnas för oss alla är att undvika den blinda sektorn bakom stora fordon.

Jag funderade fram och tillbaka i natt över just det där med tutan. Frågan är om man haft tid att både försöka det och att rädda sig själv om det visade sig inte fungera? Där gäller nog trots allt det egna skinnet först, och hojen i andra hand.

Samtidigt skall man nog vara glad att BMW har riktiga signalhorn från fabrik, mina Yamaha låter original mera som mopeder. Nu har jag ju åtgärdat det efter bästa förmåga på 900:an, medelst ett par italienska kompressorhorn, och trots allt lär nog sådana hamna även på Kalle vad det lider, för de har en *väldigt* genomträngande ton....

/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-24/14:19

Tutan ja... Det gick inte många sekunder från det att jag fått stopp tills lastbilen nådde mitt framhjul & jag sökte frenetiskt tutan, hittade den inte & sen så fick jag annat att tänka på...

Vi har ju diskuterat ergonomin på BMW:s reglage en del & självfallet så är det en vanesak men jag är fullständigt övertygad om att jag fått iväg en signal på min gamla Honda. Signalhornet på hojen är bra men jag är inte så säker på att knappens placering är speciellt bra, dessutom så använder man ju inte tutan så mycket så det kan nog ta ett tag innan knappens placering sitter i ryggmärgen. Ska erkänna att jag oftare tutat av misstag på min GSA än medvetet, då är väl något lite tokigt va?

Vad tycker ni?
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Jag har också .........

Inläggav Thomas Weglert » 2007-04-24/14:51

.Z.;11083 skrev:Tutan ja... Det gick inte många sekunder från det att jag fått stopp tills lastbilen nådde mitt framhjul & jag sökte frenetiskt tutan, hittade den inte & sen så fick jag annat att tänka på...

Vi har ju diskuterat ergonomin på BMW:s reglage en del & självfallet så är det en vanesak men jag är fullständigt övertygad om att jag fått iväg en signal på min gamla Honda. Signalhornet på hojen är bra men jag är inte så säker på att knappens placering är speciellt bra, dessutom så använder man ju inte tutan så mycket så det kan nog ta ett tag innan knappens placering sitter i ryggmärgen. Ska erkänna att jag oftare tutat av misstag på min GSA än medvetet, då är väl något lite tokigt va?

Vad tycker ni?


....svårt att hitta tutan. Jag tror det i mitt fall beror på vanan att köra bil.
Tutan brukar ju med få undantag sitta mitt i ratten. Jag tutar sällan på MC.

En annan lustifikation är att de flesta trycker hårdare på tutan ju argare man är. Idiotiskt!

Likaså hör man ofta att tangentbordet får ta allt större smällar om förväntat resultat inte infinnersig på skärmen. Heltokigt!

Detta var väl lite väl OT. Förlåt:)

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Vad du skräms.

Inläggav Roma55 » 2007-04-24/16:12

Jösses, vilken rysare. Såg rubriken idag först och blev ganska skärrad, men det gick ju bra tack vare din sinnesnärvaro.

Vad sa chaffisen när han förstod att han backat på dig?
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Brrrr!

Inläggav Mimmi » 2007-04-24/16:54

Hej!

Fy vilken skräckupplevelse:eek: !!
En så´n tur att Du hade sinnesnärvaro att kasta Dig av, och vilken tur att Du var ensam på GS:en!

Beträffande signalen, "tutan" , så tillhör jag dem som inte hittar den när jag behöver den, på BMW mc alltså.

Det Thomas skriver om att man trycker hårdare på signalen i arga/kritiska situationer är ett så välkänt faktum att t.om vissa bilmodeller av somliga fabrikat är, eller var utrustade med tanke på detta. Jag har haft Citroën, CX Pallas, som när jag tryckte lätt på knappen var det vanliga signalhorn, men när man tryckte den i botten kopplades det in rejäla kompressorhorn. Detta var originalutrustning. Likadant var det på de ALFA-ROMEO 1750 och 2000, både Bertonecoupéer samt Berlina som jag haft. Enda skillnaden mot Citroën var att där var det "vanliga" elektriska starktornshorn som kom som extra ljudförstärkning.

Men så skönt att det gick så bra som det gjorde för Dig. Jag känner en klump i magen bara jag tänker på hur det skulle kännas i en sådan situation.
Huuhhh...
Du hade Din skyddsängel med Dig!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-24/21:01

Roma55;11090 skrev:Vad sa chaffisen när han förstod att han backat på dig?


Inte så mycket faktiskt, vi var båda ganska så skärrade men lugna på nåt sätt. För egen del så har jag nog fått en efterreaktion i natt & idag, scenarot spelas upp framför mig & jag ser de stora hjulen...

Vi skrev skaderapporten igår men jag ska åka ut till honom i morgon & komplettera den lite så då får jag prata lite mer med honom, vi var nog båda lite chockade...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-04-24/21:07

[quote="Mimmi;11093"]och vilken tur att Du var ensam på GS:en![QUOTE]


Ja det har jag nog funderat mest på faktiskt... Berättade idag för tjejen om händelsen men tog den lite lätt förskönad, hon älskar att åka men funderar en del på farorna & är dessutom lite rädd om mig då hon för ett par år sen förlorade sin dåvarande sambo i sjukdom. Var faktiskt i valet & kvalet om jag skulle berätta men bestämde mig ändå för att det bästa nog var att göra det, hon blir så förbaskat orolig bara...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-05-16/08:23

Ska bara meddela att chauffören utan knussel tagit på sig skulden & att åkeriet betalar skadorna kontant då dom inte vill blanda in försäkringsbolaget p.g.a. hög självrisk.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst