Bränsletörst.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bränsletörst.

Inläggav Mimmi » 2007-05-02/22:03

Hej!

Jag tycker att Gullan är i törstigaste laget. Jag brukar inte köra så att mina fordon drar så mycket. Kalle körde jag stadigt på 0,48-0,53 l/mil.
Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Påpekas bör att tändstift och luftfilter är nyss bytta, att ventiler och synkning är perfekt justerade, samt att hon går jättebra!

Vad har Ni andra för erfarenheter av detta:confused:

Jag tror att hon går lite fett, men det går ju inte att reglera på en katalysatorförsedd maskin. Men, den automatiska justeringen som lambdasonden skall utföra i Motroniksystemet är väl så vitt jag förstår satt ur funktion, eftersom katcodepluggen är avlägsnad. Så förmodligen är den helt oreglerad nu. Finns det möjligen någon som har en sådan katcodeplugg till en svensksåld 1150GS -00 liggande? Jag skulle väldigt gärna vilja prova om det påverkar bränsleförbrukningen samt köregenskaperna.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-02/22:09

Mimmi;11507 skrev:Hej!

Jag tycker att Gullan är i törstigaste laget. Jag brukar inte köra så att mina fordon drar så mycket. Kalle körde jag stadigt på 0,48-0,53 l/mil.
Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Påpekas bör att tändstift och luftfilter är nyss bytta, att ventiler och synkning är perfekt justerade, samt att hon går jättebra!

Vad har Ni andra för erfarenheter av detta:confused:

Jag tror att hon går lite fett, men det går ju inte att reglera på en katalysatorförsedd maskin. Men, den automatiska justeringen som lambdasonden skall utföra i Motroniksystemet är väl så vitt jag förstår satt ur funktion, eftersom katcodepluggen är avlägsnad. Så förmodligen är den helt oreglerad nu. Finns det möjligen någon som har en sådan katcodeplugg till en svensksåld 1150GS -00 liggande? Jag skulle väldigt gärna vilja prova om det påverkar bränsleförbrukningen samt köregenskaperna.


Min RS går på stadiga 0,5 vid lite längre turer, annars aningen mer.
Å andra sidan är det ju försumbara diffar.
Å tredje sidan har du förstås hittat en avvikelse från den miljövänliga original-setupen och det är något annat det....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-05-03/00:02

Mimmi;11507 skrev:Hej!

Jag tycker att Gullan är i törstigaste laget. Jag brukar inte köra så att mina fordon drar så mycket. Kalle körde jag stadigt på 0,48-0,53 l/mil.
Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Påpekas bör att tändstift och luftfilter är nyss bytta, att ventiler och synkning är perfekt justerade, samt att hon går jättebra!

Vad har Ni andra för erfarenheter av detta:confused:

Jag tror att hon går lite fett, men det går ju inte att reglera på en katalysatorförsedd maskin. Men, den automatiska justeringen som lambdasonden skall utföra i Motroniksystemet är väl så vitt jag förstår satt ur funktion, eftersom katcodepluggen är avlägsnad. Så förmodligen är den helt oreglerad nu. Finns det möjligen någon som har en sådan katcodeplugg till en svensksåld 1150GS -00 liggande? Jag skulle väldigt gärna vilja prova om det påverkar bränsleförbrukningen samt köregenskaperna.


Det borde väl finnas någon dokumentation om hur olika katcodepluggar fungerar tycker man. Om du sätter regleringen ur spel så lär inte katalysatorn må så bra i längden och det är inte säkert att den är satt ur spel bara för att pluggen saknas. Jag hade för mig att Bengt A. hade lite koll på hur dessa inverkade..?

Min är ju en 1100 och har dragit 0,57 dessa första tankningarna trots ganska ryckig och gasglad körning.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-03/01:29

Mimmi;11507 skrev:Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.


Min 1150GS gick inte heller under 0,6 per mil vad jag kan erina mig, snarare ytterligare en deciliter ovan på detta, men då med aktiv stadskörning.

Nu hoppas jag på att 1200GS:en skall bli snålare trots min förkärlek för "glad" körning.

Hojvink
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav .Z. » 2007-05-03/07:20

DustRat;11533 skrev: Nu hoppas jag på att 1200GS:en skall bli snålare trots min förkärlek för "glad" körning.

Hojvink

Ligger på runt 0,6 med min 1200GSA utan att vara speciellt gasglad. Har som lägst varit nere på 0,56 vid långkörning...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Räven » 2007-05-03/07:22

Hej ,
Min 1150 gs var det att välja , med codplugg i = ryckig gång 0,5/ mil. Utan codplugg = 0,65 ,fin gång. Körde med kodplugg i, använde rätt växel slapp ryckig gång, Valet är ditt.
Mvh Räv.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav kirre777 » 2007-05-03/07:30

Vill också minnas att bensinförbrukningen brukade hamna på 0,6-0,7. Låter helt normalt.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav Sportster » 2007-05-03/07:48

Min GS vill ha runt 0,52-0,55 vid blandad körning.
Kör inte speciellt aggressivt utan kanske "normalt".

I min sitter "cat code pluggen" monterad.
Om man som Mimmi inte har nån, kan man lätt tillverka en
av två vanliga flatstift (hanar) och 5cm kabel.
Denna bygel sticks sedan i reläsockelns uttag 30 och 87.
På så vis har man en GUL CCP till 1150GS.
(http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html)
Innan man startar motorn skall Motronicen resettas.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Delvis klart!

Inläggav Mimmi » 2007-05-03/17:15

Sportster;11543 skrev:Min GS vill ha runt 0,52-0,55 vid blandad körning.
Kör inte speciellt aggressivt utan kanske "normalt".

I min sitter "cat code pluggen" monterad.
Om man som Mimmi inte har nån, kan man lätt tillverka en
av två vanliga flatstift (hanar) och 5cm kabel.
Denna bygel sticks sedan i reläsockelns uttag 30 och 87.
På så vis har man en GUL CCP till 1150GS.
(http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html)
Innan man startar motorn skall Motronicen resettas.


Hej!

Tack för hjälpen!:)
Kabeln har jag gjort färdig, men jag kommer inte ihåg hur man resettar Motronik. När man haft loss batteriet så skall man med tändning påslagen vrida gasen några gånger till fullt. Är det samma procedur här? Jag har för mig att säkring 5 är inblandad också, men jag minns inte vad som skulle göras med den. Demonteras tror jag, men med eller utan tändning påslagen:confused:
Kan någon vara snäll och beskriva proceduren för mig, skulle jag bli hemskt glad:) .
Det skall bli kul att prova om körbarheten påverkas negativt, om så är, så åker kabeln bort igen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-03/17:59

Eftersom min Holländska inte är något vidare, skulle man möjligen kunna få en liten förenklad översättning/förklaring ang. 1150 motorerna?

gäller samma för 1150R som 1150GS? de har väl samma motor?

Får man olika kurvor på alla anslutningarna eller är det bara de två som stod på 1150?

Rockstern vill allt ha 0.6 iallafall! Men det blir mycket motorväg och stadskörning då...

Finns det inte så man kan uppdatera motorstyrningen på 1150 som man kan på 650 GS?

Annars kanske en power Commander hade varit något!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav kjellf » 2007-05-03/20:07

Då går min 1200GS riktigt snålt. Idag drog den 0,51 på motorväg med ca 10+. Normalt drar den 0,55 på BLANDAD körning och som mest 0,66 på Kinnekulle förra året (då gick det inte försiktigt).

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-03/20:24

Du är väldigt nära att ge svaret själv, Mimmi!
Så här är min uppfattning om hur man skall göra:
1. Stäng av tändningen.
2. Modifiera CCP-byglingen.
3. Ta ur säkring nr 5 i nån minut (för säkerhets skull)
och sätt sen tillbaka.
4. Slå på tändningen men inte motorn.
5. Gör några max/min-utslag på gashandtaget.
Klart! Testa och kör.

Helmetrock, min holländska är heller inget vidare men jag har
också för mig att 1150R och GS kör med samma setup (dvs
gul CCP). I övrigt hur de olika s k mappningarna funkar kan jag
inte, det verkar vara mycket hokus-pokus runt detta.
På engelska http://www.ukgser.com har det bl a tipsats om att bygla
mellan 30 och 87a, dvs motsvarande beige CCP. Men om detta
eventuellt kan skada katen etc vet jag inte.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Marie » 2007-05-03/20:47

Helmetrock;11572 skrev:Eftersom min Holländska inte är något vidare, skulle man möjligen kunna få en liten förenklad översättning/förklaring ang. 1150 motorerna?

1) gäller samma för 1150R som 1150GS? de har väl samma motor?

2) Får man olika kurvor på alla anslutningarna eller är det bara de två som stod på 1150?



1) Eftersom det handlar om en GS-klubb så har de inte tagit med andra utföranden. Det kan nog någon annan här svara på.

2) Det finns en stifttabell där texten fritt översatt lyder

stift_______Funktion ansluten_______Funktion fri

30________central jordpunkt________-
86________reducerad effekt________Full effekt
87________lambdasond installerad___CO2 sensor installerad
87a_______R1100 utförande________R850 utförande (endast motronic 2.2)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Fääääärdig!!

Inläggav Mimmi » 2007-05-03/21:04

Sportster;11579 skrev:Du är väldigt nära att ge svaret själv, Mimmi!
Så här är min uppfattning om hur man skall göra:
1. Stäng av tändningen.
2. Modifiera CCP-byglingen.
3. Ta ur säkring nr 5 i nån minut (för säkerhets skull)
och sätt sen tillbaka.
4. Slå på tändningen men inte motorn.
5. Gör några max/min-utslag på gashandtaget.
Klart! Testa och kör.




Hej!

Nu har jag precis gjort enligt ovanstående, och hon startade så snällt. Men provkört har jag inte gjort, jag undviker helst mörkerkörning (och tunnlar) med mc. Jag har så svårt att köra rakt då, det känns som om jag håller på att ramla omkull...:( :mad:

Men i morgon skall jag ut och testa!:)
Märker jag ingen försämring är det bra, om jag gör det så återställer jag till det tidligere utförandet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-03/21:14

Ahaa!!! Tack!!

Då undrar jag bara vad CO2 sensorn är? Har aldrig hört talas om det på en motor? Var sitter den isåfall? Har den med lambdavärden att göra den med eller?

Och stift 86 var ju svårt att välja läge på:D

Men om jag förstår rätt så är det bara 87 och 30 som har någon funktion på 1150?
Marie;11582 skrev:1) Eftersom det handlar om en GS-klubb så har de inte tagit med andra utföranden. Det kan nog någon annan här svara på.

2) Det finns en stifttabell där texten fritt översatt lyder

stift_______Funktion ansluten_______Funktion fri

30________central jordpunkt________-
86________reducerad effekt________Full effekt
87________lambdasond installerad___CO2 sensor installerad
87a_______R1100 utförande________R850 utförande (endast motronic 2.2)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-03/21:32

Helmetrock;11586 skrev:Men om jag förstår rätt så är det bara 87 och 30 som har någon funktion på 1150?


Så som tabellen ser ut, så - ja.
Dessutom kan stift 86 anpassa till lägre oktantal (91 oktan)

Jag är ingen hejare på holländska, men eftersom svärfar var från Düsseldorf och tyskan väster om D-dorf snabbt glider mot holländska (bara 4 mil till gränsen) så förstår jag en aning av den rotvälskan;) ...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-03/21:46

Som en parentes sagt så häver Kalle i sig ungefär 20% mera soppa när jag kör än när Mimmi körde (undrar just vad det kan bero på :confused: ). Alltså blir jag mörkrädd när jag tänker på vad en R1150GS skulle hinka i sig, om jag - Gud förbjude - skaffade en sådan.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-03/22:28

Marie;11591 skrev:Som en parentes sagt så häver Kalle i sig ungefär 20% mera soppa när jag kör än när Mimmi körde (undrar just vad det kan bero på :confused: ). Alltså blir jag mörkrädd när jag tänker på vad en R1150GS skulle hinka i sig, om jag - Gud förbjude - skaffade en sådan.


Marie, nu blir jag lite nyfiken - hur mycket är "20% mer" i absoluta tal?
Jag är lite undrande till förbrukningen på min K100RT - den tycks dra kring 0,6 eller strax däröver, men då har 'gumman' suttit därbak för det mesta. Dock tycker jag att min framfart är tämligen lugn och sansad - bäst så när man håller på att öva upp sig igen efter nästan 30 år utan hojkörning. :rolleyes:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-03/22:33

gunnare;11594 skrev:Marie, nu blir jag lite nyfiken - hur mycket är "20% mer" i absoluta tal?


En ökning från 0,5 till 0,6 liter/mil
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-03/22:47

Marie;11596 skrev:En ökning från 0,5 till 0,6 liter/mil


Ok, tack! Då är inte min förbrukning så anmärnkingsvärd, kanske - snarare är det väl ett bevis på att Mimmi är bra på 'snålkörning' (vilket väl kan tolkas på flera sätt - min tolkning är "gott motor-öra och god trafikdisciplin" eller nåt ditåt).

Dock ska jag ta mig för att fintrimma min hoj nu i helgen - har bl a införskaffat material till en 'Mimmimeter' för spjällsynkning, vilket ska göras noggrannt och omsorgsfullt i ett försök att minska motorvibrationerna. Tänkte också se till att tändningen står perfekt, och försöka hitta lite blyhagel att hälla i styret. "Vita fingrar" är liksom inget jag längtar efter....
Kanske bränsleförbrukningen kan minska lite på köpet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Rapport om utförd åtgärd.

Inläggav Mimmi » 2007-05-04/18:45

Hej!

Nu har jag provkört Gullan efter att jag återställt mappningen till original. Jag har endast positiva erfarenheter av ingreppet!
Körbarheten försämrades icke det minsta, prestanda är lika bra som förr. Men, motorgången förbättrades märkbart. Nu är det verkligen "Laufkultur" som gäller. På något sätt känner jag att hon går mjukare och behagligare på något sätt. Dessutom har "bluddret" vid gassläpp försvunnit. Förut kunde det ibland låta som en stor, gammal tvåtaktare vid avslag och vid körning med lite pådrag på låg växel.

Dessutom, och kanske bäst av allt har bensintörsten minskat avsevärt!:)
Jag fyllde i dag och räknade ut en förbrukning på 0.62. Efter provkörningen tankade jag igen och kunde till min stora glädje konstatera att nu hade förbrukningen varit 0,53!

Således kan jag verkligen rekommendera denna åtgärd!

Tack för hjälpen i detta!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Förbrukning och hagel.

Inläggav Mimmi » 2007-05-04/22:51

gunnare;11598 skrev:Ok, tack! Då är inte min förbrukning så anmärnkingsvärd, kanske - snarare är det väl ett bevis på att Mimmi är bra på 'snålkörning' (vilket väl kan tolkas på flera sätt - min tolkning är "gott motor-öra och god trafikdisciplin" eller nåt ditåt).

Dock ska jag ta mig för att fintrimma min hoj nu i helgen - har bl a införskaffat material till en 'Mimmimeter' för spjällsynkning, vilket ska göras noggrannt och omsorgsfullt i ett försök att minska motorvibrationerna. Tänkte också se till att tändningen står perfekt, och försöka hitta lite blyhagel att hälla i styret. "Vita fingrar" är liksom inget jag längtar efter....
Kanske bränsleförbrukningen kan minska lite på köpet!



Hej!

Jag brukar väl hålla bensinförbrukningen inom rimliga gränser, men ändå möglar jag inte på vägen. Det brukar flytta sig ganska bra. Men jag har en mjuk körstil, drar inte så förfärligt på växlarna, och framförallt så efterrsträvar jag att hålla en jämn hastighet.

Beträffande blyhagel så har jag kvar så det räcker till ett styre till. Kontakta mig om Du vill bli vid av det!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-05/10:59

Mimmi;11686 skrev:Hej!

Jag brukar väl hålla bensinförbrukningen inom rimliga gränser, men ändå möglar jag inte på vägen. Det brukar flytta sig ganska bra. Men jag har en mjuk körstil, drar inte så förfärligt på växlarna, och framförallt så efterrsträvar jag att hålla en jämn hastighet.

Beträffande blyhagel så har jag kvar så det räcker till ett styre till. Kontakta mig om Du vill bli vid av det!


Mimmi, tack för erbjudandet - jag övertar gärna lite av ditt överblivna blyhagel! Tillsammans med 'Mimmimeter-justeringen' jag gjorde igår, och som radikalt minskade vibrationerna, kan det nog vara det som behövs för att slippa domnade och 'vita' händer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst