Mimmi;11507 skrev:Hej!
Jag tycker att Gullan är i törstigaste laget. Jag brukar inte köra så att mina fordon drar så mycket. Kalle körde jag stadigt på 0,48-0,53 l/mil.
Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Påpekas bör att tändstift och luftfilter är nyss bytta, att ventiler och synkning är perfekt justerade, samt att hon går jättebra!
Vad har Ni andra för erfarenheter av detta:confused:
Jag tror att hon går lite fett, men det går ju inte att reglera på en katalysatorförsedd maskin. Men, den automatiska justeringen som lambdasonden skall utföra i Motroniksystemet är väl så vitt jag förstår satt ur funktion, eftersom katcodepluggen är avlägsnad. Så förmodligen är den helt oreglerad nu. Finns det möjligen någon som har en sådan katcodeplugg till en svensksåld 1150GS -00 liggande? Jag skulle väldigt gärna vilja prova om det påverkar bränsleförbrukningen samt köregenskaperna.
Mimmi;11507 skrev:Hej!
Jag tycker att Gullan är i törstigaste laget. Jag brukar inte köra så att mina fordon drar så mycket. Kalle körde jag stadigt på 0,48-0,53 l/mil.
Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Påpekas bör att tändstift och luftfilter är nyss bytta, att ventiler och synkning är perfekt justerade, samt att hon går jättebra!
Vad har Ni andra för erfarenheter av detta:confused:
Jag tror att hon går lite fett, men det går ju inte att reglera på en katalysatorförsedd maskin. Men, den automatiska justeringen som lambdasonden skall utföra i Motroniksystemet är väl så vitt jag förstår satt ur funktion, eftersom katcodepluggen är avlägsnad. Så förmodligen är den helt oreglerad nu. Finns det möjligen någon som har en sådan katcodeplugg till en svensksåld 1150GS -00 liggande? Jag skulle väldigt gärna vilja prova om det påverkar bränsleförbrukningen samt köregenskaperna.
Mimmi;11507 skrev:Gullan kan jag inte få ner under 0,6! Hon vill oftast ha drygt det, 0,62 oftast.
Detta oberoende på om jag kört det mesta på fina vägar i ca 100-110 på sexan, eller harvat omkring på nyhyvlade tungkörda grusvägar.
Sportster;11543 skrev:Min GS vill ha runt 0,52-0,55 vid blandad körning.
Kör inte speciellt aggressivt utan kanske "normalt".
I min sitter "cat code pluggen" monterad.
Om man som Mimmi inte har nån, kan man lätt tillverka en
av två vanliga flatstift (hanar) och 5cm kabel.
Denna bygel sticks sedan i reläsockelns uttag 30 och 87.
På så vis har man en GUL CCP till 1150GS.
(http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html)
Innan man startar motorn skall Motronicen resettas.
Helmetrock;11572 skrev:Eftersom min Holländska inte är något vidare, skulle man möjligen kunna få en liten förenklad översättning/förklaring ang. 1150 motorerna?
1) gäller samma för 1150R som 1150GS? de har väl samma motor?
2) Får man olika kurvor på alla anslutningarna eller är det bara de två som stod på 1150?
Sportster;11579 skrev:Du är väldigt nära att ge svaret själv, Mimmi!
Så här är min uppfattning om hur man skall göra:
1. Stäng av tändningen.
2. Modifiera CCP-byglingen.
3. Ta ur säkring nr 5 i nån minut (för säkerhets skull)
och sätt sen tillbaka.
4. Slå på tändningen men inte motorn.
5. Gör några max/min-utslag på gashandtaget.
Klart! Testa och kör.
Marie;11582 skrev:1) Eftersom det handlar om en GS-klubb så har de inte tagit med andra utföranden. Det kan nog någon annan här svara på.
2) Det finns en stifttabell där texten fritt översatt lyder
stift_______Funktion ansluten_______Funktion fri
30________central jordpunkt________-
86________reducerad effekt________Full effekt
87________lambdasond installerad___CO2 sensor installerad
87a_______R1100 utförande________R850 utförande (endast motronic 2.2)
Helmetrock;11586 skrev:Men om jag förstår rätt så är det bara 87 och 30 som har någon funktion på 1150?
Marie;11591 skrev:Som en parentes sagt så häver Kalle i sig ungefär 20% mera soppa när jag kör än när Mimmi körde (undrar just vad det kan bero på :confused: ). Alltså blir jag mörkrädd när jag tänker på vad en R1150GS skulle hinka i sig, om jag - Gud förbjude - skaffade en sådan.
Marie;11596 skrev:En ökning från 0,5 till 0,6 liter/mil
gunnare;11598 skrev:Ok, tack! Då är inte min förbrukning så anmärnkingsvärd, kanske - snarare är det väl ett bevis på att Mimmi är bra på 'snålkörning' (vilket väl kan tolkas på flera sätt - min tolkning är "gott motor-öra och god trafikdisciplin" eller nåt ditåt).
Dock ska jag ta mig för att fintrimma min hoj nu i helgen - har bl a införskaffat material till en 'Mimmimeter' för spjällsynkning, vilket ska göras noggrannt och omsorgsfullt i ett försök att minska motorvibrationerna. Tänkte också se till att tändningen står perfekt, och försöka hitta lite blyhagel att hälla i styret. "Vita fingrar" är liksom inget jag längtar efter....
Kanske bränsleförbrukningen kan minska lite på köpet!
Mimmi;11686 skrev:Hej!
Jag brukar väl hålla bensinförbrukningen inom rimliga gränser, men ändå möglar jag inte på vägen. Det brukar flytta sig ganska bra. Men jag har en mjuk körstil, drar inte så förfärligt på växlarna, och framförallt så efterrsträvar jag att hålla en jämn hastighet.
Beträffande blyhagel så har jag kvar så det räcker till ett styre till. Kontakta mig om Du vill bli vid av det!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst