Hur testar jag om ABS fungerar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur testar jag om ABS fungerar?

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-07/10:32

Nybliven 1100s ägare som jag är så vill jag förvissa mig om att ABSn fungerar. Lamporna beter sig som de ska. Så, testa på en grusväg eller våt asfalt? Vilken fart måste jag ha för att absn ska hinna kicka in? Det är min första ABS hoj och det känns lite knepigt att i hög fart bara dra in handtaget för kung och fosterland på torr asfalt och våt asfalt. Fungerar det i 10 km/h på en grusväg? Pulserar handtaget eller inte? Hur märker jag att absn fungerar?

Så, hur ska jag prova utan att fördärva min kallemero, den är svart, det vore bra trist. Men vill ju veta med så jag kan mentalt preppa mig för rådjuret som hoppar upp på vägen.

Ps. kan hojjen kallas Kallemero, ni vet den där svarta fågeln med ett äggskal på huvudet? Ds.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav Ripper » 2007-05-07/11:06

Ta någon lämplig grusplan, ha lagom styrfart och bromsa.

Även om man inte har ABS så är det en rätt bra kunskap att veta vad som händer om man låser upp framhjulet.

Nu har väl förmodligen de flesta på detta forumet fått sina mckort, därav inte tvingats testa dessa manövrar... *retas*

om man inte vill testa med sin kvartstonnare till mc så går det lika bra att uppleva upplåst framhjul på en mountainbike, resultatet är liknande, håller man för länge i bormsen så klotar man. Lite lindrigare följder med trampcykel.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-07/11:09

Jodå, jag cyklar MTB med och vet hur låst framhjul känns, jag har låst framhjul på asfalt med med MC utan att klota, men om det räcker med styrfart på en grusväg, ja då provar jag hellre det än 90 km/h på landsväg. :) Minns min uppkörning för MC, då var det ett bromsprov med, från 90, 70 och 50 om jag minns rätt. Tjejen före mig bromsade omkull sig, lowsidade, i 90 testet, jag var inte så kaxig sen när jag skulle göra det kan jag säga.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-07/11:14

ClaesBoxer;11825 skrev:Nybliven 1100s ägare som jag är så vill jag förvissa mig om att ABSn fungerar. Lamporna beter sig som de ska. Så, testa på en grusväg eller våt asfalt? Vilken fart måste jag ha för att absn ska hinna kicka in? Det är min första ABS hoj och det känns lite knepigt att i hög fart bara dra in handtaget för kung och fosterland på torr asfalt och våt asfalt. Fungerar det i 10 km/h på en grusväg? Pulserar handtaget eller inte? Hur märker jag att absn fungerar?

Så, hur ska jag prova utan att fördärva min kallemero, den är svart, det vore bra trist. Men vill ju veta med så jag kan mentalt preppa mig för rådjuret som hoppar upp på vägen.

Ps. kan hojjen kallas Kallemero, ni vet den där svarta fågeln med ett äggskal på huvudet? Ds.


Jag testade min ABS av misstag på en gräsmatta. Det hände nästan ingenting så jag insåg att det funkade. Har nu för vana att testa ABS:en varje dag genom att nypa till på grusuppfarten till garaget. Funkar perfekt.

Har också nypit till på avrostningen på torr asfalt i ca 100. Hojen betedde sig helt korrekt dvs stannade mjukt med något längre bromssträcka än utan ABS.

Har även bromsat med fullt lass inkl passagerare. Funkar perfekt.

Lite läskigt på löst grus men jag har ändå alltid ABS:en på.

Erfarenheter från R12GSA

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Ripper » 2007-05-07/11:17

ClaesBoxer;11834 skrev:...om det räcker med styrfart på en grusväg, ja då provar jag hellre det än 90 km/h på landsväg. :)


anade nästan det, självbevarelsedrift har jag hört att det kallas...:)

ABS'n är en riktigt fin assistent när man gått över gränsen, det kan rädda en ur många situationer som man inte skulle fixa utan att det skulle låsa upp duktigt. Och har man löst ut ABS'n så har man varit i en gråzon oftast nära en klotning.

ClaesBoxer;11834 skrev:Minns min uppkörning för MC, då var det ett bromsprov med, från 90, 70 och 50 om jag minns rätt. Tjejen före mig bromsade omkull sig, lowsidade, i 90 testet, jag var inte så kaxig sen när jag skulle göra det kan jag säga.


Jag hade totalt spöregn och 10+ när jag körde upp. Det var inte för mycket fäste på den nylagda asfalten då heller... Men jag fixat.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav BulletStefan » 2007-05-07/11:18

Börja på grusväg, gärna med lite löst grus, och 30-40 kmh till att börja med. Testa med bakbromsen så riskerar du inte att gå omkull. Det enda du kommer att märka är att hojen går rakt fram och tar en bra bit på sig att stanna.

När du sen blivit varm i kläderna, testa att panikbromsa med frambromsen på asfalt i först 50 och sen öka när du känner dig trygg. Det var vad vi fick göra i bromsövningarna på Kul på Hjul och det var en bra erfarenhet att få lära sig under kontrollerade former att det bara är att nypa i för kung och fosterland utan att riskera hjullås. Till slut kände jag mig helt trygg med att tvärbromsa från 120, och det hände ingenting utöver att hojen stannade rakt fram hur lugnt och fint som helst.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-05-07/15:34

Testade på vått gräs i lördags, först bakhjulet sen båda. Inge dramatiskt.
Provade att slå av ABS'n på K11LT'n, ena röda ABS lampan lyste men slocknade vid 5+kmt. Så det gick inte att bromsprova på asfalt utan ABS.

Hyrde en -06 R12RT i somras med servobromsar och checksystem i schweiz.

Två upplevelser, före en korsning slog jag av motorn med nödstoppen och då försvann servoverkan direkt så man fick klämma till ordentligt. Slog av motorn på detta sätt då det tog ca. 5 sek för checksystemet att aktivera starten efter att man slog av på vanligt sätt och det är lång tid när man är en grupp framför ett stoppljus.

Den andra upplevelsen var under en omkörning av en buss på en slingrande väg, bussen blinkade plötsligt vänster och då det på vänstersida av vägen fanns en bergvägg så slog jag på bromsarna för fullt. Runt kurvan kom en bil , bussen gasade, bilen och undertecknad bromsade. Allt gick väl som ni förstår men under bromsningen på torr asfalt så slingrade sig hojen, d.v.s. all friktion användes för att få stopp på mig. Slingringen kändes inte så obehaglig, fanns andra saker som var betydligt mer skrämmande. Utan ABS den gången så hade jag nog haft lite svårare att skriva detta, å andra sidan så kanske jag hade varit lite försiktigare och väntat med omkörningen. Vägen var en buss + en bil + två frimärken bred.

/tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Ripper » 2007-05-07/16:21

Jag fick använda ABS'en i förra veckan, kom på den lilla kuperade, kurviga, härliga vägen mellan Tämta och Borgstena (strax norr om Borås). I sidan av vägen har dom gallrat skogen, så på eftermiddagen blir det rätt zebraaktiga skuggor.
När jag kommit en bit in på vägen visar det sig att under vintern har det släppt bitar från asfalten, helt sporadiskt och bland annat en fläck mitt i inbromsningen till en kurva... Bromsa *KASA* över fläcken och fortsätta inbromsningen som om inget hänt...
Stämmer in i det som tidigare skribenter beskrivit:
Med vanliga bromsar så hade jag troligen dratt omkull.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-07/23:18

Sådärja, nu har jag verifierat att abs fungerar både fram och bak, i lägenhetsgaraget, damigt betonggolv, med andra ord ganska halt. Men jeflar vad det släppte när jag nöp till fram, jag får nästan av hojjen baklänges, eftersom först så bromsade, man skjuter ifrån för att inte åka fram, sen plötsligt ingen bromsverkan, det kändes som att jag var på väg att flyga av hojjen, slog i smalbenet i cylindern, aj aj. Men, efter den första massiva släppen, så bromsade det ner fint. Bak var inte samma dramatik, men det gick att verifiera att det fungerade. Så, bara bra saker, tvättade den med och hittade inga konstigheter, kollade oljenivå med, allt bra. Så, allt som allt, en bra dag.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav BulletStefan » 2007-05-08/08:37

ClaesBoxer;11900 skrev:Jag for nästan av hojjen baklänges, eftersom först så bromsade, man skjuter ifrån för att inte åka fram, sen plötsligt ingen bromsverkan, det kändes som att jag var på väg att flyga av hojjen, slog i smalbenet i cylindern, aj aj.


Jo, jag glömde ju ovan att skriva att det är bra att vara förberedd och klämma åt med benen runt tanken när man bromsar så man inte behöver kompensera med armarna på det viset :D
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-08/10:25

Ja, jag hade ju benen ute, redo att stödja när framhjulet låste och min pärla var på väg ner i backen. Ja ja, ett blåmärke på smalbenet var det ju värt.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Körning med låst framhjul

Inläggav DustRat » 2007-05-08/16:47

Det är svårare att få en framhjulslåsning i hög fart än i låg (asfalt)! Med ABS:en inkopplad är det ännu svårare :rolleyes: .

En trevlig balansövning där man övar upp känslan för hojen är att köra med konstant driv på 1:ans växel i låg fart, på grus, utan ABS och försiktigt krama bromshandtaget tills framhjulet låser sig – och då köra vidare med låst framhjul. :)

Först små korta sträckor, sedan när känslan infunnit sig flera meter åtgången. När man känner att man tappar kontrollen är det bara att släppa handbromsen för att återfå stabiliteten. Man lär sig att det inte alltid är farligt med en framhjulslåsning och att man kan klara ut situationen. (Ett tips är att under övningen behålla fötterna på fotpinnarna, det är först när de börjar fladdra av pinnarna som man har tappat kontrollen. :p )

Detta är en bra övning för att finna balansen, känslan för bromsarna och vikten av att finna rätt sittställning och blickhantering! Om man där i kopplar på ABS:en lär man knappast få någon låsning, mer den klassiska pumpeffekten i reglagen.

Hojhälsning
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Ingen bra övning med intergrerat bromssystem

Inläggav DustRat » 2007-05-08/23:38

DustRat;11953 skrev:
En trevlig balansövning där man övar upp känslan för hojen är att köra med konstant driv på 1:ans växel i låg fart, på grus, utan ABS och försiktigt krama bromshandtaget tills framhjulet låser sig – och då köra vidare med låst framhjul. :)


Ett tillägg om min ovan föreslagna övning:

Observera att övningen INTE är tillämplig på motorcyklar med intergrerade bromssystem. Meningen är att enbart frambromsen skall låsa, inte bakbromsen. Bakhjulet skall ju driva, vilket inte är så lätt kombinerat med en bakbroms manövrerad av handbromsen - ja ni förstår säkert... :rolleyes:

Hojhälsning
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst