Point of no return, oljebyte på g

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-16/13:10

Gott, då kan jag gasa på i helgen, byta resterande oljor, jag hoppas det ska hinnas med. God helg på er alla, Claes
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-19/19:38

Hmm, tänkte byta bromsvätska idag. Men stötte på patrull.

Först, var sitter skruven så att man lossar på "handaget" så man kan vrida det så det bromoljecylindern är plan med marken? Har inte skruvat BMW, men har org manual, men den säger inget om det, och kollat micro fischarn på webben, men ser inget där heller.
Inget jätteproblem det gick att vrida allt utan att lossa någon skruv.

Problem två, det sitter ingen vanlig "bromsnippel" på bromsoket, utan något manualen kallar "grub screw" Det verkar vara en ihålig skruv, med en skruv i mitten. En 5mm insexa passar dåligt men en 6mm går inte i, så det måste vara 5 mm som gäller, men den sitter hårt och i och med att den sitter illa, vill jag inte dra för hårt om det är någon special prodedur som ska till, Manualen är kass för det här med. Men, sen om man får bort den, hur kommer man åt "bromsnippeln" som då sitter inuti den ihåliga skruven? Blir inte klok på det. Så, lite råd kan vara på sin plats. :)


Får nog beställa en clymer eller något, har nog lite mer "kött" i sig för såna här procedurer hoppas jag?

Vilken manual är att rekommendera?
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-19/19:47

Hmm, hittade en "visuell" guide för cluch fluid byte, där skruvar man ur grub screwen och man måste ha en "vanlig nippel'" att skruva i? Så, jag måste alltså ha en lös sådan? Det har jag inte, så köper man det hos BMW eller på Micro?

Varför en sån knepig lösning? Fattar inte vad det ska vara bra för, men men.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-19/20:55

Ok, nu måste jag ha reda på vilken skruv man ska lossa på för att kunna vrida hela "gashandtagskonsollen" alltså hela attiraljen som gashandag och bromsvätskebehållare är del av.

Vred den ju med handkraft, men nu går den inte att få tillbaka med handkraft.

En till när jag ändå är i farten, för att byta växellådsoljan så är det en 8 mm insexa för oljepåfyllningskruven, men vad ska det vara för oljetappen för växellådan? Har bara upp till 10 mm insexa och det var för litet.

BMW verkar gilla icke standardlösningar. Av de 5 vätskorna man ska byta verkar det som att två går att byta utan specialverktyg. Bakbromsen och slutväxeln har inte några konstiga grejer för sig vad jag kan se.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-19/21:51

ClaesBoxer;12901 skrev:Hmm, hittade en "visuell" guide för cluch fluid byte, där skruvar man ur grub screwen och man måste ha en "vanlig nippel'" att skruva i? Så, jag måste alltså ha en lös sådan? Det har jag inte, så köper man det hos BMW eller på Micro?

Varför en sån knepig lösning? Fattar inte vad det ska vara bra för, men men.


Jag köpte hos min BMW-handlare för 54:- (förra året). Behövde den till kopplingen - på frambromsoket var det redan utbytt till en vanlig luftningsnippel, sannolikt i samband med första service.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-19/21:54

ClaesBoxer;12900 skrev:Hmm, tänkte byta bromsvätska idag. Men stötte på patrull.

Först, var sitter skruven så att man lossar på "handaget" så man kan vrida det så det bromoljecylindern är plan med marken? Har inte skruvat BMW, men har org manual, men den säger inget om det, och kollat micro fischarn på webben, men ser inget där heller.
Inget jätteproblem det gick att vrida allt utan att lossa någon skruv.

Problem två, det sitter ingen vanlig "bromsnippel" på bromsoket, utan något manualen kallar "grub screw" Det verkar vara en ihålig skruv, med en skruv i mitten. En 5mm insexa passar dåligt men en 6mm går inte i, så det måste vara 5 mm som gäller, men den sitter hårt och i och med att den sitter illa, vill jag inte dra för hårt om det är någon special prodedur som ska till, Manualen är kass för det här med. Men, sen om man får bort den, hur kommer man åt "bromsnippeln" som då sitter inuti den ihåliga skruven? Blir inte klok på det. Så, lite råd kan vara på sin plats. :)


Får nog beställa en clymer eller något, har nog lite mer "kött" i sig för såna här procedurer hoppas jag?

Vilken manual är att rekommendera?


Vet inte riktigt hur dina reglage sitter men på min modell räcker det att vrida styret fullt vänster (och låsa hjulet med en bagagerem) så är bromscylinderns behållare i våg.

Jag är hyfsat nöjd med min Haynes handbok men Clymer är säkert lika bra.

När det gäller handtagets fastsättning i styret har jag tyvärr ingen hjälp att ge. Kanske kan du hitta något i manualen på http://www.repairmanualclub.com ? Registrera dig, klicka på BMW-loggan och leta upp din modell.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav crv » 2007-05-20/00:02

ClaesBoxer;12903 skrev:Ok, nu måste jag ha reda på vilken skruv man ska lossa på för att kunna vrida hela "gashandtagskonsollen" alltså hela attiraljen som gashandag och bromsvätskebehållare är del av.

Vred den ju med handkraft, men nu går den inte att få tillbaka med handkraft.

En till när jag ändå är i farten, för att byta växellådsoljan så är det en 8 mm insexa för oljepåfyllningskruven, men vad ska det vara för oljetappen för växellådan? Har bara upp till 10 mm insexa och det var för litet.

BMW verkar gilla icke standardlösningar. Av de 5 vätskorna man ska byta verkar det som att två går att byta utan specialverktyg. Bakbromsen och slutväxeln har inte några konstiga grejer för sig vad jag kan se.


Du behöver inte någon skruv för att vrida handtaget, det är bara att vrida på styret så att den planaste punkten nås för broms/kopplings behållare. Gashandtagets skruv kan du komma åt genom att skruva loss ena halvan av konsolen av plast (ljusreglagen) som är vänd mot föraren och sitter fast med stjärnskruvar. Under den finner du om jag minns rätt en insex som du kan reglera konsolens och handtagets vinkel

Guzzi Leif har redan berättat om luftnings nippel så vi går direkt på växellådan. Insexnyckeln skall vara 14 mm, Det enklaste är att köpa ett sådant och därefter ta en vinkelslip och kapa den till lämplig längd (för det är trångt för en standardlängds nyckel., därav BMW:s lösning med en specialnyckel ) sedan använder du en 14 mm fast nyckel som hävarm. Du kan även köpa BMW:s verktyg, Men båda gör samma arbete så låt pris eller lättillgänglighet avgöra vilken du ska skaffa.


Har en fråga till dig ClaesBoxer. Läser du inte alla råden du får för jag har givit följande länk två gånger förut angående byte av bromsvätskor som jag anser att Pokie beskriver det hela ganska pedagogiskt. http://www.parmidge.com/pokie/index.htm.
Var den inte illustrativ nog, eller var det för att den var på Engelska, eller något annat :confused:
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav ClaesBoxer » 2007-05-20/09:44

CRV, har kollat lite där, men jag har tre resurser till, trodde mest att verkstadsmanualen skulle räcka. Så, jag tackar för alla resurser som finns.
Engelskan är inga problem, jobbar för irländsk firma, har bott i engelsktalande land i 7 år, så det är inte problemet. Snarare att jag i min enfald trodde att det skulle vara lite likt andra byten på japshojjar jag haft, så var det inte.

Mina handtag måste vridas, det finns ingen "vinkel" på styret när det är i närheten att bromscylindern är i närheten av plant läge, jag försökte till och med palla upp framhjulet, när den står på centralstödet för att få det mer plant, var inte tillräckligt. Så, de är vinklade ner lite så att säga.

Därav mina korkade försök att vrida hela alltet. Nu måste jag försöka få tillbaka bromshandaget i vinkel, sen åka till BMW och handla nippel. :)

Guzzi_Leif, tackar för svaren, rakt på och förståeligt.
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav crv » 2007-05-21/17:56

ClaesBoxer;12928 skrev:
Mina handtag måste vridas, det finns ingen "vinkel" på styret när det är i närheten att bromscylindern är i närheten av plant läge, jag försökte till och med palla upp framhjulet, när den står på centralstödet för att få det mer plant, var inte tillräckligt. Så, de är vinklade ner lite så att säga.

Därav mina korkade försök att vrida hela alltet. Nu måste jag försöka få tillbaka bromshandaget i vinkel, sen åka till BMW och handla nippel. :)



Du har väl en R1100S? om du har orginalstyret ska det räcka med den maximala styrutslaget och ska inte behöva hitta på några konstigheter. Vätskebehållaren behöver inte vara helt plan för att suga ut eller fylla på bromsvätska.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst