ClaesBoxer;12901 skrev:Hmm, hittade en "visuell" guide för cluch fluid byte, där skruvar man ur grub screwen och man måste ha en "vanlig nippel'" att skruva i? Så, jag måste alltså ha en lös sådan? Det har jag inte, så köper man det hos BMW eller på Micro?
Varför en sån knepig lösning? Fattar inte vad det ska vara bra för, men men.
ClaesBoxer;12900 skrev:Hmm, tänkte byta bromsvätska idag. Men stötte på patrull.
Först, var sitter skruven så att man lossar på "handaget" så man kan vrida det så det bromoljecylindern är plan med marken? Har inte skruvat BMW, men har org manual, men den säger inget om det, och kollat micro fischarn på webben, men ser inget där heller.
Inget jätteproblem det gick att vrida allt utan att lossa någon skruv.
Problem två, det sitter ingen vanlig "bromsnippel" på bromsoket, utan något manualen kallar "grub screw" Det verkar vara en ihålig skruv, med en skruv i mitten. En 5mm insexa passar dåligt men en 6mm går inte i, så det måste vara 5 mm som gäller, men den sitter hårt och i och med att den sitter illa, vill jag inte dra för hårt om det är någon special prodedur som ska till, Manualen är kass för det här med. Men, sen om man får bort den, hur kommer man åt "bromsnippeln" som då sitter inuti den ihåliga skruven? Blir inte klok på det. Så, lite råd kan vara på sin plats.
Får nog beställa en clymer eller något, har nog lite mer "kött" i sig för såna här procedurer hoppas jag?
Vilken manual är att rekommendera?
ClaesBoxer;12903 skrev:Ok, nu måste jag ha reda på vilken skruv man ska lossa på för att kunna vrida hela "gashandtagskonsollen" alltså hela attiraljen som gashandag och bromsvätskebehållare är del av.
Vred den ju med handkraft, men nu går den inte att få tillbaka med handkraft.
En till när jag ändå är i farten, för att byta växellådsoljan så är det en 8 mm insexa för oljepåfyllningskruven, men vad ska det vara för oljetappen för växellådan? Har bara upp till 10 mm insexa och det var för litet.
BMW verkar gilla icke standardlösningar. Av de 5 vätskorna man ska byta verkar det som att två går att byta utan specialverktyg. Bakbromsen och slutväxeln har inte några konstiga grejer för sig vad jag kan se.
ClaesBoxer;12928 skrev:
Mina handtag måste vridas, det finns ingen "vinkel" på styret när det är i närheten att bromscylindern är i närheten av plant läge, jag försökte till och med palla upp framhjulet, när den står på centralstödet för att få det mer plant, var inte tillräckligt. Så, de är vinklade ner lite så att säga.
Därav mina korkade försök att vrida hela alltet. Nu måste jag försöka få tillbaka bromshandaget i vinkel, sen åka till BMW och handla nippel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst