Läckande packbox runt hjulaxeln

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckande packbox runt hjulaxeln

Inläggav oskobe » 2007-05-12/17:44

Kan man byta den själv?

Är det ett d-la jobb, som dom sa på verkstan när jag frågade?

R12GS 2 år och en månad gammal 2800 mil.

/Oskar
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-12/18:05

oskobe;12314 skrev:Kan man byta den själv?

Är det ett d-la jobb, som dom sa på verkstan när jag frågade?

R12GS 2 år och en månad gammal 2800 mil.

/Oskar


Skala en tunn, isolerad, ca. 0,25 kvadrat ledare ca 25-30 mm och forma den som "ett och ett halv U" och lägg detta U utefter hankontakten.
Därefter trycker du dit honkontakten och låter det isolerade, som nu är klämt och sticker ut utanför hela anslutingsdonet utgöra anslutingspunkt för din voltmeter.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Håkan » 2007-05-12/19:30

oskobe;12314 skrev:Kan man byta den själv?

Är det ett d-la jobb, som dom sa på verkstan när jag frågade?

R12GS 2 år och en månad gammal 2800 mil.

/Oskar


Är det fram eller bakhjul du avser?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inte omöjligt med lite mekarvana och om du har RepRom

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-12/22:19

Hej
Antar att du talar om bakre slutväxel och särskilt då packningen mot hjulet. Att ta av slutväxeln är lätt, isärtagning kan vara det svåra (troligen detta de tycker är det jäv-ga), packningen skall sättas på plats med ett specialverktyg (kan gå att ersätta med egentillverkad), hopsättningen är medium, få den på plats lätt.
Detta är en bedömning av vad jag ser i RR och erfarenhet av grejer jag gjort.
Utgår ifrån att du har en verkstadsplats, momentnycklar, avdragare, riktiga verktyg.
Du kan ju ta loss slutdrevet, tömma den och lämna bara denna till mcvekstan. Borde sänka priset något.

Lycka till hur du än gör
/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Sam H » 2007-05-13/12:26

Då kan det nog vara som jag misstänker, nämligen att BMW här har ett problem med den nya konstruktionen på bakaxel/kardan. Jag har nämligen en K1200GT av årsmodell 2006 ( och det äv väl samma utförande av bakaxel tor jag ) och upptäckte läckage redan vid 250 mil som jag fick åtgärdat på garantin. Men jag fick vänta över en vecka eftersom det tog så lång tid att få en backbox till BMW Solna. Man menade att problemet var helt okänt tidigare.

Mvh
Sam H
Sam H
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-07-25/21:44

Du har rätt. Efter att ha läst advforum över två år...

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-13/12:52

... är det knappast någon hemlighet, att slutdrevet är en problematisk del för BMW. K-drevet verkar vara spegelvänd R så skillnaderna borde inte vara stora. Modellerna som skeppas till staterna verkar vara behäftade i rätt stor utsträckning med fel på R modellernas slutdrev. Det är en hel del som rasat totalt, värst är nog slutdrevet som brann up, japp lågor och allt!
BMW sverige påstår att det inte förekommit några problem alls. :eek: Fast man ser att deras "sealed for life" är inte värt pappret det står på och alla reklamationer de borde ha på halsen vid denna tidpunkt. Konstigt att det gjordes förändringar på 07:na om det nu funkar så bra.
Ja det är ett surt äpple att erkänna sina fel även om det kan kosta en del.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst