AnWi;12354 skrev:Kom hem igår, via Gränna, med min nyinköpta R1200ST. Maskinen, en 2005a, har nu gått 1100 mil och är nyservad. Sedan jag köpt den har jag kört ca 70 mil på en riktigt potent båge.
Kommer så hem och hela familjen kommer ut för att beundra nuförvärvet. Grabben ber direkt om skjuts, bara en bit. Så jag skjutsar honom till den plats där kompisen väntar. Stänger av motorn och vi snackar lite. Grabbarna drar och jag skall hem. Då...
När jag försöker starta smäller det bara till. Startmotorn går inte runt. Elsystemet bootar om, alltså displayen slocknar helt och vaknar sedan upp som om jag just vridit på nyckeln. Samma sak händer flera gånger.
Får hjälp att skjuta på maskinen. Slänger i sexans växel men bakhjulet bara hasar. Det går inte att på något sätt få runt motorn.
På friläget rullar den fint så det sitter inte i kardan. Olja finns det och ingen lampa under färden har indikerat annat är låg bensinnivå.
Har "nya" motorn nypt:eek:
Kan startmotorn ha fastnat i något läge?
Garantin gäller till-och-med idag
Frustrerad!
/Anders
AnWi;13282 skrev:Nu har hojen varit hos Karléns motor i Linköping i två dagar. Han har gått igenom hojen men hittar ingenting konstigt. På ett sätt är det bra, å andra sidan betyder det att problemet inte är löst. Lär knappast vara en engångshändelse. Nu går tankarna mot att utrusta bågen med volt- och amperemeter men det borde väl inte behövas. CO har inget vettigt och biltemas är ju mest för bil. Skall det till en amperemeter måste den dessutom ha separat shunt så man slipper långa tjocka kablar ifrån batteriet.
/Anders (som ändå hoppas det var en engångsgrej som ALDRIG återkommer).
AnWi;14516 skrev:Maskinen fungerar numera som om problemet aldrig existerat. Var gång jag kollar laddning ligger den på topp. Alltid grön lampa på QTek-laddaren. Dessutom startar den så lätt och kvickt att ingenting tyder på att batteriet skulle vara defekt eller ens slitet.
Larmet brukar jag alltid ha på och andra förbrukare som GPS gör varken till eller från. Inte ens om jag låter GPSen stå på länge, länge. Kort sagt den beter sig precis som den borde.
Hittills har jag inte hittat en logisk förklaring till det inträffade men om det aldrig sker igen kan jag leva med okunskapen. Man behöver faktiskt inte veta allt även om man gärna skulle vilja.
MC-vädret håller i sig och livet är riktigt gött.
Tack för all hjälp och alla idéer.
/Anders
AnWi;15240 skrev:Fick idag hem mitt PC680MJ från CLP idag.
...
Jahapp, då blev det inte bytt ikväll inte...
/Anders
kalleu;15609 skrev:Finns det generatorkol på den modellen,i såfall skulle kol kunna fastna i hållaren tillfälligt och göra så att magnetiseringskretsen får ett avbrott,och sedan släppa och följa med som det skall.Det är ingen dålig ide med voltmeter,då ser man direkt om nåt inte är ok.
spico;15662 skrev:..."kommutatorn" (har inte i huvet exakt Svenskt benämning) ...mvh Peter
spico;15525 skrev:Hej !
Det verkar rätt irriterande.
Går säkert a köpa original BMW batteri för just till denna cykel
för 25000:- Kr och för att kunden ska vara nöjd då
frakten ingår för denna summa.
Allt bara för att konstruktörer brydde inte om att kunderna
ska kunna använda "standard" batteri.
BMW är bäst så det ska vara inga problem.... ett par
centimeter hit och dit.
mvh Peter
gunnare;15669 skrev:...med klubbrabatten avdragen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst