Varför får man aldrig vara glad?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Varför får man aldrig vara glad?

Inläggav AnWi » 2007-05-13/07:18

Kom hem igår, via Gränna, med min nyinköpta R1200ST. Maskinen, en 2005a, har nu gått 1100 mil och är nyservad. Sedan jag köpt den har jag kört ca 70 mil på en riktigt potent båge.
Kommer så hem och hela familjen kommer ut för att beundra nuförvärvet. Grabben ber direkt om skjuts, bara en bit. Så jag skjutsar honom till den plats där kompisen väntar. Stänger av motorn och vi snackar lite. Grabbarna drar och jag skall hem. Då...
När jag försöker starta smäller det bara till. Startmotorn går inte runt. Elsystemet bootar om, alltså displayen slocknar helt och vaknar sedan upp som om jag just vridit på nyckeln. Samma sak händer flera gånger.
Får hjälp att skjuta på maskinen. Slänger i sexans växel men bakhjulet bara hasar. Det går inte att på något sätt få runt motorn.:(
På friläget rullar den fint så det sitter inte i kardan. Olja finns det och ingen lampa under färden har indikerat annat är låg bensinnivå.
Har "nya" motorn nypt:eek:
Kan startmotorn ha fastnat i något läge?

Garantin gäller till-och-med idag

Frustrerad!
/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-13/10:28

Vad synd!!

På min 1150R har samma sak hänt ibland, nu vet jag inte en sak om 1200, men det kanske är ganska lika?

En gång när jag hade den till jobbet startade den utan bekymmer hemma, men när jag skulle starta den på jobbet klickade det bara i startreläet...

Två personer knuffade på och jag satt på och sprang med nedför en backe, och oavsett växel kasade det bara.

Problemet den gången, eller rättare sagt, när jag fixat det funkade det, men jag tycker det var ett väldigt underligt fel och det skulle inte förvåna mig om dt berodde på något jag fixat på vägen istället, var att en kabel i startmotorn lagt sig fel, eller rättare sagt, det var så illa konstruerat att en kabelsko låg bara emot själva gängorna på en bult, och klämdes mellan plast och lackat stål, jag gjorde några kopparbrickor och la emellan, har beskrivit alltihop i en annan tråd, ska försöka hitta den...

Här är tråden med reparationen av startmotorn! http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=853&

Lycka till!
/Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-13/11:53

AnWi;12354 skrev:Kom hem igår, via Gränna, med min nyinköpta R1200ST. Maskinen, en 2005a, har nu gått 1100 mil och är nyservad. Sedan jag köpt den har jag kört ca 70 mil på en riktigt potent båge.
Kommer så hem och hela familjen kommer ut för att beundra nuförvärvet. Grabben ber direkt om skjuts, bara en bit. Så jag skjutsar honom till den plats där kompisen väntar. Stänger av motorn och vi snackar lite. Grabbarna drar och jag skall hem. Då...
När jag försöker starta smäller det bara till. Startmotorn går inte runt. Elsystemet bootar om, alltså displayen slocknar helt och vaknar sedan upp som om jag just vridit på nyckeln. Samma sak händer flera gånger.
Får hjälp att skjuta på maskinen. Slänger i sexans växel men bakhjulet bara hasar. Det går inte att på något sätt få runt motorn.:(
På friläget rullar den fint så det sitter inte i kardan. Olja finns det och ingen lampa under färden har indikerat annat är låg bensinnivå.
Har "nya" motorn nypt:eek:
Kan startmotorn ha fastnat i något läge?

Garantin gäller till-och-med idag

Frustrerad!
/Anders


Anders,

fy fasicken vad trist! Tur som sagt att du har en till hoj, men när man just köpt en fin cykel vill man ju ut och köra!
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av att skruva/felsöka R-modeller, men det låter väldigt osannolikt att motorn skulle ha 'nypt'. Dels brukar sådant lossna när motorn får svalna, dels borde det inte hända med stillastående motor. Min gissning får bli något simpelt och mindre dramatiskt, som att 'något' (typ metallflisa, lossnad skruv eller en sten som letat sig in) har kilat fast sig i startmotordervet eller något. Eller så har helt enkelt startmotordrevet 'gått i baklås' och håller fast hela alltihop.
Jag skulle prova att lägga i sexan och dra hojen bakåt, för att se om det lossnar!
Om garantin går ut idag, bör du maila ditt garantianspråk till BMW på en gång, så har du i alla fall gjort ditt för att anmäla problemet innan garantitidens utgång. Maila till BMW centralt (det finns ett mail-formulär på http://www.bmw-motorrad.se ), samt till 'din' lokala auktoriserade BMW-verkstad (borde väl vara Bikestop eller Karléns i Linköping).

Hoppas det löser sig, och att det är något enkelt fel!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-13/12:12

Låter mystiskt! Motorn kan ju inte gärna nypa efter att du stängt av den!
Om du lossar båda stiften borde den kunna fås att gå runt.
Kompressionstrycket i en 1200-twin är nog såpass högt så den kan verka
fastnupen.
Är du säker på att batteriet är okej?
Har startmotorn snurrat lätt och fint före haveriet?
Har du möjlighet att mäta spänningen över batteriet?
Annars måste det ju vara nåt med startmotorn.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Kollade lite till

Inläggav AnWi » 2007-05-13/17:15

Gick inte idag heller så jag monterade bort ett tändstift på var sida. Sedan rullade vi maskinen och motorn puttrade riktigt fint. Alltså var det kompressionen som gjorde att det inte på något vis gick att få motorn att snurra. Skönt! Genast krympte problemet till mera drägliga dimensioner.
Allt tyder på att det är startmotorn som har gett sig. Kanske det beryktade magnetlossningssyndomet?

Jag kommer att rapportera så fort jag vet mera.
Till skillnad från vad vissa sagt, inga namn, var det riktigt kul att köra min R100RT idag. Visst är det en enorm skillnad men en himla skön maskin. Dessutom är sittställningen oerhört mycket mera avkopplande.


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Fick svar från BMW idag.

Inläggav AnWi » 2007-05-14/17:45

Detta är en kopia på det email som skickades till närmaste BMW-verkstad.

Kunden har gjort rätt som jag ser det, han har anmält felet inom garantitiden.
Felsök, åtgärda (så snart det går...)
:-)

Hälsningar Peter Andersson
Servicemarknadschef
BMW MC
BMW Sverige AB



Rakt och trevligt bemötande. Dessutom fick jag tips på tänkbara orsaker. Sådant gör att man känner att man valt rätt MC-märke.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-14/18:00

Grattis!!
Hoppas det löser sig nu!

Tur att du inte började rota i det själv;)

Och jag har själv lika bra erfarenheter av Bmws servicefolk!!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-14/22:17

Både du och BMW gjorde allting rätt, hurra!
Glöm inte att berätta hur äfventyret ändade!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Yes!

Inläggav AnWi » 2007-05-20/21:25

Vaknade aldeles för tidigt en morgon under tysklands-resan och "dödade" tiden med att på logikt sätt försöka sammanställa lösningar och idéer. Ju mer jag funderade ju mer blev jag säker på att det var batteri eller jordning av detsamma som spökade. Det skulle förklara varför datorn bootade om, varför inte startmotorn drog runt. Vi hade ju mätt batteriet, men det var med en digital voltmeter. Att den mätte 11 Volt kan förklaras med att den inte reagerat tillräckligt snabbt på den volt-drop där allt slog ifrån. När inget längre drar ström är det inte konstigt att spänningen återigen är så hög.
Hemkommen sent igår kväll fanns inget jag kunde göra men idag tog jag beslutsamt bilen ner till kompisen, rullade ut bågen och kopplade in start-kabeln. Brummm:D Vilken känsla! Den startade som om inget hade hänt. Hem med bil och båge. Sedan har den stått på laddning hela dagen. Sent i eftermiddag blev det också schamponering. Nu står den, renare än då jag köpte den, i garaget.
Frågan kvarstår, hur kan batteriet vara i detta skick efter de långa körsträckorna. Är det batteriet eller laddningen som strular? Batteriet var i alla fall så pass tomt att datorn inte hann igenom ABS-kontrollen innan den startade om. Efter ett par timmars laddning startade maskinen som vanligt igen. Lutar mer åt regulator än batteri men det lär märkas ganska fort vilket det är.
Det känns, i alla fall, hur bra som helst att bågen äntligen fungerar igen.

/Anders (med sprittande vårkänslor och rinnande näsa. Flygplansventilation = förbaskad bacillspridare)
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inge fel?!?

Inläggav AnWi » 2007-05-25/21:11

Nu har hojen varit hos Karléns motor i Linköping i två dagar. Han har gått igenom hojen men hittar ingenting konstigt. På ett sätt är det bra, å andra sidan betyder det att problemet inte är löst. Lär knappast vara en engångshändelse. Nu går tankarna mot att utrusta bågen med volt- och amperemeter men det borde väl inte behövas. CO har inget vettigt och biltemas är ju mest för bil. Skall det till en amperemeter måste den dessutom ha separat shunt så man slipper långa tjocka kablar ifrån batteriet.

/Anders (som ändå hoppas det var en engångsgrej som ALDRIG återkommer).
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-25/22:49

AnWi;13282 skrev:Nu har hojen varit hos Karléns motor i Linköping i två dagar. Han har gått igenom hojen men hittar ingenting konstigt. På ett sätt är det bra, å andra sidan betyder det att problemet inte är löst. Lär knappast vara en engångshändelse. Nu går tankarna mot att utrusta bågen med volt- och amperemeter men det borde väl inte behövas. CO har inget vettigt och biltemas är ju mest för bil. Skall det till en amperemeter måste den dessutom ha separat shunt så man slipper långa tjocka kablar ifrån batteriet.

/Anders (som ändå hoppas det var en engångsgrej som ALDRIG återkommer).


En teori, som bara är en syntes av batteri-erfarenheter genom åren och absolut inte teoretiskt underbyggt på något vis: När ett blybatteri inte använts på ett tag, brukar det gå rätt snabbt att ladda upp till full spänning. Det betyder dock inte att batteriet är laddat till full kapacitet - jag har ofta varit med om, att ett batteri liksom inte 'tar laddning' efter vintervila eller annat 'driftuppehåll'. Generator/regulator på hojen är inget under av vetenskap när det gäller laddningskontroll, det handlar om en enkel, spänningsreglerande krets och dessutom om en generator som inte ger full effekt förrän vid kanske 2500-3000 varv. Eftersom en modern BMW dessutom kräver rätt mycket ström för att hållas igång (bränslepump, insprutningselektronik, tändsystem osv) och det dessutom går en del ström till lyse och och kanske tom handtagsvärme, blir förutsättningarna att ladda inte de bästa. Om då batteriet är ovilligt att ta emot laddning (vilket batterier enligt min erfarenhet alltså blir av overksamhet), kan inte ens en långtur trycka i nog energi i batteriet. Behöver alltså inte vara något egentligt fel, det räcker att batteriet inte 'fått motion' på länge! Jag har en CTEK-laddare (Onyx), som är betydligt intelligentare än 'vanliga' batteriladdare. Den har lyckats väcka upp flera batterier jag givit upp hoppet om, nu senast batteriet i min K100 som inte alls ville vara med från början, men som nu (efter att ha stått på underhållsladdning i sammanlagt ca tre veckor) verkar fungera alldeles utmärkt! Clas Ohlson säljer CTEK-laddare till högst rimliga priser, och en sån är en mycket god investering!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Intressant

Inläggav AnWi » 2007-05-27/21:25

Jag köper ditt resonemang som en tänkbar förklaring. En stor del av hemfärden skedde på mycket små vägar där gaspådrag och motorvarv får anses mycket måttliga. Det gäller dock inte sista biten på välkänd aktivt kurvig väg.

Om det är så illa att batteriet inte laddas om man inte varvar friskt är detta illa för en förare som jag. Jag älskar boxers sköna gång på låga varv och dess enorma vrid. Inte så att det går till överdrift men när jag inte accelererar kör jag oftast på så hög växel som situationen tillåter.

Å andra sidan utnyttjar jag motorbromsen till fullo. Det är inte så ofta jag tillgriper bromsen i vanlig trafik. Jag föredrar rimliga avstånd och lång framförhållning.


Batteriet var ganska laddningsbenäget när jag återkom efter Karléns nu i fredags. Hemfärden var lustfylld och ganska aktiv så jag är böjd att tro att mitt laddningsrelä nöjer sig med att batteriet håller så låg spänning att det aldrig blir fulladdat av maskinen.

Jag har, sedan tidigare, en QTEK-laddare. Imorgon skall jag hämta det extra kabelpaket man efterbeställa. Det är smidigt att ha en kontakt på maskinen så det är lätt att plugga i.

Skall ha batterispänningen under kontroll. Jag tror, ännu, att laddregulatorn är den svaga länken på min maskin. Det får tiden utvisa.

Nu står den i garaget utan alla kåpor. Uj vad det var läskigt att demontera en "ny" maskin. Fem hål har jag också borrat! Det största 25mm. Allt för BMWs originalfäste till GPSen. Hoppas de sista delarna anländer imorgon så jag kan skruva ihop den igen.

Nu får det vara färdigfunderat, för min del, för ikväll. En öl på bänken i trädgården innan läggningsdags hägrar.

Godnatt.
Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav ansod » 2007-05-29/15:19

Jag tycker att du ska koppla ur batteriet och mäta motståndet mellan batterikablarna. Ta sedan ur en säkring i taget. Om motståndet ökar är det sannolikt där du har en eltjuv. Nu vet jag ju inte riktigt hur din cykel fungerar. Det kan vara så att du har en digital klocka som ligger o drar lite och det kan även vara så att "datorn" ligger o drar lite. Koppla ur dessa och mät. Nu ska det ju inte komma fram någon ström i systemet och Ohmmätaren ska visa 0 Ohm.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

...som om inget hade hänt!

Inläggav AnWi » 2007-06-12/18:54

Maskinen fungerar numera som om problemet aldrig existerat. Var gång jag kollar laddning ligger den på topp. Alltid grön lampa på QTek-laddaren. Dessutom startar den så lätt och kvickt att ingenting tyder på att batteriet skulle vara defekt eller ens slitet.

Larmet brukar jag alltid ha på och andra förbrukare som GPS gör varken till eller från. Inte ens om jag låter GPSen stå på länge, länge. Kort sagt den beter sig precis som den borde.

Hittills har jag inte hittat en logisk förklaring till det inträffade men om det aldrig sker igen kan jag leva med okunskapen. Man behöver faktiskt inte veta allt även om man gärna skulle vilja.

MC-vädret håller i sig och livet är riktigt gött.

Tack för all hjälp och alla idéer.
/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-12/21:24

AnWi;14516 skrev:Maskinen fungerar numera som om problemet aldrig existerat. Var gång jag kollar laddning ligger den på topp. Alltid grön lampa på QTek-laddaren. Dessutom startar den så lätt och kvickt att ingenting tyder på att batteriet skulle vara defekt eller ens slitet.

Larmet brukar jag alltid ha på och andra förbrukare som GPS gör varken till eller från. Inte ens om jag låter GPSen stå på länge, länge. Kort sagt den beter sig precis som den borde.

Hittills har jag inte hittat en logisk förklaring till det inträffade men om det aldrig sker igen kan jag leva med okunskapen. Man behöver faktiskt inte veta allt även om man gärna skulle vilja.

MC-vädret håller i sig och livet är riktigt gött.

Tack för all hjälp och alla idéer.
/Anders



Jaadu; vad säger man?
GRATTIS!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Batteri

Inläggav spico » 2007-06-19/12:23

Av mina egna erfarenheter säger rent spontant att det är batteriet i första hand som bör kolla i detta fall. Jag hoppar över tekniska detaljer (el lära) men batteriets mest viktigaste parameter är KAPACITET och INRE RESISTANS som förändras och föråldras under tid och omständigheter. När man mäter batteriets spänning och urladdnings och laddnings ström genom tid, då man indirekt kommer åt kapacitet genom beräkningar. Detta kan man även göras med att belasta batteriet och mäta spännings fall.

Om din batteri hade en "uppehål i drift" då kan den förklara en kapacitets förlust att försörja hojen med tillräckligt ström med rätt låg inre impedans vid start, som innebär en för stort spännings fall som i sin tur gjorde även en omboot av datoriserat elektronik. Allt detta är inte kul att uppleva och man kan inte direkt påpeka var ligger felet utan rätt felsökning!!

Ibland jag är helt förvånad hur fan klarar mc baterier med ca 14 - 20 A/h
kapacitet en motor som motsvarar som en bilmotor båda i hästkrafter och antal cylindrar. Antal cylindrar påverkar vrid motstånd att vrida runt en kall eller varmt motor (vevaxel) av en elektriskt start motor.
Det tillhör till sanningen att en mc startmotor är dimensionerat på helt annat sätt än en bil startmotor. Annars start motorn hade dragit så mycket start ström att batteriet hade "kollapsat" i en mc.
Samma uppgift görs av en 45 - 65 A/h batteri i en bil!

Så det är ganska viktig att en mc batteri frisk genom ett bra underhåll.


Hälsningar Peter Imre
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Idag igen...

Inläggav AnWi » 2007-06-19/12:59

Tack Peter

Jag köper helt vad du och flera andra skriver/skrivit i denna tråd. Många tips har jag fått.
Efter att ha fungerat alldeles utomordentligt "hur länge som helst" var det i morse dags igen. Eftersom jag har anslutningen till laddaren under sadeln och laddaren i garagetaket (så den når fram till båda mina maskiner) kunda jag kolla batterispänningen. Den var inte på topp utan mellanLEDen lyste. Detta kan tyda på viss självurladdning av batteriet men även vara beroende på de tre startförsök jag gjorde innan jag släpade in bågen i garaget igen.
Är övertygad om att den startar, med hjälp av startkablar, precis som förra gången och fortsätter fungera som om ingenting har hänt flera veckor till.

Nu blir det ReinBlei!!!
Undrar om detta inträffar just för att motorn står i kompläge på endera cylindern. Vridmomentet behöver ju då vara extra stort och ingen rörelseenergi hinner byggas upp.

Startmotorn hinner göra tre "slag" innan systemet bootar om. Detta säger dock inte så mycket.

Om den inte startar med nyladdat batteri men med startkablar så vet jag att det är batteriets strömkapacitet som inte räcker till.

Med ett batteri som tillhandahåller den startström som krävs för att dra runt borde problemet vara löst. Det är i alla fall den teori jag håller mig till för stunden.

Jag skall leta själv men orkar någon svara vilket batteri jag bör ha och var att köpa det blir jag mycket tacksam.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Ni behöver inte...

Inläggav AnWi » 2007-06-19/15:33

Nu har jag beställt ett [FONT=arial]Odyssey PC680MJ från CLP System AB. Räknar med att det skall lösa "alla mina bekymmer".

Vad gjorde man utan detta eminenta forum och all lagrad kunskap hos många här. Ingen nämnd, ingen glömd.

Bilen och startkablar kommer fram när jag kommer hem, om inte bågen startar självmant förståss.

Hur det går kommer jag att fortsätta att skriva om i denna tråd.

/Anders

P.S. Skall man verkligen behöva 2st BMW för att kunna köra motorcykel? D.S.
[/FONT]
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

om batteri igen

Inläggav spico » 2007-06-19/15:43

Jag måste tillägga:
Att mäta (endast) eller gå efter (endast) på spännings nivå i en batteri är helt felaktig.
Nämligen spännings nivå kan vara hur som helst och ändå batteriet trasig eller urladdad. Dessutom finns felaktiga batterier som "pendlar" båda i spänning och kapacitet! (trasiga lammeller i batteriet)
Att avgöra om ett batteri är hel eller inte, ska man kolla minst tre faktorer:
- spänning
- ström upptagning vid laddning - eller/och ström kapacitet vid urladdning
- tid (allt ovanpå genom tid)

Kan tillkomma andra faktorer som temperatur ( till.ex. i extremt fall som vinter med -20 grader) och övrigt.

Dessutom kan förekomma
- hög självurladning (trasig batteri) eller
- hög urladning genom trasig elektronik i fordon eller
- "inte planerat" hög ström belastning av extra elektronik i fordon.

Enklast att stoppa in en ny batteri (kostnad tyvärr) och mäta vad händer med elektroniken och med batteriet. Att byta batteri är nästan en förutsättning av att kolla "var går strömmen och var ligger spänningen" lek.
Dessutom finns en av viktigaste parameter - batteriets inre resistans.
Det innebär om batteriet har högre inre resistans (motstånd) än borde vara när den är uppladdad (då är mer eller mindre trasig) då känsliga elektronik (dator) kommer i en lägge så att elektronikens egen inre impedans-resistans får en negativ växelverkan mot batteriets och funkar inte som det ska.
Jag skulle även föreslå att kolla hur mycket ström drar din hoj i "vilo lägge" oavsätt om din batteri är hel eller inte.

Vill du göra enkelt, då chansa och bytt batteri på engång, glöm all felsökning och du får se på närmaste veckorna hur fungerar! Kolla bara att du har rätt nivå på laddnings spänning under gång - både låg och med högre varvtal!
( 14,6V +0,1V / -0,4V - ska det vara exakt mätas med en bra instrument )

har det kul med felsökning.

Peter I.
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Tack Peter

Inläggav AnWi » 2007-06-19/22:00

för dina hjälpinsatser. Om allt blir bra med nytt batteri får tiden utvisa. Jag är inte helt tillfreds med förklaringen förrän jag har blivit överbevisad eller helt övertygad. Att batteriet, till synes slumpmässigt, behagar tappa en stor del av sin laddning utan att det är fel på laddregleringen skulle endast kunna förklaras av hög inre resistans. Den skulle då lura laddregulatorn att slå av, så snart den börjar ladda, eftersom spänningen stiger direkt.

Nästa vecka borde mitt ReinBlei-batteri komma och om det inte strular med monteringen lär jag snart komma underfund med om problemet kvarstår eller är löst.

Efter att ha stått på laddning hela dagen startade maskinen som om ingenting hade hänt. Detta kan bara förklaras med att batteriet inte hade tillräckligt kapacitet till förfogande. Eftersom maskinen stod kvar på samma sätt som vid sista startförsöket, på morgonen, kan inget annat ha spelat in än just mängden laddning i batteriet.

Nu är det natti natti. En ny arbetsdag står på tur...

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

om batteriet

Inläggav spico » 2007-06-19/23:25

Om man börjar ladda ett helt urladdad batteri med en ström på ca 1/10 – max. 1/5 del av sin kapacitet och batteriets spänning stiger omgående så att fulladdad spänning nivå nås under en kort tid, då batteriet är kass!
Då den har förlorat sin kapacitet.

Det finns olika laddnings metoder, det finns beskrivningar i facklitteratur.
Vanligen man ska ladda med konstant ström av 1/10 del av kapacitet.
Då tar ca 10 - 12 timmar att ladda den fullt upp tills batteriets spännig når den nivå som kallas "högsta cell spännig" eller "cell spänning vid full laddning".
I vanliga bly batterier detta ligger på 2,45V / cell.
12V batteri = 6x2,45=14.7V
Batteriets spänning stiger långsamt under laddnings tid och når högsta nivå endast vid slutet av laddningen.

Det mest säkraste bevis att ett batteri är slut när ett urladdad batteri spänning ökar snabb under laddningen!

Om spänningen ökar snabbt och når den högsta nivå på kort tid då batteriet inte tar på sig laddningen dvs. lagrar inte energin.

Det finns instrument som mäter batteriets kapacitet och laddningsnivån.
Det består av en spännings mätare med en låg ohmig shunt (motstånd), som belastar batteriet kraftig. (precis som en startmotor)
Om batteriets spännings nivå inte sjunker mycket under den kraftiga belastningen då batteriet har en bra kapacitet och/eller laddad. Då den kapacitans mätare brukar ha en % skala sidan om spännings skala som visar hur bra är batteri i procent tal.

Detta kan man göra hemma så att när man startar startmotorn och man mäter batteriets spännig då får den inte sjunka mer än ca 15% av nominella spännigs nivå. (12V – 15%)

Man får aldrig urladda ett (bly) batteri under 1,7V – 1,8V/cell !
Händer detta då kan man betrakta batteriet som skadad.
Moderna batterier har en egenskap att ibland det är möjligt att
återuppliva eller regenerera en batteri som är lite dåligt.
Det kan man göra med en rätt laddare som regenererar.
(Urladdar och laddar på en viss sätt, ibland det görs med pulser)

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Hmmm...

Inläggav AnWi » 2007-06-21/17:08

Fick idag hem mitt PC680MJ från CLP idag. Otroligt snabb leverans! 1321kr inkl postförskott. Riktigt bra pris men....
Lyfte på sadeln för att kolla inför installationen:
- Polerna är skiftade!!! Nåja kablarna räcker nog så det borde fungera ändå.
- Batteriet är för högt!!! Tveksamt om jag får dit sadeln efter installationen.
- Batteriklammern måste göras om. Den är strömlinjeformad efter det Exide-batteri som sitter monterat. Får tillverka en ny som räcker till.
+ Det finns ett skruvhål högre upp där man kan skruva fast batteriklammern. Hoppas det är tillräckligt högt så det inte täcks av batteriet.

Jahapp, då blev det inte bytt ikväll inte...

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Mimmi » 2007-06-21/22:25

AnWi;15240 skrev:Fick idag hem mitt PC680MJ från CLP idag.
...
Jahapp, då blev det inte bytt ikväll inte...

/Anders


Hej!
Just detta har jag skrivit om förr, bland annat i [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showpost.php?p=6847&postcount=21"]denna tråd[/url]

Men det finns mera på andra ställen om att installera ett sådant batteri. Använd sökfunktionen!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav AnWi » 2007-06-22/09:06

Jodå, jag har läs den tråden oxå. Tror faktiskt jag läst det mesta som skrivits om batterier här i forum.
Höjden gäller inte anslutningarna. På MJ sitter gängorna en bra bit under den högsta delen.

Sammanfattning:
Odyssey PC680MJ går INTE att montera på en R1200ST utan omfattande ombyggnad!
- Bredden gör den omöjlig att få på plats. De fyra "tapparna" till sadelhållaren förhindar detta.
- Höjden fungerer inte heller. Batteriet får inte plats under sadelhållaren.

Hoppas jag kommer överens med CLP om ett utbyte.

BMWs originalbatteri är:
61.21-7 692 141
AGM Wartungsfrei
Exide ETX 14-BS
150(B)x85x145(H)

Odyssey PC680MJ är:
185(B)x80x170(H)

Det finns säkert en bättre lösning.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Såhär illa är det

Inläggav AnWi » 2007-06-22/10:49

Här finns lite bilder på min hemsida.
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/Batteri/index.html
Utförliga texter kommer senare.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav AnWi » 2007-06-25/14:21

Efter ett trevligt samtal idag från CLP kommer jag att få returnera batteriet. De har tyvärr inget batteri som passar!

Det konstiga är att om man söker batteri via sökfunktioner till BMW och R1200 så föreslås batterier 180mm breda som inte på något vis, såvitt jag förstår i alla fall, går att montera i en R1200ST. Rätt spännande.


Det verkar över huvud taget tunt med reinblei-batterier som ryms inom de yttermått som R1200ST kräver.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

odda mått

Inläggav spico » 2007-06-25/17:53

Hej !

Det verkar rätt irriterande.
Går säkert a köpa original BMW batteri för just till denna cykel
för 25000:- Kr och för att kunden ska vara nöjd då
frakten ingår för denna summa.

Allt bara för att konstruktörer brydde inte om att kunderna
ska kunna använda "standard" batteri.
BMW är bäst så det ska vara inga problem.... ett par
centimeter hit och dit.

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Inläggav kalleu » 2007-06-27/02:15

Finns det generatorkol på den modellen,i såfall skulle kol kunna fastna i hållaren tillfälligt och göra så att magnetiseringskretsen får ett avbrott,och sedan släppa och följa med som det skall.Det är ingen dålig ide med voltmeter,då ser man direkt om nåt inte är ok.


Mvh Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23

långsökt

Inläggav spico » 2007-06-27/21:15

kalleu;15609 skrev:Finns det generatorkol på den modellen,i såfall skulle kol kunna fastna i hållaren tillfälligt och göra så att magnetiseringskretsen får ett avbrott,och sedan släppa och följa med som det skall.Det är ingen dålig ide med voltmeter,då ser man direkt om nåt inte är ok.


Jag ser att Ni är väldigt hjälpsamma och kommer med långsökta idéer.
Ovanstående beskrivning mycket teoretiskt, eftersom kolen fastnar aldrig,
utan blir nersliten så det når inte "kommutatorn" (har inte i huvet exakt Svenskt benämning) eller fjäder som trycker kolen kan bli verkningslös.
Eftersom vi pratar om "Generator" då betyder att laddningen uteblir. Men det aldrig överbelastar batteriet som visade sig i detta fall.
Dessutom AnWI har använt en externt laddare och visade sig att batteriet har fortfarande bristande kapacitet.
När det gäller startmotorn som kan också ha kontakt av kol mot "rotor" har samma effekt dvs. kretsen bryts och belastar inte alls batteriet.
Det innebär att det startar inte alls (startmotorn roterar inte) men batteriet håller spänningen som inte så i detta fall.
Om man skulle anslutta en spänningsmätare det skulle inte visa några som helst spänningsdropp varken i ena eller det andra fall. Men enligt ordinarie felbeskrivning, spänningen försvinner vid belastning - start.

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Rätt benämning!

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:01

spico;15662 skrev:..."kommutatorn" (har inte i huvet exakt Svenskt benämning) ...mvh Peter



Hej!

Du vet ju den svenska benämningen, kommutator är helt rätt!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/22:04

spico;15525 skrev:Hej !

Det verkar rätt irriterande.
Går säkert a köpa original BMW batteri för just till denna cykel
för 25000:- Kr och för att kunden ska vara nöjd då
frakten ingår för denna summa.

Allt bara för att konstruktörer brydde inte om att kunderna
ska kunna använda "standard" batteri.
BMW är bäst så det ska vara inga problem.... ett par
centimeter hit och dit.

mvh Peter


Bara för att ge saker och ting sina rätta proportioner, så ska AnWi:s R1200ST enligt BMW ha ett AGM-batteri på 12AH. Pris hos BMW är strax under tusenlappen, gissningsvis kring 900 kr med klubbrabatten avdragen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Obs!

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:11

gunnare;15669 skrev:...med klubbrabatten avdragen.


Hej!

Observera att klubbrabatten ICKE är generell!

Det är upp till varje enskild handlare att avgöra om, och hur mycket rabatt som ges.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Jovisst men...

Inläggav AnWi » 2007-06-28/20:12

...som jag skrev, tidigt i denna tråd, är batteriet nytt. (Jag klandrar ingen som inte orkar komma ihåg allt som skrivits. Jag glömmer inte eftersom det ligger mej så varmt om hjärtat).
Dessvärre är det kanske inte alldeles friskt :-)
Min tanke var att köpa ett "riktigt batteri". Ett som man kunde lite på i alla väder. Det är ju ändå så man vill att det skall vara.
Nu får jag leva ett tag till med Excide-batteriet (BMW original) tills jag hittar ett bättre batteri eller grundorsaken till felyttringen.
Nästan alltid, när jag kopplar in C-tek-laddaren får jag grön lampa men ett par gånger har det tagit timmar innan laddaren anser att batteriet är fullt.
Jag har inte alltid lyckats koppla det till körning och senaste mätning och har därför inte en klar bild över orsak och verkan.
Maskinen står numera kopplad, varje natt, i garaget. Då verkar den må prima och jag hoppas det fortsätter så. Någon gång skall det väl tillverkas ett reinblei-batteri i den storlek som passar en av BMWs bästa maskiner imso.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav kalleu » 2007-07-01/19:26

Tjena,förra inlägget pratade jag om om att ha en voltmeter på hojen och vad jag är inne på då är att du under körning har koll på spänningen,laddregulatorn
på moderna fordon är en spänningsregulator,den bryr sig inte om hur batteriet
laddas,den försöker att hålla en spänning inom vissa värden ex 13,8-14,4 Volt
och batteriet suger åt sig den ström som behövs.Om man ser att spänningen
är ok under körning och batteriet trilskas efteråt finns det så vitt jag kan se bara två lägen,nåt som drar ur batteriet så fort generator inte snurrar eller att batteriet är felaktigt.

Mvh Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst